Bay_liner Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Nettopp, Lars K. Uten en viss kjennskap til hvordan en seiler manuevrerer, er det ikke lett for en motorbåt å forutse hva hans neste trekk vil være. Sjøveisreglenene ble formulert da seilskip dominerte alle farvann og de har fremdeles visse privilegier. Man kan mene hva man vil om dette, men sånn er det. (International Law) Betyr det at en GigaTon tanker skal vike for deg? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 (redigert) I Japan som det ernaturlig å sammenligne seg med kreves det tilsvarende kystskippersertifikat for å ferdes med motorisert fartøy fra 2 hk og opp. Redigert 23.Juni.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
KongKing Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 I følge an annen tråd her på forumet er det vel ingen sertifikatordning i Sverige? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 (redigert) Kravene er veldig forskjellige fra land til land, ikke engang innenfor EU har man klart å samles om noe felles. Jeg forsøkte i sin tid å sette opp en sammenligningsmatrise for Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og England, men det spriker i alle retninger. Men ett kan jeg si med sikkerhet: de norske kravene er definitivt blant de letteste :saint: Jeg prøver å finne lektyre rundt tema og kom over denne studien: http://upcommons.upc.edu/e-prints/bitstream/2117/16649/1/STUDY%20ON%20THE%20LICENSE%20REQUIREMENTS%20FOR%20PLEASURE%20BOATS%20IN%20THE%20EUROPEAN%20UNION.pdf Ikke helt lett å lese seg til hva som kreves da det er mange forskjellige regler(Tyskland har f.eks. 4 forskjellige typer sertifikat avhengig av hvor langt ut fra kysten du skal ferdes). Det står vel ikke noe konkret om praktisk opplæring, men det står heller ikke så mye om hva de forskjellige sertifikatene har av krav til opplæring. Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene i denne saken, men at det kan være noe negativt med praktisk opplæring for sikkerheten til sjøs ser jeg ikke(hvis man bare ser på sikkerhetsaspektet). Derimot er jeg skeptisk til hva det i fremtiden kan føre til i forhold til valg av feriemåte. Jo mer komplisert det gjøres å komme seg på vannet, jo mindre vil folk ønske seg båt. Jeg tror også de aller fleste ser sin egen begrensning og tilfellene av helt urutinert omgang med store tunge båter hører vel til sjeldenhetene. Jeg ser i hvert fall ikke noe av det. At RS engasjerer seg så til de grader politisk som de gjør nå synes jeg for øvrig er en uting !!! Har de et stort markeringsbehov ? Redigert 23.Juni.2015 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Poseidon Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 I følge an annen tråd her på forumet er det vel ingen sertifikatordning i Sverige? Ja, jeg har sett den. Men tok det bare som enda ett bevis på at man ikke kan stole på alt som skrives på internett :giggle: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
klk Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Bayliner: Kan nok bli aktuelt ja. Les sjøveisreglene! I svært skjeldne tilfeller Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Et godt eksempel på at RS ikke evner å ha to tanker i hodet samtidig, men kjører på med et påbud som symbolmessig gir en "gevinst", mens det trolig vil ha lite å si for sikkerheten på sjøen. Og om det marginalt vil hjelpe, så vanskeliggjør det båtlivet for folk flest. Utenkelig f.eks at turistforeningen (som nevnt over) ville funnet på å innføre et kunnskapsbevis for å ferdes i fjell og skog. Kk Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Ja, jeg har sett den. Men tok det bare som enda ett bevis på at man ikke kan stole på alt som skrives på internett :giggle: Hehe. Nei, skal man ut å finne fakta på Internett bør man ta med seg en bøtte salt ;-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Bayliner: Kan nok bli aktuelt ja. Les sjøveisreglene! I svært skjeldne tilfeller Interessant, hvilket sjeldent tilfelle og hvilken regel tenker du da på? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Erik Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Jeg syntes også som noen over har nevnt at RS har tatt "litt mye tran". Ikveld var det "tigge-TV" - igjen - på TV2, denne gang med Redningsselskapet i spissen. Så ikke selve programmet, men så reklamen for det i forkant, Der er det bla brukt en liten åpen tresnekke i fart som ett av symbolene på norsk sommer og sjøliv, Ingen ombord hadde på seg vest. RS/TV2 bruker altså en ting de selv har fått forbudt som symbol på en stemning de ønsker å selge inn til seerne. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
hanto1 Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 http://www.nrk.no/rogaland/kritisk-til-endringar-i-batforarproven-1.12421626' Om noen skulle være i tvil er vi på ville veier allerede med flisespikkeri og idiotspørsmål. Det er noen "få" ting man virkelig må kunne som båtfører, kan ikke se at ved og lage masse spørsmål som kun er billig /irrelevant fyllstoff øker kvaliteten. Samme vaset med VHF kurset. Ca halve prøven var "tynt øl" Skal man ha praktisk utsjekk så blir prisen mangedoblet. Lobbyvirksomhet ifra aktørene vil gjøre båtlivet utilgjengelig for ungdom. Snart sertifiserer kursarrangørene seg selv og får monopol på båtopplæring med dertil prising. Ulykkesstatistikken er lav, behovet for reform er likedan. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Ja vel: http://www.nrk.no/rogaland/kritisk-til-endringar-i-batforarproven-1.12421626 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 ..... Snart sertifiserer kursarrangørene seg selv og får monopol på båtopplæring med dertil prising. Dette var en interessant spådom og jeg kan godt supplere med litt fakta: "Snart sertifiserer kursarrangørene seg selv ...", ja den endringen er allerede innført. Da jeg begynte for ca 30 år siden måtte vi dokumentere maritim bakgrunn og kompetanse og de som ble godkjent fikk tillatelse fra Sjøfartsdirektoratet til å drive båtførerkurs og være "Autorisert sensor". Nå er denne ordningen fjernet. Alle, absolutt alle som ønsker kan når som helst starte med båtførerkurs - og det gjør de også. Det ser vi også når en av de nye aktørene søker etter instruktører til sine "helgekurs" og "alt-på-en-dag-med-100%-beståttgaranti". Det eneste konkrete kravet som stilles er at man skal ha førerkort kl B. "... monopol på båtopplæring med dertil prising." Monopol har vi heldigvis svært få av her i landet og får det heller ikke innen båtopplæring, som nevnt ovenfor. Mht prising så har det store tilbudet av det som jeg med ett ord kaller "tullekurs" vært så stort at prisene har falt drastisk - sammen med kvaliteten! Jeg får veldig mange forespørsler om kurs. Når spørsmålet starter med "hva koster båtførerkurset hos dere?" Da svarer jeg oftest: "Hvis du kun er ute etter å kjøpe deg en billig lapp, da skal du gå til noen andre. Men hvis du også er interessert i å lære noe - da skal du komme til oss." På den måten får jeg samtidig sortert ut de kandidatene som det er minst fristende å bruke tid og arbeid på. De som går våre kurs forstår fort, senest etter praksisturene, hva jeg mente .... :giggle: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Trond123 Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Man får vel som regel det man betaler for... Ikke alltid det billigste gir nevneverdig kvalitet. Var vel en kjent personlighet som for en del år siden kjøpte sitt sertifikat på "postordre." Det endte ikke så fantastisk bra. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Det bør vel i prinsippet være noe av det samme opplegget for å føre båt av en viss størrelse som for bil dvs autoriserte "kjøreskoler" og oppkjøring. Gjerne også "EU kontroll" på båter av en viss størrelse for å sikre at de er sjødyktige. Man bør innse at vi ikke lenger lever vikingtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Det er det jo allerede i dag. For båter over 15 meter lengde, holder det ikke med båtførerbevis. Da er D5L nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Monopol har vi heldigvis svært få av her i landet og får det heller ikke innen båtopplæring, som nevnt ovenfor. Norsk Test? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 (redigert) .. Redigert 24.Juni.2015 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Norsk Test? U-hjelp Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
hanto1 Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Frykten er at vi på sikt får det samme som kjøreskolene har på land der de gjennom utstrakt lobbyvirksomhet har gjort lappen på bil minst dobbelt så dyrt som sammenlignbare land. Sier ikke at det ikke finnes useriøse aktører på markedet, men hvis utøveren faktisk husker det de svarte på da de bestod eksamen så har de jo det grunnleggende..... Hva er målet med tullespørsmål, øke strykprosenten eller øke sikkerheten ? Regelverket vi alle seiler under har jo ikke blitt vesentlig forandret de siste år... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 ... Gjerne også "EU kontroll" på båter av en viss størrelse for å sikre at de er sjødyktige. ... En slik ordning er allerede innført for mindre yrkesfartøy. Der har man et antall "godkjente foretak" som etter avtale med SDir gjennomfører en slags EU-kontroll. Det ser ut for at nye regler flytter grensen for fartøystørrelse nedover, sannsynligvis til lengde 8,00 meter. Det innføres også nye sertifikatkrav for førere av yrkesfartøy over 8 meter, spesielt de som driver med sleping og løft. Mange av disse er "tilfeldigvis" 14,99 meter lange - og nesten like brede .... Dette bildet sier vel litt: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bliss X Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Nå var det ikke yrkesfartøy jeg hadde i tankene men fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Så ikke selve programmet, men så reklamen for det i forkant, Der er det bla brukt en liten åpen tresnekke i fart som ett av symbolene på norsk sommer og sjøliv, Ingen ombord hadde på seg vest. RS/TV2 bruker altså en ting de selv har fått forbudt som symbol på en stemning de ønsker å selge inn til seerne. Hehe. Det gjorde de jammen meg... Og så kan man vel diskutere lengden på denne seilbåten... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Men vi trenger vel ikke overdrive problemet med manglende båtferdigheter heller da? Ja, folk født før 1980 kan føre både svære og raske båter, men det går jo i all hovedsak greit. Var ute i går på St. Hans. Det krydde av båter, både store og små, men jeg så ingen problemer. Men for all del jeg har jo sett litt av hvert opp igjennom livet, men det er tross alt lite som har vært veldig farlig. Kurs, opplæring og videre sertifisering vil sikkert bedre skikketheten noe, men det nok bare erfaring som gjør folk til gode sjøfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Har noen fått med seg hvordan eventuelle praktiske kurs er tenkt gjennomført? Skal det være egne kurs for seil- og motorbåter, saktegående og hurtige båter? For meg med seilbåt og en maxfart langt under 10 knop kunne det sikkert vært moro med en tur i en hurtiggående motorbåt, - men jeg tror ikke jeg ville blitt dyktigere til å føre min egen båt etterpå. Det samme med praktisk trening på f.eks tillegging: De fleste båter har vel egenskaper i slike situasjoner som gjør at man ikke uten videre kan overføre erfaringene fra en båt til en annen, - eller mener kursforkjemperne det er som med Jarlsbergost, - båt er båt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.