Cirion Startet 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2015 Ok, har forstått at den ikke finnes. Det er umulig å dekke alle behov med bare 1 jolle. Men jeg forsøker å finne en jolle som dekke flest mulig av mine behov. Til nå har jeg testet 2 joller. Den første jolla var en Maritim gummibåt fra 2010 og den døde i 2010. Jeg kjøpte også en 6hk Mercury 4T med ekstern tank også 2010. Seilbåten er vår første båt, ble også kjøpt i 2010. Den første seilturen var henteturen fra Kiel - > Leangbukta. Der så jeg behovet for en liten jolle jeg kunne pakke ned. Jolla var med meg fra Asker -> Stavanger, på kryss og tvers i Oslo fjorden, flere strømstad turer og lekte ubåt oppover Glomma i storflommen. Når sesongen var ferdig var alt av slepefester revnet, nye var limt på men også revnet, akterspeilet var brukket, platebunnene morkne og årene forsvant en eller annen gang. Erfaringen var, at en slik gummibåt var alt for tung å bære på, den var umulig å sette opp med mindre man var på en brygge og jeg brukte fort 1-2t på å få den klar. Dermed ble den slept. Siden vi mista så mye fart når motoren hang på, fjernet jeg alltid den om vi skulle langt. Men det var et jævlig styr, spesielt siden jeg ikke klarte å bære den alene. Jolle nummer 2 lever fortsatt. Kjøpt i 2011 og er en Suzumar 220 VIB. Den går godt, ligger godt i vannet, er relativt lett å pakke bort i baggen sin. Passer fint i stuerommet. El pumpe som tar V-bunn ble også kjøpt. Nå flytter jeg motoren opp og ned fra jolla alene og bruker ca. 15min på å pumpe opp og klargjøre jolla mens jeg ligger for anker. (har vist blitt sterkere av seilbåt...). Ulempen med jolle nummer 2 er at frua med sine 38kg ikke klarer å starte motoren, girspaken forstår hun ikke og rorkulten er mindre forståelig. Når hun i tillegg må pumpe bensin, åpne lufting, trekke ut choke osv... Så har hun totalt bruk jolla 0 ganger alene. Men hun kan sitte på. Samtidig kan jeg nevne at ingen voksne utenom kona og meg har noen gang sittet på eller kjørt den. Ingen tør. Den ser for liten ut. Unger under 10 liker den... Nå forsøker jeg å finne jolle nr 3. I mine tanker er det en RIB med 9,9 hk og jockey konsoll og elstart. Vekt er viktig, da jeg tenker den kan henge i daviter som denne: http://www.seatronic.no/daviter-c-66/daviter-avtagbare-160kg-p-3346 Slik jeg har forstått det, er det ikke mulig å hurtigfrakoble motoren, slik at den kan heises over på rekka. Dermed må også motoren kunne henge i jolla mens den er i daviten. En slik båt kan frua kjøre alene, da den er lett å starte og bruke. Er det noen som har tips til små lette rib'er med jockey konsoll? Er det en annen type båt som kan dekke mitt behov? Har sett på muligheten for å bruke Mercury motoren, men konvertering av den + salgspris utgjør ca. samme som en 9,9. Vurderer også å beholde både motor og VIB'en, slik at unger kan låne den eller jeg har en mindre løsning når vi ikke trenger RIB'en. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2015 Dette er vel en av de letteste RIBene du får tak i. http://www.batmagasinet.no/artikkel/rib-satsning-hos-honda Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Mao, RIB utgår absolutt dersom det er et krav å kunne bære den eller løfte den i en daviter beregnet for gummibåter, samt dersom man ønsker å stue den sammen :-) Jeg er også i markedet, vi har også en daviter som neppe er egnet for mer enn 160 kg. Båten er 4.17m bred, det setter vel gjerne makslengde på jolla. Jolle #1 var en pioner 10, den står igjen i Tromsø (og vi bor i Oslo). Har alltid vært slept, egnet for sleping. Har forsåvidt motor til den, men den har aldri vært brukt og står også i Tromsø. Fin båt ... men vi er nok i markedet etter en gummibåt denne gangen. Jolle #2 var en blå Biltemajolle, den er visst ikke til salgs lengre. Vi har faktisk vært ganske godt fornøyd med den - vel, litt småproblemer har det jo vært etter flere års bruk, men ikke mer enn det som er forventelig. Vi har aldri brukt motor på den. Konkrete problemer: den manglet mulighet for å tappe ut vann, eneste mulighet er å snu den opp-ned. Det er jo noe upraktisk når den henger på daviter og sakte men sikkert blir fyllt opp av regnvann. Det var heller ikke noen enkel