Jump to content

Seile fra Østfold til Skagen tips og råd

Seileren..

Recommended Posts

Hei

Vi er en gjeng som skal seile fra Sarpsborg til Skagen. Noen som har anbefalinger ang rute, samt tidsbruk. Vi er relativ nye med seilbåt, så farten vil nok ligge rundt 4 knop i snitt skal jeg gjette.

Hvor bør man krysse, samt hvordan er det med plasser i Skagen. Må man ligge på bøye eller har man gode muligheter til å ligge ved brygger osv.

Hvor stor er båten din og hvor lange strekk "kan" dere utstå?

Havnen i Skagen får dere "alltids" plass på lange rader av båter. Hvis det er helt fullt i småbåtshavnen, blir man som regel guidet over til andre deler av havnen.

Hvis dere vil ha korteste vei, er det selvsagt bare å seile seg forsiktig nedover svenskekysten - Marstrand er et fint utgangspunkt for overfart. Vær og vind spiller selvsagt inn - masse motvind kan jo bli et problem ifht tid og sjøsyke.

Marstrand er som Flamming.. sier fint, eller fra Smøgen, da blir overfarten noe lengre. Drar dere rett over fra Hvaler blir det nok en ganske lang dagsetappe, da bør dere time det sånn at dere ikke kommer fram midt på natta, dvs. kanskje dra på ettermiddagen, seile om natta og  komme fram neste dag. Hvis det er første gangen dere drar over kan det kanskje være like greit å vente med en sånn marathonetappe.

Tidsforbruket finner dere ganske enkelt selv utifra avstanden fra det dere velger som overfartspunkt, og antatt hastighet på 4 kn. Fra Marstrand er det ca 33nm / 4t = 8t 15 min.

Havnen i Skagen får dere "alltids" plass på lange rader av båter. Hvis det er helt fullt i småbåtshavnen, blir man som regel guidet over til andre deler av havnen.

Snakket engang med havnebetjenten i Skagen, og spurte hvor mange båter det var plass til.

Svaret var: "Vet ej."

Jeg spurte så hva de ville gjøre hvis det ble fullt.

Svaret var at det skjer ikke, han hadde syv km. kai.

Det legges litt om i Skagen etterhvert.

Cruisebåtene har fått egen kai, og trenger ikke å bruke barkassene for å få passasjerene på land.

Hele Auktionsbassin vil bli tatt i bruk for lystbåter.

I Skagen havn kan det være fint å ligge i seilforeningens brygge som er rett inn til babord når men kommer innenfor første moloen. Det er dusj/toalettanlegg i klubbhusetsom ligger 3 min gange fra havnen. Det er lav partyfaktor i havnen, så her får man sove i ro. Det krever selvfølgelig at man er rolig og tar hensyn når man ligger der.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Det er snakk om en 30 fots comfort. Vi skal ikke seile på natten da de fleste ikke har seilet før. Tanken er å starte grytidig en dag og krysse slik at vi er fremme før kvelden.

Hvor mye tid har dere tilsammen da? Dette blir jo en avveining. Har dere godt med tid til hele turen seiler dere langs kysten ned til Marstrand og krysser over der. Da får dere kortest overfart, men samtidig vil det ta lengst tid totalt. 

Har båten VHF? Vil ikke si det er noe absolutt krav for å krysse over fra Marstrand på dagtid i høysesongen i stabil værtype, men så har man alt det uforutsette ....

Det er snakk om en 30 fots comfort. Vi skal ikke seile på natten da de fleste ikke har seilet før. Tanken er å starte grytidig en dag og krysse slik at vi er fremme før kvelden.

Da har du sikkert med riktig vind mer enn 4 knop hvis ikke båten er helt nedgrodd.

Men jeg slutter meg til de andre, dere bør egentlig dele opp og seile ned til Marstrand. Fra Marstrand over er det ikke mye over 30 nautiske over, og med medvind eller motorkjøring, ville jeg tro at dere greier å komme dere over derfra på 6-8 timer. Dominerende vind er jo syd og vest, men det er litt tidlig å melde.. jeg hadde en kanondag over fra Sverige til Danmark i fjor med østavind og 8,5 knop i snitt..

Lykke til - ta med dere sunt vett og VHF og gjerne elektronisk kart i tillegg til ordinært kart (anbefales på det varmeste) - så er det som regel en fin tur.

PS! Drar dere om natten tidlig juli, er det så og si ikke nattemørke. Litt dårligere sikt, men faktisk ikke verre å se andre store fartøy der ute.

Planen er å dra lørdag fra Sarpsborg, deretter krysse mandag tidlig, evt natt til Skagen. Har aldri dratt til Marstrand, kun vært i Smøgen tidligere. Men dit kommer vi nesten i løpet av lørdagen med litt lang økt.

Planen er å bruke en uke totalt, krysse på mandag, starte turen tilbake på Torsdag. Det er seilturen som er selve ferien, så om vi får 2 eller 3 dager i Danmark har ikke så mye å si. 

Veldig avhengig av vær og vind såklart, tar overgangen når det er meldt best mulig.

Ps finnes det værstasjoner nedover svenske og danske kysten som man kan holde øye med, sammen med de vanlige værmeldingene ?

Sarpsborg til Vaederøerna 1 dag. Sjekk været. Gå fra Vaederøerna til Skagen påfølgende natt hvis bra vær. Evt vent til tidlig neste morgen. Tips er å lytte på VHF hvis dere mistenker shitvær ("danskefergene" prater av og til om bølgehøyde) Hvis stiv kuling fra sør-vest, seil til Smøgen og drikk pils. (Ingen skam å snu).

Redigert av Bigmac (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...