Jump to content

Følger dere med på Sommeråpent-båten.


Eureka

Recommended Posts

Voldsomt mange båter og mye halvplan i dag. Fikk oss noen tv-glimt, ser jeg.

 

Er utrolig store bølger inne i blant båtene like bak Sjøkurs. Moro når 40-60 fotere kappkjører i halvplan for å få sitt tv-glimt. Blir gigantiske båtbølger av slikt og det er pott ekstra moro :)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Det var mayhem i noen timer den turen, storkoste meg med servo og muchos power. 

 

Jeg så myeeee til lingefan, det blå skroget gjør den veldig lett å finne.

 

Jeg var litt bak sap_2000 ved aker brygge men jeg ehh krysset feltet, prøvde vinke sap! 

 

Har sett i 3 timer? ish nå og har funnet kun noen få glimt av meg, men ser lingefan.. hele tiden :p 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi (Båtens Verden)  har utlyst en fotokonkurranse i forbindelse med Sommerbåten Sjøkurs sin ferd langs Norskekysten:

 

 

bilde

Send oss ditt beste bilde fra båten din og Sommerbåten.  

Eneste kriterie et at Sommerbåten er med i bildet, helt eller bare litt.  
Vi plukker ut de beste bildene som kommer på trykk i neste utgave av Båtens Verden. En liten påskjønnelse vanker i posten til de som kommer på trykk. Husk navn og adresse. Bildet sender du til:
astor@batensverden.no eller rettibilen@live.no.  
Siste frist er mandag 17. August 2015.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det var knallgøy i mylderet av båter inn forbi Dyna fyr. Har aldri sett så mye hekksjø i hele mitt liv, Hehe.

Ble litt trangt i det Sjøkurs og alle andre passerte oss i halvplan så rattet fikk kjørt seg skikkelig for å holde kursen i mølja.

 

Hyggelig å hilse på deg i går Lingefan :-) vi må gjenta slike massesamlinger i bukta :-) tror jeg talte 11 båter på det meste

 

Så deg også når du føk forbi Mr AndersB. Vinket jeg også men tipper du var like opptatt som meg med rattingen til tider :-)

 

Et par bilder jeg fikk knipset i de "rolige" periodene .

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Og en liten snutt

 

[url=https://youtu.be/s5S6bBnMluw]https://youtu.be/s5S6bBnMluw[/ur

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å hilse på deg også, sap_2000. Blir en del fine dager fremover også nå som sommeren endelig har kommet.

 

Må si du hadde den blankeste båten jeg så i går! PS, ser båten vår helt til venstre på ditt bilde 2.

 

Det var såpass hekksjø at vi fikk noen saltvannsspruter om man lå feil i bølgene. Greit å ikke ha mindre båt i en slik setting. Så en med 18-19 fots Uttern ved siden av hadde voldsomme styringsproblemer. Var jo en hoppende vannscooter der også som lekte seg.

Hadde nok vært moro og lekent med X-17 der (så en), men det hadde nok blitt våt moro :)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt jeg, synes rett og slett det ser så utrolig harry ut med alle de båtene der gudoghvermann vinker febrilsk og vifter med flagg....ganske så kaotisk til tider! Sier ikke dette for å fornærme noen, men ikke helt min greie.

 

Jeg så bare litt på de to siste dagene, fra Holmsbu til Moss og deretter fra Moss og inn til Oslo. Ble litt skuffet over at de ikke, såvidt jeg fikk med meg, filmet Steilene, Kavringen/Ildjernet, badehusene på Flaskebekk eller Nesoddtangen brygge. Så nesten ut som de pakket ned utstyret etter at Oscarsborg og Askholmene var passert.

 

Tror ikke dette hysteriet er noe for meg. Foretrekker å putre rolig i mitt eget tempo uten andre kameraer enn mine egne...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener de filmet steilene. De snakket hvertfall om steilene og filmet et fyr og noen øyer like etterpå.

 

Ellers flott å se! Flere BP-båter ble gjenkjent;)

 

Ekstreme hekksjøer var det hvertfall:)

 

Synes det var spennende da en del seilbåter kom seilende mot alle de andre båtene. Var det like trangt som det så ut på tv?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

At det går an å bomme så totalt mht Holmsbu.

Omtrent ikke et klipp fra innhavnen eller sjarmen Holmsbu har å by på eller badestrendene for den saks skyld.

 

Men det er kanskje like greit for de fastboende på stedet det ikke blir oversvømmet av Blærumsfolk et al....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det vil alltid være noen som jakter på sine “15 minutes of fame”. La de holde på så lenge det ikke er til fare.

Jeg har ikke sett så mange av kortesjene på TV, men jeg synes båtførernes oppførsel ble dårligere jo nærmere Oslo man kom. Det kan jo ha noe med antall båter å gjøre også? Min deltagelse var begrenset til strekningen Løvøya-Rødtangen. På den korte strekningen ble jeg vitne til mye dårlig sjømannskap, manglende dømmekraft og dårlig folkeskikk.
Sommerbåten lå i 13 knop. Dette er en håpløs hastighet for hel- og halvplanere som lager mye hekksjø i den farten. Jeg observerte et par joller med lavt fribord som fikk endel vann i båten. I tillegg balanserte de på kanten av kantring ved et par anledninger. Jeg observerte også flere halvplanere som brøytet seg framover i kortesjen og skapte mye uro og irritasjon der de brøytet seg fram i slalom med minst mulig margin. Mange som ble passert kunne ikke styre unna da de hadde båter på begge sider. I tillegg skapte hekkbølgene store styreproblemer for enkelte mindre båter.
Jeg bryr meg lite om at folk veiver og vinker med alskens skilt og flagg for å vekke kameraenes fokus. Det er villmannskjøringen som plager meg; -og bortsett fra den synes jeg det er koselig med båtkonvoier med flagg og blide mennesker. Vi var 4-5 båter som ventet på samme sted og det var småprat og hyggelig stemning.
 
Her er et bilde fra trygg avstand utenfor Løvøya før vi legger oss inn i konvoien:
1439768885.jpg

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Jeg var der mest for å være med på det som skjer, se store hekkbølger og kaos, samt ta del i velkomsten av et godt program. Så var det herlig vær og passet bra med dagen.

Det er rart med det, men minutt for minutt seilasene er jo noe av det mest behagelige man kan se på som båtinteressert. Båter i bølger er herlig og avslappende å se på. Og om man har sin egen båt med i klippene er det jo enda bedre :)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Var med fra Hvitsten til Oscarsborg på lørdag. Siden jeg har Scand Baltic og lå i 13 knop, var jeg vel med på å lage de store hekkbølgene.. Hadde med meg totalt 6 barn som syntes det var stor stas å se på Sommerbåten og å se seg selv på TV etterpå. Innrømmer glatt at det var stas å få totalt 10 sek med båten vår i fokus på TV - har jo faktisk ikke sett den i fart selv tidligere:)

 

I motsetning til flere kommentarer om uvettig kjøring, så vil jeg si at jeg synes dette gikk overraskende bra. Virket som det var mye godt humør blant kortesjen, og følte folk tok hensyn. At det ble mye ratting og hekksjø i følget, måtte man jo regne med.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...