Jump to content

Ny runde angående båtførerprøven

blia

Recommended Posts

Ja, så lenge de er 200 meter mellom båtene, trenger vi vel heller ikke3 sjøveisregler?

Du sammenligner veitrafikk og båttrafikk. Det er en kortslutning når du relaterer det til fare. Regler må vi ha uansett. Det er klart vi passerer hverandre med mindre avstandi båt, men i trange sund o.l. når avstanden kan komme ned i 10-15 meter så holder vi 5-7 knop, dvs lett jogging. Mener du det er uforsvarlig å gå på fortauet på Karl Johan uten hjelm, f.eks?

Sammenstøt på sjøen er vel et ikkeeksisterende problem? Det er jo ikke pga sammenstøt at folk drukner eller blir skadet?

JEG fører ikke statistikk over ulykker til sjøs, dette kan du sikkert finne på nettet. Kollisjon mellom fartøyer er livsfarlig. Bekymringfullt at mange motorbåter ikke aner hvordan de skal forholde seg til seilere. Med litt erfaring, kunnskap og opplæring, er det enkelt å forutsi hva seileren vil gjøre eller ikke gjøre i en situasjon på sjøen. Men, det er ikke lett å lære opp folk som "kan alt fra før".

Kan jeg spørre om hvordan reglene er for andre land vi liker å sammenligne oss med ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Forleden dag var jeg ute med SANDNES og fikk en fritidsbåt inn fra vår babord side.
Han passerte forenom oss, med full forakt for Regel 15 om fartøy fra styrbord og "... om mulig unngå å gå forenom.." og Regel 44 om nyttetrafikk.

Tanken på at han eventuelt kunne få stopp, et tau i propellen eller noe annet var tydeligvis fremmed  -  og vi kom med 2.000 tonn stål i 15 knops fart inn mot hans styrbord side.

Det gikk godt denne gangen, men marginen var knapp ....

Her er den videosnutten jeg la ut på facebook: 

https://video-arn2-1.xx.fbcdn.net/hvideo-xaf1/v/t42.1790-2/11421794_10153423433852640_1524652046_n.mp4?oh=ddbf114a2142b47295809af6c57ccbe8&oe=5589DE57

Med vennlig hilsen POSEIDON

Huff-huff.......ikke bra !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Viking.1:

Hva hvis.... Herlig argumentasjon.

Vis meg gjerne et eksempel på det skrekksenarioet du mener jeg står i fare for å bli utsatt for.

Hvis du har en slik holdning til statistisk håper jeg du f.eks aldri kjører bil. Eller bader uten redningsvest ;-)

Kk

Joda, jeg kjører bil. Og jeg bruker bilbelte. Vel vitende om at skulle uhellet være ute så øker det sjansen for å overleve og unngå alvorlige skader. Og min kunnskap om statistikk vet du lite om.

St. hans på Sørlandet.

Just kommet i havn, og i hus.

Mange båter på fjorden.

Alle snakker on "disse tullingene i alle de raske båtene." Så mange flotte, raske båter. Men jeg så ingen som ikke oppførte seg på en respektabel måte, hverken de raske, eller de ikke fullt så raske båtene.

Jeg tror Oppmerksomher, høflighet, samt vise ansvar for seg selv, de som er med i båten, samt de i nerheten er vel de viktigste punktene når en ferdes på sjøen.

Tror kanskje holdningskampanjer kan være like viktig som krav til nye "skolebenk-sertifikat".

Joda, jeg kjører bil. Og jeg bruker bilbelte. Vel vitende om at skulle uhellet være ute så øker det sjansen for å overleve og unngå alvorlige skader. Og min kunnskap om statistikk vet du lite om.

Nei, jeg vet ikke noe om din kunnskap om statistikk. Men jeg oppfordrer deg til å finne ett eller to eksempler på det du påstår er et problem. Det kan, eller vil, du ikke. Da blir det vanskelig å diskutere...

