Jump to content

Prøvde 12v vannkoker, fant gåen sikring, men fortsatt ikke strøm

Eie Nina

Recommended Posts

Hei!!
Vi har nettopp fått ny båt og er ikke elektrikere kan man si....
Skulle prøve vannkoker i 12v uttak og da gikk strømmen på alt untatt motoren.
Fant sikring som var gått og byttet den men fortsatt ikke strøm.
Er det rele som må koples på igjen?
Er det noen som kan hjelpe hva vi skal gjøre??
Hilsen oss to fortvilte

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Strøm hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Det sitter 2 sikringer ved batteriet sier Bent og begge er ok.

Så hva gjør man så???

Båten er splitterny så blir vel nødt å kontakte forhandler men etter at pengene var innbetalt og båten levert er enhver henvendelse blitt til en "ol øvelse i tålmodighet"....

Vi var så enfoldige å trodde at helt nytt skulle fungere perfekt....

Vannkoker for 12volt? Dersom en slik finnes, må den være på minst 1000W for at det skal bli noe fart i vannkokingen. Og det blir 83A strømtrekk! Vannkokere er kun for 230V med landstrøm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det sitter 2 sikringer ved batteriet sier Bent og begge er ok.

Så hva gjør man så???

Båten er splitterny så blir vel nødt å kontakte forhandler men etter at pengene var innbetalt og båten levert er enhver henvendelse blitt til en "ol øvelse i tålmodighet"....

Vi var så enfoldige å trodde at helt nytt skulle fungere perfekt....

Dette kan dere klage på. Ved overbelastning på en kurs skal kun den kursen koble ut, ikke hele anlegget. Hvis hele båten (utenom motoren) er uten strøm, må det være hovedsikring eller en dårlig forbindelse fra batteriet, eller kanskje inn på bryterpanelet. Sjekk forbindelsene på batteriene. Er det flere batterier (start og forbruk), kan dere vel koble dem sammen og se om det da blir lys om bord? Er dere sikker på at hovedsikringene er i orden? Målt dem?

Redigert av Dreamer (see edit history)

Mine besteforeldre hadde 12V vannkoker for bruk i bil da jeg var barn. Liten tråspiral som man kunne putte oppi en egnet kopp for å få varmet opp vannet, og sigarettennerplugg. Aner ikke hvor mange watt det var, men det funket.

Jeg fant den igjen for noen år siden, og prøvde den i bilen, men hadde omtrent like mye problemer som trådstarter, med sikringer som røk og diverse. Jeg tror aldri jeg fikk liv i det sigarettenneruttaket igjen :-)

Man trenger ikke 1000W for å koke vann, dersom man har nok tålmod og dersom vannkokeren er godt isolert burde 100W være tilstrekkelig - men det er jo fortsatt noe, og det totale energiforbruket (noe å være bekymret for når man seiler eller ligger for anker i uthavn, og ikke har stor batteribank og stor solcellepanelbank) er jo uansett ganske høyt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Med mindre den vannkokeren fulgte med båten og selger sa at "det 12v uttaket der er dimensjonert for vannkoker", så kan jeg aldri i livet se for meg at kablingene er dimensjonert for dette.

Legg gjerne ut en link til vannkokeren eller spesifikasjoner på den.

Du har ikke vært enfoldige og trodd at alt skal fungere perfekt... Du har brukt et apparat som ikke skal brukes i båten, med mindre du med SIKKERHET vet at kablingene er dimensjonert for det.

Strømoplegget har sannsynligvis fungert som det skal, -vernet anlegget mot overoppheting og brann.

Har du lest bruksanvisningen til vannkokeren? -der står det garantert noe om dens forbruk og krav til 12v installasjonen..

