Jump to content

dybdeangivelser i elektroniske kart, desimaler i dybde...

Framtia

Recommended Posts

Jeg har en 7" plotter ombord, og nærsynet er erstattet av trangsyn. Må si jeg kunne tenke meg at man i sjøkartene oppga dybder rundet nedover til nærmeste hele meter fremfor å oppgi desimeter. Under er et kartbilde fra Vestfjorden i Hurum som illustrerer hva jeg mener (hentet fra Navionics via web/PC). Her er altså dybden ved det ene loddskuddet 1,5 meter, og ikke 15 som man i farten kan tro. De to andre er lettere å lese, men også her ville det vært bedre om det sto 2 meter i stedet for 2,8. Jeg tror ikke man kan endre dette ved instillingene på plotteren, eller kan man det? 

bilde

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det er ingen slik kjent desimal-visnings modus. Enten av eller på med detaljer. Noen plottere er det mulig å ikke vise dybder dypere enn en viss grense. Slik som å sette det blå feltet du viser over. Der du har satt en grense på at dybder over 10 m er utenfpr blått område.

Om jeg får komme med en hjelp - tall du ser innenfor den dybdegrensen på 10 meter du har satt med blå markering, er under 10 meter - dvs at alle tall med to siffer kan du konsentrere deg om det første sifferet. Det er ikke så vanskelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...