Siden du søker å sikre deg for farer som statistisk sett er lite trolig rammer deg, så antar jeg at du bruker beskyttelsesutstyr, ev har heis, hjemme. Det dør rundt 50 personer hvert år i fallulykker i trapp. I 2006 var det bare 36 som døde, men 26 av den falt hjemme. Pass på!

Tallene er usikre og tallene er trolig langt høyere for fall i trapp, for statistikken er ufullstendig og ikke godt dokumenterte.

Nå venter jeg spent på statistikken om påkjørsler på sjøen med dødelig/alvorlig utfall, og særlig her i Oslofjorden :-)

Kk

Jeg syntes også som noen over har nevnt at RS har tatt "litt mye tran". Ikveld var det "tigge-TV" - igjen - på TV2, denne gang med Redningsselskapet i spissen. Rørende videoer og "LIV" med SMS nr på skjermen der du donerer 200kr for en SMS. Er forsåvidt ok for meg dette, men denne "påtatte" deltakelsen i samfunnsdebatten styres vel av ledelsen der.

Syntes det blir litt mye om dagen med forbud, pålegg, restriksjoner - vest, septik, vannscooter regler som ikke gir mening etc. Min oppfattelse er at de som bestemmer dette ikke har peiling. Vi har vel alle sett og ledd litt av Mexicaneren på Youtube :smiley: Når det er sagt, så finnes det forøvrig alltids tullinger, enten det er på sjøen eller på land, som man ikke kan regulere.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Joda, det forekommer sammenstøt på sjøen, med døden til følge. Rettsaker følger, og dommen blir som regel at en (eller begge fartøyer) ikke har navigert i henhold til sjøveisreglene. Og den boka har selvfølgelig alle om bord, slik loven krever.

Selvfølgelig, den ligger klar i papirutgave og kan jo også leses på nettet.

JEG fverrasket overører ikke statistikk over ulykker til sjøs, dette kan du sikkert finne på nettet. Kollisjon mellom fartøyer er livsfarlig. Bekymringfullt at mange motorbåter ikke aner hvordan de skal forholde seg til seilere. Med litt erfaring, kunnskap og opplæring, er det enkelt å forutsi hva seileren vil gjøre eller ikke gjøre i en situasjon på sjøen. Men, det er ikke lett å lære opp folk som "kan alt fra før".

Selv om jeg har vært på sjøen i motorbåt siden 1987, blir jeg fremdeles overrasket over hvordan seilerne helt for meg uventet endrer kurs,

Lars H.

pt. Fisketången Sverige

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Selv om jeg har vært på sjøen i motorbåt siden 1987, blir jeg fremdeles overrasket over hvordan seilerne helt for meg uventet endrer kurs,

Lars H.

pt. Fisketången Sverige

mitt webcam

Du mener de "akkademmikra" som alltid sejler i hht "bogen?" (The Truth and nothing but the Truth, The Constitution And God and the American People og alt det der?)

Og, som alltid stemmer AP og normalt anser at de eier 75m foran og bak den tyske bilen sin og som også er tildelt noen kvadratkilometer rundt der pinnebåten til enhver tid måtte befinne seg?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg prøver en gang til jeg om noen skulle føle seg fristet: Hvordan er kravene til sertifikat for fritidsbåt i de landene det er naturlig å sammenligne seg med ?

Slik er i hvert fall regelverket i de forskjellige statene i USA: http://www.dmv.org/articles/boat-license-requirements-learn-how-to-apply-for-your-boat-license/

Redigert av VannTro (see edit history)

Jeg prøver en gang til jeg om noen skulle føle seg fristet: Hvordan er kravene til sertifikat for fritidsbåt i de landene det er naturlig å sammenligne seg med ?

Kravene er veldig forskjellige fra land til land, ikke engang innenfor EU har man klart å samles om noe felles. Jeg forsøkte i sin tid å sette opp en sammenligningsmatrise for Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og England, men det spriker i alle retninger.

Men ett kan jeg si med sikkerhet: de norske kravene er definitivt blant de letteste  :saint: :saint: :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...