Jump to content

Har jeg lov til å kjøre båt?

skippern99

Recommended Posts

Kjenner ikke til svenske regler. Men, man "kjører" ikke båt. Man fører er båt, eller man seiler en båt. Selv danskebåten har "seilingstider" selv om den ikke har seil. Man Kjører med hest og vogn, og med vogn uten hest (motorvogn drevet med forbrenningsmotor") HEHEHEHE)

Alvorlig talt, her kommer en femtenåring og stiller et seriøst spørsmål, og dette er det du klarte å lire av deg? Skjerpings, du er et særs dårlig voksenforbilde (om du er voksen).

Se om du finner svaret du søker i denne tråden, https://baatplassen.no/i/topic/100431-hvor-stor-båt-kan-man-kjøre-i-sverige-uten-noe-førerkort/ 

Jeg kjenner ikke reglene, men her ser det ut som å ligge noe info som kanskje kan gi deg svar.

Bruk vest!

Alvorlig talt, her kommer en femtenåring og stiller et seriøst spørsmål, og dette er det du klarte å lire av deg? Skjerpings, du er et særs dårlig voksenforbilde (om du er voksen).

Se om du finner svaret du søker i denne tråden, https://baatplassen.no/i/topic/100431-hvor-stor-båt-kan-man-kjøre-i-sverige-uten-noe-førerkort/

Jeg kjenner ikke reglene, men her ser det ut som å ligge noe info som kanskje kan gi deg svar.

Takk for ett seriøst svar!

Det finnes altså ingen regler i Sverige per i dag, så det er fritt frem, den svenske Sjölagen sier noe sånt som

Vem som helst helt utan krav på formell behörighet får köra hur fort som helst i en hur lång fritidsbåt som helst utan någon nedre åldersgräns, så länge båten inte är bredare än 4 meter om "gott sjömanskap iakttages"! 

Men, Sveriges samferdselsminister Anna Johansson og den nye regjeringen holder på å se på en ordning med båtkörkort, noe som er foreslått tidligere også i Sverige men skrinlagt hver gang, og mye tyder på at dette nå kommer.

Dersom båtkörkort innføres vil det sannsynligvis deles opp slik

• 1: Obligatoriskt behörighetsbevis för  fritidsbåt längre än 10 m eller som KAN framföras i  15 knop. (Åldersgräns 15 år.)
• 2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp längre än 12 m och minst 4 m brett. (Motsvarar dagens s.k. kustskepparintyg.) (Åldersgräns 15 år)
• 3. Obligatoriskt behörighetsbevis för snabba fritidsfartyg: båtar som med motordrift KAN framföras i 30 knop. (Åldersgräns 18 år.)Fr.o.m när behövs Båtkörkort?

Jeg mener å huske at det er foreslått fritak for de over 55 år når loven innføres, eller som bor på øyer uten broforbindelse o.l., og deretter at det skal være obligatorisk for alle i Sverige.

Redigert av adeneo (see edit history)

Hmm heter det båtkjøring eller båtføring da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hvis du spør rormennene (og damene) på VOR båtene kaller de seg "drivers". De kjører båten rett og slett. Nå kan kanskje noen hevde at de som seiler jorda rundt i 65 fots racingmaskiner ikke er tørre bak øra ennå, men jeg er ikke en av dem....

Velkommen til forumet hvor mann er menn og gutter og jenter er menn også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...