Cirion Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Virker lovende, hvordan har du gjort det på innsiden av skroget? Har du måtte forsterke noe? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Ferien min nærmer seg slutten nå. Mitt jolleprosjekt gikk til h... En seiljolle som Walker Bay er et finfint leketøy, men som jolle på ferietur med seilbåt ... nei, det duger ikke helt. Først brukte jeg masse tid på å forsterke daviteren. Så brukte jeg masse tid på å få løftet opp jollene og få festet den slik at belastningene på daviteren under sjøgang skulle bli minst mulig. Å få tømt jolla for vann var heller ingen enkel operasjon (ja, den har plugg for tømming - jeg tror ikke det var noen ventil der, og det var svært vanskelig å komme til uten å gå ombord i jolla, så den ble ikke mye brukt). I Göteborg tok jeg ned jolla, medregnet tiden det tok å ro jolla til nærmeste flytebrygge, hale den opp der og snu den for å tømme den for vann tok det vel en god del mer enn et kvarters tid. Vi fikk aldri tid til å bruke jolla (vi har fått lånt en gammel påhengsmotor, men den trenger litt service og vedlikehold - noe vi heller aldri har fått tid til - så da var det lite aktuelt å bruke jolla for å krysse elva), og det tok meg sikkert over halvtimen å få jollene opp igjen. Daviteren stikker jo noe bak båten, så jolla kommer ofte litt i veien ved vanskelige havnemanøvre. Med gummijolle gjør det ikke så mye om den er borti nabobåter e.l., det er tross alt naturlig fendring på den - men med hardjolle er det litt værre. I København fikk jeg endelig brukt jolla. Jeg var utpå sammen med eldstesønnen min i sikkert en halvtime, og vi ble enige om at dette måtte vi gjøre mer, samt at mellomste sønnen også måtte få prøve. Så fikk vi ikke tid dagene etter. Det var en del arbeid å få rigget opp jolla - og den riggeoperasjonen må gjøres hver gang jolla skal brukes. Etter dette slepte jeg jolla. Jeg har slept hardjolle før, men da var jeg kanskje ikke like redd for riper som jeg er nå, og vanskelige havnemanøvre utgikk uansett ettersom motoren var gåen på den båten. (hardjolla fungerte dengangda som en simpel ankervakt - dersom ankeret slapp festet ville hardjolla legge seg på siden av båten og dunke i skroget til jeg våknet). La meg korte det ned til at en slepejolle kompliserer tillegging i gjestehavner, og at en hardjolle kompliserer mer enn en gummijolle. Vi la ut fra Helsingør med hardjolla på slep og kurs nordover. Jeg fikset et godt slepeoppsett med tykt langt tau og rykkdemper, samt festet et gummistrikk til oppsettet for litt ekstra fjæring, men jeg åpnet ikke bunnpluggen. Jeg følte meg usikker på om det ville være en god ting eller ikke, det ville jo føre til en del ekstra vann inn i jolla. Vi tenkte ikke på at vi var i le av land, da vi kom litt nordfor Sjælland ble det meget røffe forhold, mye bølger og mye krenging - men god fart, selv etter at vi fikk rullet inn ganske mye seil. Jeg husker ikke om det var før eller etter dette at eldstesønnen utrykte bekymring for slepejolla. Jeg svarte med at han skulle ta det med ro, vi skulle "se etter den", og følte meg overbevist over at dette ville gå bra. Det må ha vært før forholdene ble røffe. Jeg tenkte vi kanskje burde sikte på Hallands Väderö slik at vi kunne ankre opp litt i le og få tømt jolla og kanskje løftet den opp. Fruen fikk visst ikke med seg denne planen, for da jeg ble vekt og det var min tur å stå vakt var vi allerede passert Hallands Väderö, og ganske langt vest for denne. Hekken på jolla lå veldig dypt i vannet. Bølgene slo over både nå og da, jeg antok at dette var "stable state", at hekken i praksis lå langs vannlinja og at trekkraften (og flyteputa ombord) var alt som holdt jolla flytende. Ergelig at ikke bunnproppa var åpnet. Jeg var også bekymret for at den skulle hvelve, samt at jeg ikke likte at den lå så lavt med hekken - men under slike forhold er det ikke mye man kan gjøre, annet enn å "holde øye med" jolla. Det er jo ikke bare å stoppe under slike forhold. Jeg kunne sant nok rullet inn seilene (mye arbeid på denne båten!) for å slakke ned farta, men det ville jo ikke ha hjulpet mot bølgene, å ta seg ombord i jolla og prøve å gjøre noe under slike forhold ville være galskap, særlig når jeg var eneste våkne ombord i båten. Og knapt nok det, jeg var både døsig, og var noe plaget med hodepine og kvalme. Jeg siktet mot Varberg, tenkte å komme meg inn i havna der og prøve å gjøre noe med situasjonen. Men før jeg kom meg så langt var jolla borte :-( :-( :-( Jeg tror jeg brukte en dobbel halvstikk på slepetauet for å feste det til båten, det er jo ikke helt smart og muligens hovedårsak til at jolla forsvant. Den blå biltemajolla (som jeg lot ligge med den gamle båten min denne ferien) er fortsatt favoritten min. Såpass kjapp og enkel å få ned/opp i vannet at jeg f.eks. heller brukte jolla enn brua dersom jeg skulle til butikken i Moss og lå på feil side av kanalen. Den har naturlig fendring på alle kanter. Det er under tvil plass til hele familien i jolla, eller deler av familien pluss noe utstyr (sykler, barnevogn, etc). Særlig bra at gummiringen går hele veien rundt, slik at man kan sitte på gummiringen i hekken av båten. Lett nok til at man under tvil kan bære den. Hm. Men, jeg har ikke prøvd den med motor, det må sies ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Cirion Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Uff da. Trist avslutning på den jolla... Hadde kansje vært en bedre opplevelse om den hadde pontong settet og ikke minst drenerings pluggen ute? