Jump to content

Nye instrumenter AQ145 med gamle givere

oyvindNO

Recommended Posts

Tenker på å bytte ut instrumentene til noe som er litt mere moderne i min Draco 20DC med AQ145. Det meste fungerer fint i dag, men temperaturen kommer aldri opp på rett verdi på tross av byttet giver (har målt med steketermometer så vet at det ikke stemmer). Hadde håpet og bruke samme givere og kabler og bare bytte instrumentene med f.eks svarte eller hvite Faria. Går det med gamle givere eller er det andre instrument fabrikater som passer til eksisterende givere? Har tankmåler, oljetrykk, turteller, temperatur og voltmeter.

oyvindNO, on 24 Jun 2015 - 21:48, said:

Temperaturgiver fikk jeg originalt fra Volvo, så regner med den passer til flere instrumenter? Er vel ikke slik at det er like mange ulike givere som instrumentfabrikater?

Hei. Er dessverre slik at det er flere "standarder" ute å går på givere. Var borti samme problematikken når vi skulle digitalisere instrumentene på båten til en kamerat av meg. (Han ville ha instrumentene på nettbrettet sitt). Var faktisk ett mareritt å finne ut av. Vi endte opp med å måtte bestille 0-180Ohm`s giver til vanntemp på motoren. (Volvo TMD70). Er forskjell på "standard" i Europa og USA. Amerikanske givere har måle område "feil vei" og fra høyere Ohm og nedover. :saint:

oyvindNO, on 25 Jun 2015 - 19:21, said:

Er det nok om jeg finner ut på vanntemp, oljetrykk og tankmåler hvilken "vei" motstanden går? Er det flere feller? Hva med turteller, er den universal?

Nei, det finnes nok flere "feller". Er for eksempel ikke alle 0-180Ohm`s givere som faktisk måler 0-180Ohm, men måler ifra 10-180Ohm. Men det vil neppe være noe problem for deg, siden ett vanlig båt instrument gjerne har ett "død" område. Mange givere har Ohm området stemplet inn i giveren, ofte ved eller på stramme mutteren. Faria er om jeg ikke husker feil produsert i USA, så da må du nok ha USA givere om ikke annet er spesifisert. Turtellere, eller frekvensen er heller ikke helt "universal". Men nesten. De fleste turtellere kan stilles inn for antall sylindere. Bare pass på at du får tak i en turteller som er til bensin motor med fire sylindere eller som er stillbar på antall sylindere. Så det enkleste er å finne ut hvilket måle område dine givere har før du kjøper instrumenter. Hadde selv mange telefoner rundt omkring til blant annet Sleipner for å finne ut av måle område til givere på motor og annet utstyr til kameraten min. Volvo bruker VDO givere originalt på AQ145 motorene om jeg ikke husker helt feil. Så om det ikke tidligere har vært skiftet givere til uoriginale på din motor så burde det være lett å finne ut av. (Jeg har selv AQ140 i min båt). Når du har funnet utav hva slags givere du har så er det bare å kjøpe instrument som passer giveren eller skifte giveren til en som passer instrumentet du vil bruke. :saint:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...