mentor70 Startet 22.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2015 Jeg har en 16 mm flettet ankerline som er ett år gammel. I helga hadde vi et lite uhell som gjorde at jeg måtte kappe av den ytterste meteren av tauet. Dermed mistet jeg også kausen som var spleiset i enden på tauet. Jeg har ikke utstyr til å spleise flettede tau, så jeg ser for meg at jeg lage en takling for å feste tauet rundt kausen. Da har jeg lest i instruksjonshefte til speidernes matrosmerke at tauene skal syes sammen før man setter taklingen. I den forbindelse har jeg et par spørsmål: 1) Boka anbefalte nylontråd til syingen. Noen som vet hvor kraftig den bør være? 2) Jeg tenkte å bruke 2 mm sisalgarn til taklingen. Hva tror dere om det? Er det noen som eventuelt vet om det finnes en mekanisk løsning som kan anvendes fremfor spleis/takling? En type klemme hvor jeg kan skru tampen til tauet? Sitér dette innlegget Link to post
sjagen Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 (redigert) Fra Sjøspeiderenes matros-opplæring kan jeg sitere: "Bruk en nylontråd med 0,5 - 1,0 mm i diameter, og en stor seilnål, f.eks. nr 15." og "Hvis øyet sys, fortsetter du å takle med samme tråd som du sydde med uten å kappe denne." Også greit å ta med seg dette rådet: "tråden må vikles meget stramt, og viklingene legges tett inntil hverandre. Trekk til hver omgang hardt - det gjøres lettest ved å legge nøstet på golvet, sette en fot på tråden og trekke oppover i selve taklingen," Redigert 24.Juni.2015 av sjagen (see edit history) Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.