blia Startet 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2015 Det blir vel en del diskusjon rundt dette: http://www.nrk.no/vestfold/vil-ha-strengere-krav-til-batforerproven-1.12418484 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 "Alle nordmenn er født i en båt, med ski på beinå!" Dette er en spissformulering som jeg bruker av og til for å kommentere den motviljen som ofte kommer frem når det gjelder opplæring i grunnleggende navigasjon, kartforståelse, sikkerhet og båtvett. Dagens båtførerbevis gir rett til å føre båter opp til 15 meter, dvs ca 50 fot, med ubegrenset motorkraft og ubegrenset hastighet. Denne 15-meters båten skal man kunne føre året rundt, døgnet rundt i vær som uvær med de "kvalifikasjonene" som båtførerbeviset gir. Kravet til opplæring er å bestå en enkel teoriprøve, ofte som avslutning på et "helgekurs" eller i verste fall et "1-dagskurs" med "100%-bestått-garanti". Det finnes ikke fnugg av krav til praktiske ferdigheter, man trenger ikke å ha vært ombord i en båt, man trenger strengt tatt ikke ha sett en båt for å bestå denne prøven! Redningsselskapet ser sikkert mer av den galskapen som dette fører til enn mange andre. Derfor er det flott at RS tar tak i saken med all den tyngde og påvirkningskraft de kan mobilisere. Det kreves mer av dagens båtførere enn at man bare "har kjøpt seg en lapp". Sikkerhet på sjøen forutsetter at man kjenner grunnleggende sjøveisregler, staker, merker, lykter og lanterner. For de flestes vedkommende er det da en god løsning med et 20-30-timers kurs, med praktisk seilas som en selvfølgelig og viktig del av kurset. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mizar Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 (redigert) Vi bruker feil parameter for å regulere grensene for hva som kreves av kvalifikasjoner. En ting er alder: OK. Tonnasje: OK Båtens lengde: Ikke så hensiktsmessig. Fart: Ingen begrensninger eller kvalifikasjonskrav er knyttet til dette. Jeg mener bestemt at fartspotensialet burde vært ett av hovedkriteriene for hva slags båt man er kvalifisert for å føre. Det betyr ikke at vi skal behøve å legge disse kompetansekravne på alle som ferdes i fritidsbåt. Mitt forslag er derfor at man innfører en øvre fartsbegrensning på hva dagens båtsertifikater gir tillatelse til å føre. Det må selvsagt kombineres med muligheten for å kvalifisere seg og få den kompetansen som er nødvendig for å sikre alle mot den risikoen som høy fart kombinert med lav kompetanse faktisk er. Så kan de som absolutt skal ut og kappkjøre eller vise seg fram, eller kjenne brummingen av alle hestekreftene i mellomgulvet (eller hva det nå kan være som driver disse fartsfantomene, er det lyden kanskje?) - da kan disse bli pålagt å demonstrere spesielle kunnskaper og ferdigheter før det er lovlig at de driver med dette. Så la oss snekke-eiere og andre som ikke har det så travelt, være i fred. Et skille ved 25-kanskje 30 knop eller høyere bør være det vi diskuterer, i stedet for å legge opp til at alle må kvalifisere seg for en fart man kanskje man aldri kommer opp i. Still kravene til de som ønsker denne farten. Det ville i seg selv være et viktig signal om hva det handler om: Det er høy fart som er farlig, ikke lengden på båten! Redigert 23.Juni.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Enig i siste taler Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mulligan Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Nå tror jeg både Redningselskapet og Direktoratet bør stikke en finger i jorda. Og holde den der lenge. Når jeg sitter på grublebenken i båthavna og ser utover ser jeg at den gjennomsnittlige fritidsbåt er en båt på 15-20 fot. Enten åpen eller med dekk og vindskjerm. Den har ikke kompass eller GPS. Den blir kun brukt til korte turer på sommeren, enten for å dra ut for å bade eller for å fiske litt. Den blir aldri brukt i mørket eller dårlig vær. Dersom eieren av en slik båt skulle få Høyere Skipperskole tredd ned over hodet ville det bli oppfattet som absurd. Og et ganske stort overgrep. