furhan Startet 24.Juni.2015 Del på Facebook Startet 24.Juni.2015 Etter motorhavari på min VP41A i fjor sommer kjøpte jeg en nyoverhalt 41P-A i høst. Den er overhalt (nye foringer, stempler, lager osv) av Sørlandets Sylinderservice men ble ikke montert ferdig. Kjøpte den på pall, og satte på toppen og utvendige deler selv i vinter. Har nå fått et verksted til å montere den i båten, og den ble ferdig idag. Kjører den i 3 timer i ettermiddag og oppdager at motorrommet er fullt av olje etter denne turen. Oljen har kommet ut av røret for å suge ut oljen i bunnpanna. Starter motoren og kjenner noe trykk der. Skal ikke være slik.... Motoren gikk ellers helt fint. Hva kan være galt? Har selv lurt på om slangedimensjonen på veivhusutluftingen kan være for liten. Det kommer en 12-13 mm slange ut av toppdekselet, og den er ført inn i luftfilteret gjennom en 6mm slange. Noen som har opplevd noe lignende? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Havlengt Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Har vore borti eit slikt tilfelle med ein 41-motor. Då var det gjennomslag i eit stempel som var årsaka... Kan vel vera fleire ting, men det tyder på at delar av kompresjonen havnar i bunnpanna. - Skaff deg ein kompresjonsmålar og sjekk ein og ein sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Virker det ikke usannsynlig med gjennomblåsing etter 3 timers gangtid?? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Lady H Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Jeg har hatt samme opplevelsen med en fabrikkny 41P motor. Motoren gikk på tomgang ca en 1 time mens dette skjedde, oljen vart presset ut gjennom røret for peilepinnen. Løsningen var å bytte til en tykkere slange ø ca 20 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 - Absolutt, men ein kompresjonstest vil gje deg svaret viss feilen ligg der. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Nei, tre timer er mer enn nok hvis en underspylingsdyse er tett. En nyoverhalt motor har sannsynligvis mer enn nok urenheter i olja til å tette en slik dyse. Motoren bør kjøres på lav belastning noen tid og bytte filtre og olje et par ganger før den belastes fullt. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Kor mykje olje har du mista? Er slangen for veivhusventilasjon tett, så vil det nok danna seg trykk, men ville tru at det var meir moderate mengder som kom opp med peilerøret. Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 (redigert) Problemer med veivhusventilasjonen og for liten slangediameter på lufteslangen er visstnok et kjent problem på denne modellen. Er skrevet en del om dette her på forumet, foreta et søk (veivhusventilasjon tamd 41) så finner du en del innlegg om dette. Har samme motor og har nettopp funnet ut at for dårlig kapasitet på veivhusventilasjonen er grunnen til at motoren trykker olje opp peilepinnerør ved belastning. Den enkleste testen du kan gjøre for å sjekke om dette er problem med din motor er å ta av hele rørstussen som går inn på toppdekslet og kjøre motoren med fri utlufting på veivhusutluftingen. Merk også at det under bakre toppdeksel sitter en oljeseparator under toppen av dekslet (som kanskje bør rengjøres). Selv har jeg nå montert en 19mm (innvendig) slange rett på veivhusventilasjonsutgangen, som jeg har ført tilbake mot luftfilteret (foreløpig på utsiden av filteret). Dette løste problemet med olje opp røret for peilepinnen. Redigert 24.Juni.2015 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Juni.2015 Del på Facebook Svart 24.Juni.2015 Korleis har du kjørt motoren desse tre timane? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Du skal ikke ha merkbart overtrykk i motoren. Har du det skal det mer til for å fixe problemet enn å øke en slangedim. Mens motoren gå på høy tomgang, skru av oljepåfyllingslokket og hold hånden over med en cm eller to avstand. Du skal ikke kjenne overtrykk ved at det blåser luft ut av åpningen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Raymond Romsdal Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Dette skjedde med min AD41P-A ifjord... om du tar av oljepåfyllingslokket så merker du her om du får pulser og mulig litt lukt av eksos.. Min var totalt skjært på et stempel... alt annet var som nytt.. Men, min bygde opp så mye trykk i motor at den blåste trykk ut etter at den var stoppet og... har og det orginale oljeventilasjons røret.. bittelite svart et... kanshe vurdere å bytte det bort mot noe litt grøvere.. