Eureka Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 -som index nevner, sjekk O-ringen på påfyllingslokket ditt! Bytt den, om du ikke har gjort det. Det må være mye vann på tanken din. Og snart har du masse "deilige" dieseldyr også. Da får du enda større problemer . Kjøp deg en vakuum pumpe for oljeskift. En sånn 5 eller 7 liter. Putt slangen nedi tanken og sug opp fra bunnen. Få ut så mye vann som mulig. Nå skal jeg være litt "stygg" med deg, men du vet du har mye vann på tanken. Om du får skikkelig motorstans, og går på en grunne, så er det din egen feil. Og det er nesten så det kvalifiserer til avkortning på forsikring, spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Ang o-ring påfyllingslokk. Smør den og litt av "omgivelsene" inn med vaselin. Det er egentlig lurt selv om du bytter den og, bare for sikkerhets skyld. Bonus er at lokket ikke setter seg så fast som de kan gjøre av og til. Bonus II er at o-ringen holder seg myk og smidig lengre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Om du har tanklokk med en sånn sak du løfter opp for å vri så vær obs på at mange har opplevd lekkasje rundt naglen som sikrer at denne hendelen ikke detter ut. Dårlig patent... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gervasot Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Hehe, da ska æ sjekke den :) Ja, æ har en sånn som man løfte opp å vrir på ja... Finnes det bedre å få kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Gervasot Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Men hvis jeg tømmer tanken nå, går 260l diesel rett i dass da? eller finnes d noen mulighet for å redde Dieselen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Hehe, da ska æ sjekke den :) Ja, æ har en sånn som man løfte opp å vrir på ja... Finnes det bedre å få kjøpt? Helt klart! De uten bevegelige deler er mye bedre! Men hvis jeg tømmer tanken nå, går 260l diesel rett i dass da? eller finnes d noen mulighet for å redde Dieselen? Langt I fra! Vannet ligger jo alltid på bunn, så du kan gjenbruke alt du klarer å helle av kannene uten at vann følger med. Dieselen er like god den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Du bytter bare o-ringen. Vannet ligger i utgangspunktet i bunnen av tanken, siden vann er tyngre enn olje. Så om du suger opp bunninnholdet når båten har lagt til kai en dag, så ligger alt vannet der. Når du er utpå sjøen, virvles vann opp i tanken og suges inn til motor. -derfor er det stadig folk som får motorstans eller fusk pga tette filter når de definitivt ikke vil det, på åpnet hav i mye sjø. Dieselen er ikke tapt. Du må få den over på kanner eller fat, la stå til vann og slam har falt til bunnen, så kan du kjøre den tilbake på tanken ved å kun suge tilbake fra toppen. Noen liter vil gå til spille... Men ikke alt. Men prøv med en oljelensepumpe. Sug opp fra bunnen/ det laveste punktet i tanken. Da vil du få en pekepinne på hvor mye drit det er på den. Oljelensepumpe får du bruk for senere når du skal skifte olje selv :) Sitér dette innlegget Link to post
Gervasot Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Takk for supre tips:) Men jeg synes d er vanskelig å "vite" hvor d dypeste pukntet er.. noen tips der? Løse oringer får man kjøpt på biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Jeg har gått til innkjøp av et helt sett med alle dimensjoner med o-ringer. Du får alltid bruk for det senere. Tror det var 2-300 for eska. Mener det var på BT. Om tanken er flatbunnet, så kan du jo legge en vater oppå tanken og se hvilken vei den haller. Det er bare å prøve seg frem, stikk sugeslangen ut mot alle 4 hjørnene om mulig. Sannsynligvis ser du forskjell på diesel og grumsete vann når det passerer gjennom slangen. BT har vel en slik pumpe også. Høy sylindrisk sak med pumpehåndtak på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Gervasot Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Takktakk :) Bytta O-ring igår, så skal jeg prøve med den pumnpa du snakker om :) Fant den på Biltema idag :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.