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Hei Tobix, dette er IKKE forsøk på avsporing av en viktig tråd, men jeg antar at du tåler dette og derfor kan jeg heller ikke la være å bli litt "norsklærer": Det heter "enig MED ---en person, som "siste taler". Og så heter det enig I det "siste taler" sa. "Enig med ham, i det han sa". (unnskyld...) ;-))) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Erik Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Interesseorganisasjonen for byråkratisering av båtlivet fornekter seg dessverre ikke. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
sigdy Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Redningsselskapet (der jeg er medlem) markerer seg stadig vekk med tiltak for å begrense og vanskeliggjøre ferdsel på sjøen, ref vest påbud og nå ønske om økte krav til båtførerprøven. Institusjonen ledes jo av en tidligere statssekretær, så det er mulig at det ligger ideologiske føringer bak. Pressen hiver seg på og gir diverse maritime kursarrangører anledning til å gi sin helhjertede støtte til forslaget. Det har selvsagt ingenting med at de da vil få et nytt marked å operere i... Tenk dere følgende: Den Norske Turistforening foreslår obligatoriske fjellsikringskurs før folk får lov å bevege seg mer enn 3 km fra offentlig vei. Det er ikke lenger nok med anbefalte fjellvettregler, kart og kompass, spade etc er nå påbudt og skal bæres synlig. Begrunnelse? Antall leteaksjoner og ulykker på fjellet er minst like høyt som på sjøen. Redningsselskapet og andre byråkrater bør slutte å begrense båtfolks frihet. Frihet til å ferdes fritt i naturen er en del av det å bo i dette landet. Jeg er lei av påbud og forbud, jeg er et voksent menneske og kan ta vare på meg selv og mine nærmeste. Ligg unna! Kommentar fra moderator: For å være i forkant:Ikke la denne tråden gli ut i generell politikk, partipolitikk, norsk rettspleie....Dette ut fra erfaring fra tidligere, lignende, tråder. Det skal være direkte båtrelatert, ellers kan tråden bli stengt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Moe Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 At redningsselskapet selger både redningsvester og kurs gir meg en sur smak i munnen. Jeg har vanskelig for å la vær å tenke lobbyvirksomhet. Jeg har en liten jolle på henger som jeg har registrert i båtregistret og jeg har meldt meg inn som totalmedlem i Redningsselskapet. Jeg kommer nok aldri til å få bruk for medlemskapet der jeg putter mellom skjærene eller på innsjøer, men jeg tenker som så; det går til en god sak. Men nå etter stuntene til redningsselskapet er jeg gått i tenkeboksen og vurderer både båtregistret og medlemskapet. Det er ikke tvil om at mannskapet på skøytene gjør en formidabel jobb langs kysten, men ledelsen av selskapet driver på en måte jeg kvier meg for å støtte. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 "Enig med ham, i det han sa". Takk for korreksjonen, det burde jeg ha sett selv :-) Etter å ha reflektert mer over dette, har jeg flere delvis motstridende synspunkter: 1) Båter med stort fartspotensial blir brukt som brekkstang for å få gjennomslag for nye lovreguleringer, det så vi også ifbm vestpåbudsdebatten - særlig i en lederartikkel i RS-mag i fjor. Jeg husker ikke ordrett sitat, men noe slikt som "de fleste båter i dag har stort fartspotensial, derfor trenger vi vestpåbud". Dette provoserer veldig. La nå for all del saktegående båter være fritatt for nye lovreguleringer som tvinges igjennom pga ulykkeshendelser med raske båter! 2) Jeg står jo fortsatt bak det jeg har sagt i vestdebatten: sannsynliggjør først at forslaget om nye lover og reguleringer har statistisk signifikant samfunnsnytte - hvis ikke, bør debatten legges død med det samme! (det er IMHO ikke tilstrekkelig sannsynliggjort ifht vestpåbud). Hvor mange dør pr år i båtulykker, og hvor mange liv kan antageligvis spares gjennom den foreslåtte reguleringen? Hva med personskader, økonomiske skader og forsikringsutbetalinger? 