oppgave å få den tømt fra båten, særlig ikke når den allerede er tung av regnvann. vi får fortsatt plass til hele familien (fem personer) i jolla (men den er vel bare sertifisert for to personer), men da er det veldig vanskelig få nok armslag til å ro. Ikke mulig å låse (annet enn å låse fast til tau eller plastdeler som lett kan kappes med kniv) Jolle #3 er en hvit liten sak som fulgte med den store båten da vi kjøpte den. Noe ubehagelig å ro, og mest egnet for én person, og det er vel den største innsigelsen vi har på den. Vi mistet den faktisk nesten forleden (eller kanskje de som var i ferd med å ta den med seg bare skulle låne den for fiske og levere den tilbake på samme sted, man vet jo aldri). Nå trenger vi en jolle #4, den skal brukes med motor, det må være fysisk mulig å stable hele familien inn i den, vi håper på planingsfart når man er alene med motor i den, samtidig bør den være lovlig i bruk med motor for barn under 16 (er dette to motstridende krav, mon tro?), som skrevet lengre opp kan den maks være 4.15m lang, den skal brukes i daviter, vi trenger ikke å løfte motor opp i daviter, den bør kunne låses, vi trenger den før fellesferien, vurderer å søke etter brukt på finn.no (evt blocket.se) ... hm, det er vel det viktigste. Tips? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Jeg har blåst litt støv av båtwiki-artiklene jolle og gummibåt og oppdatert med at mulighet for å låse jolla og mulighet for lensing kan være viktig. Det var en påstand som ble presentert i en annen tråd her - "man får det man betaler for", jeg må jo strengt tatt si meg ganske så fornøyd med billiggummibåten fra Biltema, jeg har vel stort sett bare etterfyllt luft én gang i året. Vi brukte riktignok aldri motor på den. Vi fikk problemer i Svelvik en gang, det var strømstille da vi dro dit og kraftig strøm da vi dro tilbake, så da måtte jeg bære båten "mot strømmen" gjennom Svelvik sentrum, det gikk fint - noe slikt kan vi ikke få til med en større båt. Ti fot er antageligvis perfekt for oss, med en tifotsbåt får vi nok plass til hele familien pluss litt bagasje. Jeg tenker også å beholde jolle #2 eller jolle #3 slik at barna kan leke seg på egenhånd. Det kan de legalt sett også gjøre i en tifotsjolle med maksfart 10 knop, men jeg tror nok det er best at de yngste lærer seg å bruke årer før de får slippe til på motor, ti fot kan være vrient å håndtere med årer for et lite barn dersom det blåser opp, og barn som kjører i sirkler med bråkende motorer kan være en skrekkelig uting. Det legges stadig ut joller på finn, så det bør ikke være vanskelig å få tak i noe. Gammel, sliten Zodiak uten motor, til tre lapper: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=59243622- antageligvis en kvalitetsbåt? En Plastimo med motor, som ser helt strøken ut på bildene til tross for høy alder: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60883010 Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 En Plastimo med motor, som ser helt strøken ut på bildene til tross for høy alder: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60883010 "Vi etterfyller litt luft hver 3-4 dag. Dette har ikke vært plagsomt for oss" ... skeptisk :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Scand29bal Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Jag köpte en highfield rib och är helt såld. Riktigt bra köp. Lätt stabil och väldigt djup invändigt så att man sitter säkert. Jag har en cl 290 väger ca 50kg och 9.9 2 takt väger ca 35-38kg. Min är ju dock utan jockey eller konsol. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 (redigert) Mao, RIB utgår absolutt dersom det er et krav å kunne bære den eller løfte den i en daviter beregnet for gummibåter, samt dersom man ønsker å stue den sammen :-) I stand corrected. Påstanden var basert på spesifikasjonene oppgitt i båtmagasin-artikkelen lengre opp her. Men dersom man leser den nøye, ser man jo at det er storebror-modellen som er oppgitt. På f.eks. http://www.highfield.se/aluminium-rib-batar/ultralite/ ser man at det er mulig å få tak i RIB'er helt nedi 25 kg. En RIB Oceanmaster 3 med spesifisert kapasitet til 6-7 personer er innenfor rekkevidden av hva man kan henge i en daviter. Classic-modellene, som anbefalt av Scand29bal passer muligens perfekt for de som ønsker å ha en rask lettbåt med plass til hele familien hengende i daviter. Men motoren bør vel av før man løfter den opp? :-) Redigert 23.