Jump to content

Ny runde angående båtførerprøven

blia

Recommended Posts

[...]Jeg får veldig mange forespørsler om kurs. Når spørsmålet starter med "hva koster båtførerkurset hos dere?" Da svarer jeg oftest: "Hvis du kun er ute etter å kjøpe deg en billig lapp, da skal du gå til noen andre. Men hvis du også er interessert i å lære noe  -  da skal du komme til oss." På den måten får jeg samtidig sortert ut de kandidatene som det er minst fristende å bruke tid og arbeid på. De som går våre kurs forstår fort, senest etter praksisturene, hva jeg mente .... :giggle: :giggle:

Ja, hva var det du mente? Jeg synes det ser ut som du selger kurs der folk lærer masse nyttig for å føre båt, men at sammenhengen mellom det dine kurs inneholder og det båtførerprøven tester og dokumenterer ikke helt er det samme... Det er litt av problemet med slike standardiserte tester som skal kunne administreres fra Finnmark via en avkryssningsprøve. Da får vi sånne snedige ting som dagens NRK-oppslag der lærdommen "små pulverapparater går tom fryktelig kort" forsøkes testet med spørsmålet "går det tomt etter 5, 15 eller 115 sekunder". Tilsvarende kan vi nok regne med at "GPS er ett satellittbasert navigasjonssystem" testes med "er GPS satellittene 20000km 300000km eller 50000km over jordoverflaten" og "det er viktig å velge riktig knute til riktig formål" testes med "viser dette bildet halvstikk, slostikk eller rompestikk"....

Sikkert morsomt for komiteen som utformer spørsmålene, men neppe særlig nyttig for sikkerhet og trivsel på sjøen.  (men det er nok bedre enn det var før, er vel både slutt på "hvor lang er en knop" for båtførerprøven og "blybatteriets syrevekter" for VHF-sertifikatet....)

Redigert av millisivert (see edit history)

Face it folkens: Vi med relativt små båter er ikke bedre mennesker dersom vi gjør alt riktig på sjøen enn de som fomler litt og er nybegynnere. Får en følelse av at det snakkes for mye om "folk i båt" fremfor "båtfolk med skikkelig sjømannskap". Eksempelvis, glemmer du flagget kl 21, så er du en dust og burde henvises til land umiddelbart osv.

Å føre en fritidsbåt båt er ikke akkurat rakettvitenskap. Det er såre enkelt. Det blir riktignok utfordrende i vind ved tillegging og muligens også når vi skal reise, men dette lærer jo ingen uansett på disse kursene. Dessuten er det da vi har hjelpsomme "kolleger" på land. Som nevnt over i denne tråden tror jeg også at det er erfaring som skal til. Og for å få det til er det noen ytterst få ting som bør læres, så derfor mener jeg at dagens opplegg er bra nok, og til og med, kanskje overkill. Gærningene gir jo blaffen i dette uansett, og i likhet med flere over i tråden har jeg heller aldri sett noen alvorlige episoder til sjøs siden jeg kom meg på vannet i 2007 og har omtrent vært der siden.

Det som foregår nå er en overdreven "passe-på-greie" fra de på land og sikkert også i ledelsen i RS som helt sikker satte pris på å komme på TV igår. La oss få vestforbud, la oss styrke det preventive ift å styrke båtopplæringen, og bla bla. Mens gutta i RS jobber, så driver ledelsen i RS med blabla og påfører oss på vannet tullball, godt dekket av gode intensjoner. Ryk og reis sier nå jeg.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Litt O.T kanskje.

På tide at det settes et søkelys på R.S. sine noe merkelige metoder for å skaffe seg inntekter.

Jeg fikk i dag et tilbud om medlemskap. Etter noe svada angående registrering o.s.v. fikk jeg tilslutt den gledelige meldingen om at alle som trenger det skal få hjelp på sjøen, men er du ikke TOTALMEDLEM får

du en regning på i bakkant på minimum kr.5000.- For orden skyld,jeg har båt registrert i R.S.

Var det noen som nevnte Monopol? Og samrøre med det offentlige?

Guest Avmønstret#

Litt O.T kanskje.

På tide at det settes et søkelys på R.S. sine noe merkelige metoder for å skaffe seg inntekter.

Jeg fikk i dag et tilbud om medlemskap. Etter noe svada angående registrering o.s.v. fikk jeg tilslutt den gledelige meldingen om at alle som trenger det skal få hjelp på sjøen, men er du ikke TOTALMEDLEM får

du en regning på i bakkant på minimum kr.5000.- For orden skyld,jeg har båt registrert i R.S.

Var det noen som nevnte Monopol? Og samrøre med det offentlige?

Men er dette riktig? Det forutsetter vel båt uten kaskoforsikring? Om jeg har lest vilkårene riktig så dekker forsikringa dette/redning. 

Slik jeg forstår det dekker RS medlemskap mer "klønegreier", tau i propell, tom for diesel osv. 

Eller?

Et totalmedlemskap i RS dekker for de fleste av oss en del av utgiftssiden til RS  :wink:

Håper bare de slutter med politisk innblanding og holder seg til kjerneverdiene sine, nemlig assistanse til sjøs !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Et totalmedlemskap i RS dekker for de fleste av oss en del av utgiftssiden til RS  :wink:

Håper bare de slutter med politisk innblanding og holder seg til kjerneverdiene sine, nemlig assistanse til sjøs !

Fra RS sine sider:

----------------------------------

Redningsselskapet er en humanitær, frivillig medlemsforening som arbeider for en trygg og god kyst. Vårt formål er å:

• Redde liv
  • Berge verdier
  • Verne kystmiljøet
  • Drive opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sikkerheten for den som ferdes på sjøen

-----------------------------------------

Jeg opplever at de følger kjerneverdiene sine ved å jobbe for tiltak som reduserer sansynligheten for at liv går tapt på sjøen.

Fra RS sine sider:

----------------------------------

Redningsselskapet er en humanitær, frivillig medlemsforening som arbeider for en trygg og god kyst. Vårt formål er å:

• Redde liv
  • Berge verdier
  • Verne kystmiljøet
  • Drive opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sikkerheten for den som ferdes på sjøen

-----------------------------------------

Jeg opplever at de følger kjerneverdiene sine ved å jobbe for tiltak som reduserer sansynligheten for at liv går tapt på sjøen.

Selvsagt gjør de det. Den som ikke skjønner det må være mindre begavet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...