Torsen67 Startet 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2015 Er virkelig usikker på offeranodene på båten og får vel ikke inspisert dette før høsten. Ser man får slike til å skru på rundt akselen. Er samme om man gjør dette innafor skroget eller utenfor? Kan denne påføre kast i akselen? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 (redigert) Den skal festes utenfor båten, under vann, på akslingen. Den skal ikke kunne påføre kast i aksling. Med dykkermaske og snorkel skal du fint klare å inspisere anoden. Om det mangler, så skal du klare å montere en ny ved å dykke. Dog, om det mangler, så tar det maks 3 minutter å montere ny om du får gjort et raskt løft av båten. Det koster ikke all verdens da båten bare henger i krana. Om båten ikke har vært på land på en stund, så har den sikkert godt av å bli rengjort under og kanskje et lag bunnstoff. Da sparer du fremtidig drivstofforbukbig øker farta. Redigert 22.Juni.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Aksel sink består av 2 halvdeler som skal ha samme vekt, slik at det ikke oppstår kast. Men sinken må være i kontakt med vannet, ellers er det ikke noe poeng. Så anoden må sitte på yttersiden av skroget, med mindre du har noe helt spesielt opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Ok, da skjønner jeg hvorfor jeg ser de på utsiden av skroget. Dumt spørsmål kanskje, men akselen har vel samme diameter hele veien og kan måles på innsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Mål på innsiden...samme dim hele veien! Monterte på min Scand og den er jo litt mindre enn dimmen på akselen slik at den klemmes fast.Måler du dimmen til feks 30 mm star det til 30 mm aksel på hylla I butikken :) Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Husk også å pusse akselen der du skal montere den så den har god kontakt / anlegg :) Jeg pusset med fint smergel papir men usikker på konsekvensen av å bruke for grovt papir... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Pusser med fint smergelpapir. Har dette liggende:-) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 PS! IKKE bunnstoff på zinken!!DS! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Guzzi Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Husk at du ikke setter anoden helt inntil hylsa. Der må det være fri vannstrøm, siden den er vannsmurt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.