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Scand29bal Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Ja motorn väger ju ganska mycket iallafall om man vill ha 9.9hk. UL är enkel skrov medan CL har en extra förstärkning inuti samt en förvaringsbox fram. Jag har min på snap davits men det fungerar dåligt på en segelbåt antar jag. Highfield har rejäla pontoner faktiskt dom största jag har sett för sin storlek. Riktigt bra djup som gör att man sitter säkert. Den går extremt tort även när vi har åkt 3 vuxna och 2 barn. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 (redigert) Jeg har ganske høy hekk på seilbåten min og høy daviter, og det er lagt ned mer bly i kjølen enn hva designdokumentet oppgir. Dersom lettbåten i daviter berører vannet, tror jeg at jeg har såpass med andre problemer å stri med at jeg ikke bryr meg nevneverdig med at daviteren går sönder. :-) Men, jeg har sant nok aldri prøvd å heise opp en stor jolle i daviteren. Redigert 23.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
klk Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Walker Bay? Kan roes, seiles og ta en liten motor. Kan dog ikke pakkes sammen, så her blir det vel sleping. Prisen er høy. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Jeg er ikke "klar" for å svi av større summer på jolle akkurat nå, så for min del blir det vel hva jeg finner på bruktmarkedet :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Walker Bay? Kan roes, seiles og ta en liten motor. Kan dog ikke pakkes sammen, så her blir det vel sleping. Prisen er høy. Slik som denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60940733&searchclickthrough=true Besnærende :-) Den perfekte jolla til en seilbåt kan seiles? Ja, hvorfor ikke ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 (redigert) Det hadde vært innmari gøy med seiljolle - jeg har aldri prøvd dét før, og vi har jo unger i forskjellig alder som sikkert ville satt pris på å få prøve seiljolle. Jeg er bare litt skeptisk til en "hardbåt". Med gummibåt innbiller jeg meg at det er mer plass til folk, siden de da kan sitte på pontongene. Gummibåten lar seg relativt lett snu opp-ned når den skal tømmes for vann - jeg regner med at Walker Bay-jolla (som vist i annonsen) ikke har noen bunnpropp og kan tømmes på annen måte? Kan den passe i daviteren - på bildet ser jeg ingen anordninger for å feste slepetau noe sted, men det må jo finnes? Redigert 23.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 (redigert) Slik som denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60940733&searchclickthrough=true Jeg har - under tvil - slått til på denne. Jeg tror den er ganske langt unna idéell for vårt umiddelbare behov, men jeg har veldig lyst til å prøve en seiljolle, og jeg har også lyst til å introdusere den for barna. Jeg kan jo eventuelt selge denne jolla på et senere tidspunkt, tror ikke 7500 er så veldig langt unna markedspris for en Walker Bay 10' med komplett seilsett og årer. Forutsatt at seilene er i god stand. Det glemte jeg selvfølgelig å spørre om, dumme meg. (jeg har muntlig avtalt kjøpet, men ikke betalt/hentet enda - dersom seilene er i vesentlig dårligere stand enn hva jeg ser for meg, er det vel ikke for sent å si "nei") Noen tanker: Kravspek'en vår sier at jolla må være raskere enn moderskipet, vi ønsker å kunne gå i ca 10 knop. Walker Bay har fortrengningsskrog, og det er ikke realistisk å forvente særlig mye mer enn 6 knop, selv om man plugger på en sprek motor. (Vi får ta med oss den minste jolla i tillegg når vi drar på ferie nå, forhåpentligvis får vi den opp i litt mer enn 6 knop med påhengsmotor - men i den får vi ikke plass til hele familien). Denne jolla er godkjent for tre personer - fire dersom man installerer gummipontong, men denne koster ny over 10 båtlapper, så det utgår. I kravspek'en vår står det at familien på to voksne og tre barn i forskjellige aldre skal kunne gjøre enkle strandhogg uten å måtte ta flere turer. (Det går kanskje når det er stille