Jump to content

Vann i gearet, twindisk 506. Hva gjør jeg?

glalaksen

Recommended Posts

Bryteren på automatpumpen har ikke slått seg av og tømt batteriet for vann mens jeg var borte på havet med en annen båt. Når jeg kom hjem var der vann et lite stykke opp på startmotoeren på Ivecoen min og der var kommet vann i framtankt av gearet (startkransen?)

Jeg startet motoren og fikk tømt båten med reimpumpen. Det sprutet imidlertid vann ut av noen hull flere plasser fremst på gearet. Så ikke at der var kommet vann i selve gearet når jeg sjekket peilepinnen. Det er for det meste ferskvann med div diesel og olje i som er kommet inn. Smakte ikke salt i det hele tatt.

Hva gjør jeg nå?

Det er i prinsippet bare å fjerne alt vann som er i giret. Husk at det vil også stå "forurenset" vann/olje i oljekjøleren til giret, og slangene til denne.Skru av og blås rene fks. med trykkluft. På med ny olje og start opp. Sjekk oljen etter en stund, dersom denne blir hvit, eller har spor av vann er det bare å tappe ut igjen og på med ny.

men når jeg sjekket peilepinnen så var der ikke vann i oljen. (skal sjekke på nytt i dag) Der det var vann var i delen der startkransen er. og det er vel tett mellom den og selve gearet?

og den delen der startkransen er, egentlig mellom motor og gir, har nokre hol der vatnet kan renna ut og inn.

Slik det her er beskrevet gjer dette ingen skade.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...