( ikke for å være ekkel med deg, men store strømforbrukeren kan ikke brukes som om man hjemme. Benytt muligheten til å sette deg inn i hvordan 12v fungerer og er ulikt 230v i hus. )

Redigert av Eureka (see edit history)

Er det en slik dere har ?

http://www.seatronic.no/kjokken-bysse-elektriske-c-41_178/waeco-vannkoker-p-878

Denne er oppgitt til 26W, og vil således trekke ca. 2A i 12V utgave. Den er oppgitt til å bruke ca.20 minutter til å varme 750 ml.

Strømforbruket er ikke stort og skulle ikke medføre noen sikringsbrudd på et normalt opplegg for sigarettenner uttak !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

http://www.seatronic.no/kjokken-bysse-elektriske-c-41_178/waeco-vannkoker-p-878

forbruk, 26 watt står det - det er jo mindre enn et telys avgir om jeg ikke tar feil..?

edit: dette ser mer korrekt ut: 

http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=1078

200 watt og 

OBS! Sigarettennerkontakten må være sikret med minimum 20A.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Med mindre seatronics har løs fremtidens energikrise...

Seatronics; gjør det umulige mulig!

Søkte opp en annen tråd her om vannkoker. Entydig om at tallet må være feil. Tipper det skal være 240w på 12v...og da skjønner man at det rasler i sikringer og ledninger.

TS : det kan være en sikring mellom batteri og hovedtavle som du ikke har funnet. -en stor sikring.

I boka om båten skal det være opptegnelser om slikt.

Alternativt er forbruksbatteriet tom, lav spenning.

Motoren får strøm fordi den har sikkert et eget batteri og egen kurs.

Frem med multimeter, mål batterispenning.

Redigert av Eureka (see edit history)

Med mindre den vannkokeren fulgte med båten og selger sa at "det 12v uttaket der er dimensjonert for vannkoker", så kan jeg aldri i livet se for meg at kablingene er dimensjonert for dette.

Allikevel, overbelastning skal normalt føre til at en lokal sikring ryker, dersom hele det elektriske anlegget stryker med, så vil jeg påstå det er et reklamasjonsproblem på båten, uansett hva man har prøvd å plugge i.

Dersom vannkokeren trekker 200W over et sigarettenneruttak, bør det komme med advarsler, da de færreste sigarettenneruttakene takler 200W, og da standarden dessuten er uegnet for dette formålet.

Hvis jeg har regnet riktig, så kreves det 63.75 kcal å varme opp 0.75l med vann fra 15C til 100C, det tilsvarer 74.14 Wh (i tillegg går det en del energi med på å varme opp omgivelsene, samt på å generere vanndamp). 20 minutter på 240W høres riktig ut, 20 minutter på 200W er umulig.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ja, det er naturlig at denne vannkokeren har en høyere effekt og trekker mer strøm enn 12V-stikket er dimensjonert for. Da er det RIKTIG at en lokal sikring skal ryke.

Nei, det er ikke naturlig at hele forbruksopplegget i båten blir slått ut. Sjekk som nevnt i annet innlegg om det kan være en hovedsikring eller en "mellomhovedsikring" i tilknytning til et forgreiningspunkt dere ikke har funnet.

For å feilsøke videre bør dere få tak i et multimeter (og evt en person som kan bruke det) for å finne ut hvor langt ut i systemet det er spenning. Start med battetipolene på forbruksbatteri. Jobb dere utover til hovedbryter, hovedsikring, forgreininger og fram til lokal sikring til 12V stikket. Et eller annet sted er det et brudd.. Enten en gåen sikring, eller en avsvidd ledning/kontakt

Du har vel ikke tilfeldigvis sikring I sigarettennerpluggen som henger på vannkokeren? Enkelte av disse har innebygget sikring...

Edit: Jeg fikk ikke med meg at alt fortsatt var dødt. du har nok en skrue som ikke er strammet skikkelig til et sted, alt. dårlig kontakt pga irr. Begynn med polsko på batteri, fortsett med koplinger frem til sikringsbokd/fordeling. Både på pluss og minus. Har opplevd det samme, du har kontakt inntil en stor forbruker blir slått på. Puss rent, smør med vaselin f.eks og stram godt til alle steder.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...