vær og vi ikke skal langt. Badetemperaturer og redningsvester hjelper vel på en del, skulle ting gå riktig ille. Ja, så får vi vel ta med begge jollene - det er vel tilstrekkelig til at alle kan komme seg i land på én tur). Denne jolla er relativt tung (sammenlignet med gummibåt), og vil vel stikke minst 70 cm under daviterarmene. Holder prediksjonen min om at "dersom båten kommer i kontakt med havet mens den henger i daviteren, har vi antageligvis såpass mange andre problemer å tenke på at en ødelagt daviter ikke gjør noe fra eller til" fortsatt, mon tro? (vi kan jo evt slepe den). Det er trivielt å dra jolla opp på land og snu den for å tømme den for vann når man er på en strand, men hvor enkelt er det å tømme den for vann mens den henger i daviter eller ligger på slep? (tipper det faktisk er enklere enn for gummibåten, det holder vel å slippe jolla ned på den ene siden, og la den henge på den andre mens den er i daviter, dessuten er det mulig å bruke øsekar eller bøtte). Daviteren vår ser noe skrøpelig ut - tåler den vekta av denne harde jolla (50 kg), pluss noe regnvann, pluss den lille jolla, evt pluss seilsett og ekstra påkjenninger pga bølger? (det går nok bra, kan evt prøve å finne på løsninger for å avlaste daviteren noe). Redigert 24.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Strabasiøs hentetur! Jeg får legge inn et lite henteinnlegg her. Det blir vel kanskje litt drøyt å lage en hel hentetråd? ;-) Jeg kom meg ut til hjemmehavna i går etter jobb, kastet loss og dro avgårde mot Slependrenna - noe usikker på hvordan hentingen skulle gå, båten stod et par hundre meter fra sjøen, veide 55 kg og jeg var alene - ville jeg få hjelp til å bære den ned? (Jeg visste ikke at den hadde et trillehjul i hekken - men det har den altså - så jeg burde faktisk kunne greid det alene). Jeg ringte da jeg var forbi jernholmen. "du trenger kanskje ikke komme opp hit? bare legg deg til et sted hvor du finner plass. jeg får sønnen min til å hjelpe meg med å slenge den på taket av bilen". Snilt. Men, kartet visste meg at det var passelig grunt inn Slependrenna, og de første bryggene jeg så gav ikke inntrykk av å være dimensjonert for en båt i min størrelse, så jeg låret anker og dro ut med den minste jolla. Det begynte å regne før jeg dro ut, og regnet ble bare værre og værre. Jeg hadde glemt hvor klein den minste jolla egentlig var - den er sikkert fin å ro for et barn, men for en voksen person som meg er det ikke noe plass til bena - de kommer i konflikt med årene hele tiden. Ikke mulig å justere setet på noe vis. Som om ikke det var nok ... ja, nårtid etterfyllte jeg luft i jolla sist? Aldri! Det er ikke behagelig å ro en gummibåt hvor det er for lavt trykk i pontongene - årefestet er jo på selve pontongen, og bør jo helst ikke snu seg 90 grader ved hvert åretak. Jeg var sliten og lei før jeg var kommet halvveis til første brygge. Første brygge jeg fant hadde noen få båter og så veldig ut som at den gikk rett inn i en privat hage. Andre og tredje brygge hadde litt mer båter, men så også ut som om de gikk rett inn i private hager. Jeg liker ikke å tråkke inn i private hager, så jeg fortsatte å ro. Til slutt kom jeg til en bås i en mer "allminnelig" småbåthavn og fikk endelig strekt på beina. Men akk, innerst inne var det meget solid port, og ingen som kunne åpne for meg. Så da var det å ta jolla fatt igjen ... Brygga jeg kom til er vel ment for å sette ut båter. Det var relativt høyt fra vannet og opp til bryggekanten, men jeg kom meg nå opp. Bryggekanten var imidlertid ganske så skitten. Nå lynet det og tordnet skikkelig - et lyn slo tilsynelatende ned like i nabolaget. Jolla ankom omtrent samtidig som meg. Jeg fikk instruksjonsheftet i en liten pose som jeg knøt sammen og slengte i den lille jolla - som det selvfølgelig var relativt mye regnvann i. Jeg hadde ikke noe valg liksom. Det gikk heldigvis bra med papirene. (de finnes sikkert på nett også). Det var ikke lett å få sjøsatt jolla når det var så høyt fra bryggekanten og ned - jeg fikk buksert den ned på vannet med hekken først mens jeg holdt i baugen og hvilte skroget på brygga, men det var veldig nært at vannet rant over ripa på hekken. En av orginaltollepinnene var