bjoris Startet 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2015 Ja, det er en tid siden jeg frekventerte disse sidene:) Etter litt dvale på båtfronten, dvs bare brukt båten og ikke tenkt så mye på oppgraderinger eller båtbytter er jeg igjen i vurderingen av om jeg skal bytte dagens Hanse 350 i noe mer regattapreget. Det jeg ser er jo at prisene på disse performance cruiserene holder seg dårligere enn vår litt mer ordinære turbåt så slik sett er det hyggerligere denne gangen enn sist vi vurderte det. Pt har jeg fundert litt på Elan 350 og Salona 37, den i Bodø ja. Det dukket opp en rimelig Elan 350 på finn.no, men har ikke sett på noen av dem og er interessert i erfaringer og selvagt input på begge de faktiske båtene om noen kjenner dem. Elan 350: Skeptisk til om det er mulig å seile den opp til ratingen for "vanlige" folk uten dedikert mannskap. Dette holder meg litt igjen, slike båter får jo kraftig påslag for planemulighetene som sjelden kommer til sin rett ved seiling på faste merker. Jeg lurer også på hvor mye mer "jolle" dette blir til turbruk, altså bråe bevegelser/stamping. Det smeller jo allerede ganske så krafitg på Hansen i krapp motsjø så om det er blir mye verre på denne er det også en minus en må tenke på... Salona 37: Denne båten har bedre allround egenskaper enn E350, men det er få av dem og jeg vet at denne i Bodø er hardt brukt så jeg er skeptisk, har bedt om bedre bilder så får vi se. Vi har en slik i forening som jeg normalt slår med Hansen, men jeg ser den seiler veldig bra på kryss, downvind er Hansen god og Salonaen har nok mye å hente på spinnaker eller større gennaker enn det den vi har hos oss kan skilte med... Vel, etter å ha studert Salona 37 så liker jeg veldig godt byggemetoden med stålramme, gjennomgående mast etc. Skikkelig kvalitet ser det ut til så denne båten er nok veldig bra og da nærmest til samme pris som min Hanse, det er jo litt utrolig at folk heller kjøper Bavaria enn denne, men det har vi jo sett at performance båter er vanskeligere å selge... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Framtia Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Etter mitt syn er dette to veldig gode alternativer. Hva med Elan 37, kan den også være et alternativ?. Her er resultater fra klassen i helgens Twostar, den sier jo litt om hva du kan forvente sammenlignet med andre båter i samme klasse: http://www.sailracesystem.no/regatta?action=&selDato=®atta=1485&resultat=1&lastClass=0&selClass=819&allStartClass=817%2C818%2C819%2C820%2C821 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjoris Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Jo, Elan 37 er også en interessant båt, jeg er jo også veldig fan av Dehler, men jeg har ikke tenkte å bruke mye mer i mellom så pris er vesentlig og selvsagt tilstand, det er ikke billig å kjøpe seil f.eks... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Framtia Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 jeg har ikke selv seilt noen av disse båtene, men det har hendt jeg har blitt fraseilt av dem... Elan 350 har jo en ganske kjekk cockpit spesielt om du seiler shorthanded. Det er jo også moro å seile raskt med gennaker. Hvor ofte man faktisk planer handler vel mye om skipperens mot, det skal jo litt vindstyrke til. Jeg seilte omkapp med en 350 på en regatta nå i vår, og den gikk omtrent like fort med gennaker som vi seilte med fokk på lensen i 13 m/s. Så det må nok blåse enda mer før man virkelig planer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjoris Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 I 13 ms skal den definitivt planen, men tipper det ble for liten skjæring, det er jo litt av problemet med disse planende seilbåten at du må også ha mye skjæring før de går i plan. Det er jo ikke uten grunn at Fjordsail har stått hardt på dette med vekt. Elanen er vel noe for tung for å få dette skikkelig til og derfor er jeg også skeptisk til båten selv om det sikkert er utrolig gøy når den slipper vannet:) Må nok ta en tlf til de som får det til å høre med dem hvor vanskelig det er. Vi hadde en her vestpå, de solgte kjapt og kjøpte 37en så det er helt klart en vanskelig båt, men så er jeg ikke så tradisjonell av meg så det frister jo likevel... (lærer aldri, hehe) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Framtia Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 en ting jeg synes taler mot Elan 350 er at den har doble ror. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjoris Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Det er jo en stor fordel med doble ror på så brei båt under seil, men under motor får du ikke noe hjelpe av propellstrømmen og det ser jeg vil være vanskelig uten baugpropell... Vi hadde en B45 i havna og den sleit veldig med tilllegging i noe vind, selv med baupropell... Vel, annonsen er borte og selger svarer ikke på melding så antar akkurat den 350en er solgt. Ble lovet bedre bilder på den i Bodø, men hører ikke noe så da vil de vel ikke selge da, jeg gidder ikke å mase, tror den i Bodø er for slitt uansett, er nok derfor den ikke blir solgt også, men det har ikke noe hast... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Framtia Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 jeg er mest bekymret for skade på ror om man ønsker å legge seg alongside i skjærgården. Rart at man ikke følger opp hvis man annonserer båt. hva med noen av disse?: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60101570 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=59594221&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56939810&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 her er en annen veldig spennende båt (ligger i samme havn som min). Den ville jeg absolutt vurdert: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57218926&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjoris Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Gode tips dette, ser jo kul ut den Pronaviaen, men jeg er skeptisk til å gå fra en veldig kurrant båt å selge til noe såpass ukjent. X-ene er fine, men det er ikke helt meg, jeg kniver mot en 332 hver regatta med Hansen og ser jo at den f.eks går mye høyere på kryss så det er jo en flott båt, men den sliter i medvind/sidevind ifht vår så det er jo litt problemet med eldre konstruksjoner, går flott på kryss, men sliter i medvind ifht nyere båter. Sånn i øyeblikket, (det skifter fort), så er Salona 37 i MK2 versjonen og 3 lugars favoritten, men da må det importeres og med dagens NOK er ikke det lett å få til, men det haster heller ikke. Jeg skal være HELT sikker før jeg bytter ut en båt som i i det store og hele er meget fornøyd med... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Framtia Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 (redigert) jeg hadde ikke vært i tvil...(tror jeg) http://www.yachtsandyachting.co.uk/boat-reviews/boat-tests/pronavia-38-review/ Redigert 26.Juni.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjoris Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Jo, spennende båt, en båttype jeg ikke har vært klar over, synd det ble valgt langsgående bysse i en typisk regattabåt da, men, men... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Framtia Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 (redigert) det jeg stusset mest på var den lave prisen. Dette er jo en veldig dyr båt i utgangspunktet, og holder Arconakvalitet. En tilsvarende A370 vil nesten koste det dobbelte. Ratingmessig er den ikke ulik Dehler 38 og XP38. Det er den båten som omtales her som er for salg: http://www.baatguiden.no/wip4/detail.epl?id=90441&cat=4914 Redigert 26.Juni.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Det er mange som lever lykkelig med langsgående bysse. Tror båten er kanonbra. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.