Framtia Startet 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2015 Jeg har en 7" plotter ombord, og nærsynet er erstattet av trangsyn. Må si jeg kunne tenke meg at man i sjøkartene oppga dybder rundet nedover til nærmeste hele meter fremfor å oppgi desimeter. Under er et kartbilde fra Vestfjorden i Hurum som illustrerer hva jeg mener (hentet fra Navionics via web/PC). Her er altså dybden ved det ene loddskuddet 1,5 meter, og ikke 15 som man i farten kan tro. De to andre er lettere å lese, men også her ville det vært bedre om det sto 2 meter i stedet for 2,8. Jeg tror ikke man kan endre dette ved instillingene på plotteren, eller kan man det? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alfaalfa Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Det er ingen slik kjent desimal-visnings modus. Enten av eller på med detaljer. Noen plottere er det mulig å ikke vise dybder dypere enn en viss grense. Slik som å sette det blå feltet du viser over. Der du har satt en grense på at dybder over 10 m er utenfpr blått område. Om jeg får komme med en hjelp - tall du ser innenfor den dybdegrensen på 10 meter du har satt med blå markering, er under 10 meter - dvs at alle tall med to siffer kan du konsentrere deg om det første sifferet. Det er ikke så vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 (redigert) Dette er vel et spørsmål om kartografien kartprodusenten har valgt. På kartverkets papirkart er desimaltallet skrevet med senket skrift. Eksempelet illustrerer tydelig at kartografi er et eget fag. Redigert 24.Juni.2015 av ydalir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.