knekt, de hadde kjøpt et nytt par med åregafler, så jeg fikk en i reserve. Den lille jolla bandt jeg fast slik at jeg kunne slepe den med meg. Halvveis ut så knakk åregaffelen. Jeg lette og lette etter reserveåregaffelen, men fant den ikke, og måtte greie meg uten babord åregaffel resten av turen :-( (åregaffelen dukket opp igjen da jeg tømte båten senere på kvelden). Vel tilbake i moderskipet støtte jeg på neste problem - ankeret var skikkelig tungt å dra inn - da ankeret ble synlig var årsaken klar: jeg hadde fått med meg en kabel på kroken. Det var ikke markert noen kabler på kartplotteren (jeg ser den nå, på Norgeskart). Jeg prøvde å slippe ut ankeret og dra det inn igjen, samt prøve å kjøre litt frem og tilbake, til slutt gikk det seg til. Neste problem: svivelen og sjakkelen på ankeret hadde kilt seg fast på et slik vis at jeg ikke fikk ankeret opp på ankerrulla. Nå var jeg så våt og kald at jeg bare måtte la ankeret henge til jeg kom til Nesodden. Det var heller ikke snakk om å prøve ut daviteren, her ble det slep av begge jollene. Jeg skrudde varmen på fullt, vrengte av meg våte klær og holdt meg ved kartbordet mesteparten av turen. Jeg hadde lite lyst til å henge ut fendere, men det måtte vel til. Vel fremme - lite sikt gjennom vinduene og ny bås, med stor båt på styrbord side. Hvor langt inn i båsen kan jeg gå? Vanskelig ... men justerer litt ihht båten på styrbord side, går ut av styreplass for å hoppe ned og feste tau - men så ser jeg jo at nabobåten er så stor at mesteparten av min båt fortsatt ligger på utsiden av båsen! Når jeg endelig er nesten helt inn i båsen og prøver å gjenta forsøket kommer det et kraftig vindkast, båten får såpass med fart fremover at jeg springer tilbake til styreposisjon for å bakke. Da jeg er endelig ferdig og har fått bundet fast båten ser jeg at ankeret har laget et lite hakk i den splitter nye fenderstokken. Jeg har så langt ikke lykkes i å få Walker Bay'en opp i daviter eller få tømt den for regnvann direkte fra moderskipet. Ponpongen hadde vært veldig fin å ha, både for stabilitetens skyld, for muligheten til å ta ekstra last, slik at man ikke trenger å være kontinuerlig nervøs når man beveger seg mellom jolle og moderskip, eller prøver å få jolla ned i vannet fra en høy brygge - samt for å ha fendring mellom jolle og moderskip. Dersom vi blir å beholde denne jolla i lengre tid må jeg nok enten skaffe meg en slik pontong (10 kNOK ny ... dyrt!) eller prøve å fikse en DIY-ordning. Jeg er i ferd med litt omstruktureringer for å kunne løfte jolla opp i daviter. Bilder kommer etterhvert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sun Flyer Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Hei, har en sånn Walker bay 10. Jo, det skal være sånn propp bak sånn at den tømmes for vann når du sleper den. Hvis ikke kan du kjøpe av importøren på Grefsen og ettermontere. Hvis du skal ha den i daviter; da skifer du ut noen av boltene som fester toftene i skroget med øyebolter, to bak og to foran. Sett en tau mellom med løkke til heising. Har min hengende selv hele året. Selv har jeg ikke seilpakken, og er på jakt etter en sånn brukt... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
tobixen Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Ja, jeg så proppen. Nei, jeg tenkte ikke på at det var mulig å åpne den :-) Ville nok ha hjulpet meg å få tømt båten for regnvann, jeg tok den etterhvert opp på brygga. Boltene trenger jeg, ja. Jeg fant en PDF med spesifikasjoner, der står det ... Lifting eyes can be added quickly and easily to your Walker Bay 10 - Simply replace 4 of the 1/4” #20 bolts securing the front and rear seats with 1-1/2” x 1/4” #20 stainless steel eye bolts Men dette er jo amerikanske spesifikasjoner, hva innebærer "#20"? Er kvarttommern lengden på skruen? Jeg prøvde å søke litt på wikipedia, hvis jeg forstår wikipedia riktig finnes det ingen særamerikansk standard for maskinskruer, de bruker også metrisk standard. Jeg kan selvfølgelig skru ut skruene og måle og sjekke ... men så langt har jeg ikke kommet meg enda, døgnet har bare 24 timer og jeg har jobb og familie og hus og masse annet pågående arbeid på båten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sun Flyer Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 De har de riktige skruene hos importøren på Grefsen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
