Jump to content

Vannabsorberende "pølser" til dieseltank?


Gervasot

Recommended Posts

-som index nevner, sjekk O-ringen på påfyllingslokket ditt! Bytt den, om du ikke har gjort det.

 

Det må være mye vann på tanken din. Og snart har du masse "deilige" dieseldyr også. Da får du enda større problemer .

 

Kjøp deg en vakuum pumpe for oljeskift. En sånn 5 eller 7 liter. Putt slangen nedi tanken og sug opp fra bunnen.

Få ut så mye vann som mulig.

 

Nå skal jeg være litt "stygg" med deg, men du vet du har mye vann på tanken. Om du får skikkelig motorstans, og går på en grunne, så er det din egen feil. Og det er nesten så det kvalifiserer til avkortning på forsikring, spør du meg.

Link to post
Guest Avmønstret#

Ang o-ring påfyllingslokk. Smør den og litt av "omgivelsene" inn med vaselin. Det er egentlig lurt selv om du bytter den og, bare for sikkerhets skyld. Bonus er at lokket ikke setter seg så fast som de kan gjøre av og til. Bonus II er at o-ringen holder seg myk og smidig lengre. 

Link to post

Hehe, da ska æ sjekke den :) Ja, æ har en sånn som man løfte opp å vrir på ja... Finnes det bedre å få kjøpt?

 

Helt klart! De uten bevegelige deler er mye bedre!

 

Men hvis jeg tømmer tanken nå, går 260l diesel rett i dass da? eller finnes d noen mulighet for å redde Dieselen?

 

Langt I fra! Vannet ligger jo alltid på bunn, så du kan gjenbruke alt du klarer å helle av kannene uten at vann følger med. Dieselen er like god den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du bytter bare o-ringen.

 

Vannet ligger i utgangspunktet i bunnen av tanken, siden vann er tyngre enn olje. Så om du suger opp bunninnholdet når båten har lagt til kai en dag, så ligger alt vannet der.

Når du er utpå sjøen, virvles vann opp i tanken og suges inn til motor. -derfor er det stadig folk som får motorstans eller fusk pga tette filter når de definitivt ikke vil det, på åpnet hav i mye sjø.

 

Dieselen er ikke tapt. Du må få den over på kanner eller fat, la stå til vann og slam har falt til bunnen, så kan du kjøre den tilbake på tanken ved å kun suge tilbake fra toppen.

Noen liter vil gå til spille... Men ikke alt.

 

Men prøv med en oljelensepumpe. Sug opp fra bunnen/ det laveste punktet i tanken. Da vil du få en pekepinne på hvor mye drit det er på den. Oljelensepumpe får du bruk for senere når du skal skifte olje selv :)

Link to post

Jeg har gått til innkjøp av et helt sett med alle dimensjoner med o-ringer. Du får alltid bruk for det senere. Tror det var 2-300 for eska. Mener det var på BT.

 

Om tanken er flatbunnet, så kan du jo legge en vater oppå tanken og se hvilken vei den haller. Det er bare å prøve seg frem, stikk sugeslangen ut mot alle 4 hjørnene om mulig.

Sannsynligvis ser du forskjell på diesel og grumsete vann når det passerer gjennom slangen. BT har vel en slik pumpe også. Høy sylindrisk sak med pumpehåndtak på toppen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...