3) En båtførerprøve som er en ren teoriprøve ... det gir jo ikke så mye mening? Jeg tviler på at en praktisk utsjekk vil ha så veldig stor innvirkning på antall omkomne til sjøs her i landet - men det kan ha stor innvirkning på skadeomfang ifbm tillegginger og avganger til/fra hjemmehavn/gjestehavn etc. 4) Et enkeltindivids frihet bør begrenses når dette individets frihet setter begrensninger på andre individers frihet. Det er ikke helt greit når folk ikke tørr legge ut på kajakktur eller rotur fordi det er for farlig og ubehagelig å ferdes, da fjorden er "fyllt opp" av inkompetente idioter som raser rundt i 20-30 knops fart i brølende fartsmonstre uten å ense omgivelsene. Det "å ferdes fritt i naturen" er noe jeg forbinder med rolige stille turer med årer eller seil, uten å plages med motorstøy eller hekkbølger, så jeg greier ikke helt å se at et forslag om at en praktisk utsjekk skal være påkrevd for båter med fartspotensial kan ramme folks frihet til å ferdes i naturen :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Klovn1 Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Ja det er åpenbart at her må det strammes inn. Det sier seg selv at de båtene som stikker dypest har størst mulighet for å gå på grund, jeg håper derfor på store skjerpelser når det gjelder å føre båter som stikker dypere enn 130 cm. Det er absurd at det ikke finnes regler for hvor dypgående fartøyer man kan føre nær sagt uten noe som helst kompetanse. De som syns dette er merkelig kan bare ringe forsikringsselskapene og høre hvilken gruppe som til stadighet går på grund, og derfor har vist sin manglende kompetanse innen manøvrering og forståelse. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 At redningsselskapet selger både redningsvester og kurs gir meg en sur smak i munnen. Jeg har vanskelig for å la vær å tenke lobbyvirksomhet. Jeg har en liten jolle på henger som jeg har registrert i båtregistret og jeg har meldt meg inn som totalmedlem i Redningsselskapet. Jeg kommer nok aldri til å få bruk for medlemskapet der jeg putter mellom skjærene eller på innsjøer, men jeg tenker som så; det går til en god sak. Men nå etter stuntene til redningsselskapet er jeg gått i tenkeboksen og vurderer både båtregistret og medlemskapet. Det er ikke tvil om at mannskapet på skøytene gjør en formidabel jobb langs kysten, men ledelsen av selskapet driver på en måte jeg kvier meg for å støtte. Jeg er helt enig, dette oser av lobbyvirksomhet og stinker av kynisme. Det er tankevekkende hvor mye tyngde som tillegges uttalelser fra organisasjoner som har direkte økonomiske motiver for å uttale seg som de gjør. Jeg kan være enig i at det å stille krav til praktiske ferdigheter gir mening, men den dagen dette skjer, er jeg redd det ender som med førerkort for bil hvor man stadig legger til nye, kostbare krav. Det er vel umulig i dag å ta lappen for personbil for mindre enn 25 000 kroner selv om du allerede kan trafikkreglene og kan kjøre bil fra før. Den dagen praktiske ferdigheter blir et krav, vil det dukke opp skoler som tilbyr praktisk opplæring og så vil disse ganske sikkert etterhvert ta til orde for å innføre stadig flere krav til obligatoriske øvelser man må igjennom før man får lov til å ta avsluttende førerprøve. Og selvsagt vil de spille sikkerhetskortet så ofte de kan for å legge press på myndighetene. "Hvis alle hadde vært igjennom et 4 timers kurs hvor man seiler i bølger, ville flere ulykker kunne blitt avverget, så dette kurset, til en pris på 8000 kroner må bli obligatorisk." Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Dersom båtførerprøven kan internasjonaliseres og gjøres kompatibelt med ICC, så er vel det en fordel for de fleste parter? Det innebærer vel stort sett å legge til et krav om praktisk utsjekk før man får "lappen" :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
