Scand29bal Startet 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2015 Hej. jag har köpt mig 2 stycken extra solpaneler på 50W (2x50W) och en victron MPPT 75/15 regulator. det jag undrar är om jag skall koppla mina paneler i serie eller paralellt. om jag kopplar i serie så får jag 2x~20v=40v och ca 3ampere, fördelen med detta måste vara att tvärsnittet på kablarna till regulatorn kan vara mindre då volten är högre. alternativet är ju 20v och ca 6amp till regulatorn om man kopplar paralelt. frågan är om det är bättre att koppla i serie eller paralett. min regulator klarar 75v och 15amp. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Jeg har 2 × 68W koblet i serie og samme Victron regulator. For meg fungerer det utmerket, spesielt ved lite solinnstråling. Ellers "surrer" du litt med spenningene. Victron MPPT regulatoren sørger for at spenning fra panelene og inn til regulatoren blir ca. 17V om de er koblet i parallell og det dobbelte i serie. Da kan de overføre maksimal effekt altså 100W for dine paneler. Men dette gjelder selvfølgelig i gunstigste tilfelle, med panelene mot solen og ved ekvator. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.