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Fant feilen. Det var rett og slett for liten diameter på slangen til veivhusventilasjonen. Men stusser på at jeg ikke får maks turtall på motoren. Har byttet motor og girkasse. Motoren overtok turboen fra A motoren min da den var ny i 2007 og hadde få gangtimer. Girkassen var en MS4A med utveksling 1:1,93. Den nye kaseen er en ZF45A med utveksling 1:2,03. Jeg regner med at jeg da mister noe fart, men motoren burde jo ikke ha problemer med å nå maks turtall. Med den gamle motoren og den gamle kassa klarte jeg greit 22 knop på maks, og ca 17 på marsj. Nå klarer jeg 14 knop med gassen i bånn og 1000 omdreininger for lite på motoren. Nå vet jeg ikke om turtelleren viser noe feil, men synes det virker rart at jeg ikke får mer fart på en nyoverhalt motor. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Flow Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Så bra at du fant ut av det med luftingen av veivhusventilasjonen Fungerer turboen, har du målt turbotrykk? Går motoren på alle sylindrene? Ryker det ved full belastning (hvit, grå eller sort røyk)? En nyoverhalt motor er vel å anse som en ny motor, tror ikke det er ugunstig å kjøre denne inn med moderat belastning den første tiden, ref. innlegg over om olje/filterskift. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Kjører den inn ganske moderat, men har hatt den på full gass et par ganger (kun ca et minutt hver gang). Den ryker helt normalt både med pådrag, belastning og kjøring på lavt turtall. Har også tenkt på turboen. Hører ingen lyd fra den og det gjorde jeg når den stod på den andre motoren. Det er jo samme turbo, så det virker rart om den ikke skulle virke på denne motoren? Motoren går rolig, så jeg antar den går på alle da. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
furhan Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Ble sittende å tenke litt på dette med turboen. Den ble jo flyttet over fra den gamle motoren og fungerte helt til den skar seg. Kan det tenkes at årsaken til havariet rett og slett var turboen (har ennå ikke åpnet den gamle motoren). Tenker på om en bit av f.eks et blad i turboen kan ha knekt av og blitt dradd med inn i innsuget og dermed forårsaket hele havariet? Har turboen fra den nye motoren også, og kunne kanskje satt på den for å teste det.... Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
DieselDahl Svart 26.Juni.2015 Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Sjekk først at turboen snurrer lett rundt. Så sjekker du turbotrykket på ulike turtall. Skal du bytte turbo er det nyttig å kunne sammenligne turbotrykket med den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2015 Satte inn den gamle slitne turboen idag, og akkurat i det jeg reiser meg opp får jeg se at det ligger en blindplugg på innsugsmanifoilen! Verkstedet må ha hatt av denne og glemt å skru den inn igjen. Hullet lå "skjult" bak dieselrørene! Dermed ble det å bytte tilbake til den nye turboen igjen. Nå skal jeg bare ut å handle litt kjølevæske før det blir prøvetur. Vil jo anta at det er årsaken til at motoren var svak igår. Med et 25mm hull på innsuget er det liten vits med turbo... Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
SeaRaymond Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Hvordan gikk det? Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Det var som å få ny motor! Nå har jeg kjørt den 10 timer - hovedsaklig på lav belastning. Har hatt den oppe i 3200 rpm et par ganger, og merker at turboen nå 'slår inn' som den skal. Skal bytte olje og filter på den neste uke, og da regner jeg med at jeg kan begynne å belaste den litt mer. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Roger og Olina Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Det er jo ny motor Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Hehe, Roger. Er jo ny motor, men det var heller lite futt i den med en tommes hull i innsuget.... Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.