-Luna- Startet 23.Juni.2015 Del på Facebook Startet 23.Juni.2015 Hei, Har i sommer kjøpt båt med 2 x Volvo D4 og er strålende fornøyd med både båt og motorer. Men har en utfordring når det gjelder å peile oljen på motorene. Det er veldig liten klaring mellom toppen av olje peile pinnen og "taket" i motorrommet. For det første fører dette til at plast håndttaket på peilepinnen knekker. Dette grunnet peilepinnene må ha en brå vinkel når de blir tatt ut. Det andre er at jeg har vanskeligheter med å kontrollere olje nivået på peilepinnen da oljen blir "dratt utover" når den blir tatt ut. Er det bulig å bytte peilepinne el.? Hvor viktig er det å kontrollere olje nivå på en moderne motor? Vil en oljenivå alarm gi et tidig varsel eller kun når det er for sent? Takk for svar! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Eureka Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Er dette en helt ny båt? Da ville jeg isåfall kontaktet produsent og bedt om forklaring på hvordan du skal gjennomføre det viktigste ettersynet på en motor, uten å ødelegge noe. Er det luker i akterdekket du åpner når du skal inn i motorrommet, eller er det via luke/ dør i forkant av motorrommet. Olje skal peiles. Oljeforbruket er så lite at det ikke er merkbart. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Dette er ikke en ny båt (Skorgenes Sonic 375). Det er god tilkomst til motorene i bakkant via to store luker i motorrommet. Motorene er litt dumt plassert under dekket slik at man ikke kommer til ovenifra. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Mons Olav Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Lage luker? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Brigg Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Peilepinnen går gjennom et fleksibelt rør ned til nedre del av motorblokka. Det burde være mulig å modifisere øvre feste på dette røret slik at peilepinnen peker enten forover eller bakover etter hva som er mest praktisk. Det er også mulig å flytte peilepinnen til motsatt side av motoren dersom dette er hensiktsmessig. Jeg har fått gjort dette på D6-ern i Viksunden, og da kan jeg foreta peiling på styrbordsiden av motoren som har best tilgjengelighet pga. åpning av motorromsluke. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 ... Det er også mulig å flytte peilepinnen til motsatt side av motoren dersom dette er hensiktsmessig. Jeg har fått gjort dette på D6-ern i Viksunden, og da kan jeg foreta peiling på styrbordsiden av motoren som har best tilgjengelighet pga. åpning av motorromsluke. Vi har to D4'er, og der er peilepinnene std. montert på siden av motorene som vender mot midten. Altså nettopp som Brigg sier om plassering Sitér dette innlegget Link to post
ompera Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Har samme båt som deg og hadde samme problem tidligere.Før hadde eg den runde stive peilepinnen som var veldikt vanskelig å peile med.Kjøpte nye peilepinner av volvo av den flate typen ikkje så stiv som den gamle typen.Må bytte plastik hylsa som du stikker peilepinnen nedi den kommer ilag med peilepinnen.Ein lek å peile no:) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Husker en test av denne båten i MBY eller MBM hvor den fikk litt pepper for nettop dette, og var det noe med vanskelig påfylling av olje også? Mener peilerøret er festet i en slags klemme øverst. Burde være mulig å fjerne/ flytte denne klemmen slik at røret får en slakere vinkel og pinnen blir lettere å få inn/ ut? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.