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Vi har vært godt fornøyd med vår jolle med elektrisk motor fra Torqeedo (Cruice 4.0). Motoren veier bare 18 kg. Nå er det riktignok to Lifepo4 batterier på 30 kg hver, men de er likevel enkle å håndtere alene med håndtak osv. Drar jolla opp i plan når jeg kjører alene, men ikke med hele familien oppi. Også er det jo morsomt å se reaksjonene til andre der vi kommer forbi uten en lyd. ;) Det er kanskje ikke for alle.. Men det blir ikke enklere å kjøre. Bare vri håndtaket en vei for fremover..andre veien for bakover. Ingen pumping av bensin, choke, start, eksos.. Heller ikke noe vedlikehold, oljeskifte eller tennplugger å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Hva med denne? http://www.langemaritime.no/om/utstyr-3/lange-alu-rib/ Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Uff da. Trist avslutning på den jolla... Hadde kansje vært en bedre opplevelse om den hadde pontong settet og ikke minst drenerings pluggen ute? Samt en litt mer pålitelig knute enn dobbel halvstikk mot båten. Pontongsettet kostet (nytt) mer enn hva båten var verd, og vanskelig å finne noe slikt brukt (uten at også jolla følger med) på finn, så det utgikk. Det ville redusert bekymringen min om at båten kunne hvelve under tauing, det ville gjort den mer stabil ifbm ombordstigning til/fra moderskip etc, og øker også antall personer og laststørrelse den er "godkjent" for - samt at det innebærer fendring - men den ville fortsatt vært i tyngste laget for daviteren min, det ville fortsatt vært slitsomt å ta den opp/ned, og det ser ikke ut som at pontongen er ment for å sittes på. Dreneringspluggen burde helt klart vært åpnet, det er helt og holdent noe jeg kunne og burde ha fikset før vi forlot Danmark. Ergelig. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Vi har vært godt fornøyd med vår jolle med elektrisk motor fra Torqeedo (Cruice 4.0). Motoren veier bare 18 kg. Jepp, jeg ønsker meg en tilsvarende løsning, men det ble ansett å være for dyrt. Kanskje neste år :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Lav kvalitet i detaljene men maritimgummien holder stand fortsatt. Syns den har ideell størrelse men veier ørlite mye. Var og kjente på light serien til west marin og det er nok neste jolle for oss. Har nå en 2takt 5hk, lett for størrelsen men uansett noen kilo, som en voksen og ett barn går i plan med og en yamaha 2hk som veier nær ingenting og derfor brukes mest. Så to motorer er tingen :-). Og kjekt med 2hk som ungene lett starter og bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Maritim jolla var fin den... Var nok mer brukern som ikke behandlet den så godt. Største problemet var tiden det tok å få inn platene, og at det var umulig for meg å få de inn uten at jeg hadde en brygge hvor jeg virkelig kunne bruke hele min vekt for å jekke dem inn. Dette gjorde så at båten ble slept i stedet for å være pakket ned i stuerommet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Maritim jolla var fin den... Var nok mer brukern som ikke behandlet den så godt. Største problemet var tiden det tok å få inn platene, og at det var umulig for meg å få de inn uten at jeg hadde en brygge hvor jeg virkelig kunne bruke hele min vekt for å jekke dem inn. Dette gjorde så at båten ble slept i stedet for å være pakket ned i stuerommet. Enig. Light seriem til west system er uten platebunn og veldig lett men ellers mye lik. Sitér dette innlegget Link to post
sjørøver-viking Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Har kjøpt en West Light 200, måtte ha den minste og letteste grunna svært liten båt Men det er noe annet enn mine foreldres Honwave med aludørk, selfølgelig ikke like morsom å kjøre, men kan ta den opp på brygga alene, uten noe problem.Tror den får plass på fordekket, selvom den vil stikke litt ut. Har fått mange morsomme blikk og kommentarer når jeg kommer roende eller kjørende med mine 1.90 på en så liten jolle.Men den virker godt lagd, etter noen turer har den virka god den. Sekken den kom i derimot, den tålte ikke mye. Eneste jeg kan utsette på, er at de satte ned prisen med en tusing to uker etter at jeg kjøpte den Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.