KongKing Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 (redigert) Jeg har alltid oppfattet RS som en organisasjon av og for båtfolket, men skjønner at de er en organisasjon som utelukkende jobber for bedre "sikkerhet på sjøen" og ikke har båtfolkets frihet i tankene. Jeg er vel ikke sikker på om det lønner seg å distansere seg fra båtfolket med flere og flere påbud og krav som innskrenket friheten til sjøs... Sammenligningen med turistforeningen blir derfor feil. Turistforeningen jobber for best mulig friluftsliv med minst mulig innskrenkningen i den enkeltes frihet, men med fokus på sikkerhet og ansvar. Altså med et helt annet fokus og tilnærming enn RS. En praktisk prøve kunne sikker gjort nye båtførere tryggere, men de fleste prøver seg i det små og lærer sakte men sikkert det praktiske båtlivet. Vil det være naturlig å innføre en "lapp" i slalombakken f.eks? Eller skal vi tro at folk starter i det små og lærer seg etterhvert? Og de som føler de trenger kurs for å tørre å gå ut i bakken kan ta praktiske kurs som tilbys. På den annen side ville nok en praktisk tilnærming gitt mer utbytte enn intrikate kursfravikutregning på skolebenken... ;-) I "gamle dager" hadde vi båtførerprøven som et valgfag som en del av frilufslivfaget på skolen, men det er vel sikker kuttet på budsjettet for de fleste ungdomsskoler her i dette fattige landet vil jeg tro.... Redigert 23.Juni.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Uansett båtens fartspotensiale, så skader det aldri å kunne sjøveisreglene. Her syndes det mye, både av de med raske båter, saktegående motorbåter og seilbåter. Et steg i riktig retning i tillegg til båtførerkurs / D5L osv, kunne vært om forhandlere av (kanskje spesielt hurtiggående) båter faktisk hadde tilbudt opplæring i håndtering av den aktuelle båten. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Derfor er det flott at RS tar tak i saken med all den tyngde og påvirkningskraft de kan mobilisere. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Det sier seg selv at de båtene som stikker dypest har størst mulighet for å gå på grund, jeg håper derfor på store skjerpelser når det gjelder å føre båter som stikker dypere enn 130 cm. Det er absurd at det ikke finnes regler for hvor dypgående fartøyer man kan føre nær sagt uten noe som helst kompetanse. De som syns dette er merkelig kan bare ringe forsikringsselskapene og høre hvilken gruppe som til stadighet går på grund, og derfor har vist sin manglende kompetanse innen manøvrering og forståelse. Det høres jo ut som et gyldig argument, men når dyptgående, saktegående båter går på grunn er det sjeldent annet enn materielle skader - skader som eventuelt dekkes av forsikringen, og forsikringsselskapene vet nok å prise kaskoforsikringen deretter - så de som er i "risikogruppen" pga båtens dyptgående betaler nok allerede for dette gjennom sin forsikringspremie. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 . . men de fleste prøver seg i det små og lærer sakte men sikkert det praktiske båtlivet. Langt i fra, - slik var det for 20 - 50 år siden. For å sette det litt på spissen, så kjøper folk i 50+ seg båt, det være seg en Princes 42 eller en rib på 17" uten noen gang å ha satt sin "fot i en rackert" som Øystein Sunde synger om. Så tar de med seg rattet og gasspedalen fra BMW'n (eller noe annet), flytter det over til båten og durer i vei. Lars H. pt. Springet mitt webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vinke Lanke Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Nå er det vel på tide at RS med Rikke Lind setter seg godt ned i en god stol på betryggende avstand fra sjøen med et glass hvitvin og tenker grundig gjennom hva de driver med! Først så var de en av drivkreftene for gjennomføring av et vestpåbud med tvilsom begrunnelse og nå dette... Jeg er totalmedlem av RS og vil nok være det framover, men den siste "tiggeregningen" på kr 215.