tobixen Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Skruen følger ikke metrisk standard. Jeg prøvde å skru en løs i går ... men jeg var jo passelig uoppmerksom, så ikke at den var festet til en løs plugg på utsiden av båtskroget! *plopp* ... så i morgen må jeg komme meg til importøren på Grefsen :-/ Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 fikk deler på grefsen. jolla er for tung for davitern. jeg har overført krefter til targabøyle, men den virker heller ikke stødig nok. blir nok slep. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maika Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Kult med seiljolle:) Har også sett noen ha hobiecat hengende i davitene, men det krever jo relativt stort moderskip. Jeg har nylig kjøpt en Highfield Classic 310. Temmelig dyr (selv med messepris og fin svensk kurs), men relativt lett i alu selv med dobbeltbunn, eget stuerom foran (tror ikke de har tatt inn den med det til Norge) og oser av kvalitet. Går fint med totakt 3,5HK (som jo er lett å løfte inn i seilbåten), selv om en 15HK nok hadde vært mer moro:) Vurderte å kjøpe den i Hypalon, da hadde også garantien vært på 10 år, men da hadde også prisen økt med 10 tusen, så det ble ikke aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 (redigert) Jeg fikk fikset øyebolter (400 kroner på Grefsen for et sett med fire) og jeg har funnet bunnproppa (pakningene bør nok byttes), samt fått festet en snor i den slik at man kan løsne den uten å miste den. Mannen på Grefsen advarte om at de orginale øyeboltene var dyre. Muligens er det mulig å finne en billigere løsning, men ... jeg har det travelt :-) Det er imidlertid ikke lett å komme til der for å åpne den mens båten er i daviter. Jeg har mine tvil om at vannet vil renne andre veier enn inn i båten dersom jeg åpner denne under slep, men vi får se. Foreløpig henger båten i Daviter. Jeg så det var litt mer bevegelse enn hva jeg er komfortabel med på hele strukturen underveis nå i lette bølger, så jeg tenker at det blir slep mesteparten av ferien. Jolle og moderskip ligger i Moss nå; kan hende det blir liggende der en stund, fruen rapporterte at "noe" gikk galt med propellaksel eller gir akkurat i det hun skulle legge til; hun tok båten i revers og plutselig ville ikke propellen snurre rundt mer. Hm, ille. Redigert 4.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Cirion Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Da har jeg funnet jolle nr 3. Har bestemt meg for å beholde Suzumar VIB'en og bare ha 6hk motoren hengende på hekken om jeg skulle trenge den. VIB'en passer fint i stuerommet, og der vil den være om jeg vil ha en ro jolle, eller slenge på 6hk motoren om jeg skal lenger når jeg er ute og seiler uten slepejolla. Den vil også passe fint for barn som er ombord og vil kjøre egen båt. Jolle nr. 3 ble en ren slepejolle. Har ingen planer om å henge den i davitter, og heller legge den igjen på brygga om jeg skal nyte seiling uten jolle. Ble litt større enn først tenkt. Jeg endte på en Grand G340 med en Evinrude E-tech 25. Hentes på fredag, og jeg gleder meg som en unge ;) Fikk en god deal på en 2010 modell med henger. Stygt redd for at små dagsturer nå kan bli med jolla og heller legge igjen seilbåten på brygga... Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Ugg, sitter her å ser på davit kran til seilbåt... Denne var jo ikke dum: Ser Seatronic har disse, og de største tåler 150kg pr. arm.http://www.seatronic.no/daviter-c-66/daviter-for-seilbat-p-5052 Da er vel spørsmålet om det er nok for min RIB. Noen som har erfaring med disse davit kranene? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 (redigert) jeg monterte den største modellen av disse til ferien. Er kjempefornøyd. Jolla er en Zodiac 310 med 9,9 hk motor. Det følger med et blokksystem for å løfte armene, så utfordringen er å ha et godt festepunkt, og i riktig vinkel, for å få løftet båten. Selv bruker jeg storseilfallet og da går det som en drøm. Redigert 22.Juli.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.