- som jeg hadde lagt til utbetaling førstkommende fredag er nå fjernet fra "skal betales" bunken av regninger. Og etter hva ansvarlig redaktør i RS magasinet skriver så gjør det visst ingen ting at jeg lar vær å betale denne i år. Det samrøret som RS bedriver som pådriver av allskens svakt fundamenterte lover og som en økonomisk aktør i det markedet som de ber om stadig nye regler for byr meg rett og slett i mot! Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Det kreves jo atskillig mer opplæring, både teoretisk og praktisk, for å føre en moped med 4 - 5 hester, enn en 50 foter med f.eks 1000 hk. En smule navigasjonskunnspaper kan vel ikke skade. Dette med å gå på grunn kan vel skje den beste, (og det gjør det også) men har ikke noe med dypgående å gjøre. Grunnstøting skjer når man ikke vet hvor man er, eller hvor skjæret ligger, altså feilnavigering eller kanskje ingen navigasjon i det hele tatt. Dette med å rette kurser, burde ikke by på problemer. det dreier seg om å legge til eller trekke fra noen få grader. En åtteåring vil ikke ha noen problemer med dette. Å lære seg å gå til og fra kai, kan nok de fleste lære seg på egen hand, om båten er av en type og størelse som står i stil med kompetansen. Nå holder jeg til på Vestlandet og er nok forskånet for de verste bajasser men er likevel betenkt over at det kan komme en 50 foter i stor fart med en inkompetent skipper ved spakene. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 (redigert) Lars: jeg har ingen data å vise til, men er det så mange som kjøper seg en P42 som første-båt? Og en 17 fots RIB er vel som en hansvik 16 å regne i 1982... Jeg mener jo at å sammenligne båt og bil ikke er relevant, men på ett punkt kan vi lære noe fra landeveien. Hadde det kun vært en politibil ute på veien innimellom i Oslo, Akershus og Buskerud så ville nok grisekjøringen på veien gått vesentlig opp. Hvis man virkelig seriøst vil ta idioter (som jeg vil påstå er et lite problem, relativt sett) på sjøen så er det bare å bevilge penger til et båtpoliti som er mye på fjorden. Tenk om disse polititjenestemennene delvis kan ha "sjøvettskoler" for skoleklasser på dagtid for å drive forebyggende arbeid? Og barna kan ta båtførerprøven inkl. praktisk opplæring. Men dette har vi ikke råd til. Vi lager heller lover og regler som ikke vil virke mot idiotene (ref fyllekjørere på natta, og de som ikke vil bruke vest uansett), men som bare plager de som har et sunt og fornuftig forhold til båtliv og farer på sjøen. Jeg skjønner forøvrig ikke hvor alle disse båtbøllene er... Jeg dupper fra Oscarsborg og innover i Oslofjorden og her er det vel brukbar båttetthet, men merker sjelden noe til dette enorme problemet med talentløse båtførere... Det kan tidvis være "underholdende" å se båter legge til på Oscarsborg der det er mye rart å se. Men det er vel sjelden man drukner eller kjører i hjel noen i oscarsborgs indre havn ;-) Kk Redigert 23.Juni.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Sorry KingKong at jeg brukte ordet Princes, det var bare et eksempel på stor og kraftig båt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KongKing Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Klk: nå må det sluttes med å sammenligne båt og bil, eller moped i dette tilfellet. Ta dere en titt når dere er på fjorden. Det er jo oftest 100-200 meter mellom møtende båter, ikke 50 cm som i biltrafikken. Kk Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Nå var ikke poenget mitt at det var en princess eller et annet båtmerke, men problemet med "landkrabber" som kjøper seg stor og rask cabincruiser som førstebåt tror jeg ikke er så vanlig, men som sagt så har jeg ikke noe dokumentasjon på det jeg tror. Kan være jeg tar feil :-) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 De siste årene har båtkulturen blitt adskillig mer opplyst og gode holdninger viser at folk kan vise forståelse for andre på fjorden. Skulle jeg grave fram en båtgruppe så er det voksne folk med landstedsbåter som ingler hit og dit. Slik vil det alltid være og problemet er ikke stort. Nå starter vi freien om noen dager og vi går i sedat fart sørover. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.