bergetun Startet 25.Juni.2015 Del på Facebook Startet 25.Juni.2015 (redigert) Vi skal på "langtur" med båten fra Bergen til Sørlandet i 4 uker, og i den forbindelse driver jeg å tester litt sikkerhetsinnretninger. Redningsvester, CO2 varsler, VHF osv før vi kaster loss i morgen. Har ikke hatt VHF sertifikat før nå, så jeg har ikke brukt VHFen noe særlig før jeg skulle teste den med å kalle opp Rogaland i går. En test som gikk dårlig. Prøvde først å "ringe" ved å trykke inn Rogaland radios MMSI nummer på VHF en min uten å få svar. Prøvde så å kalle opp Rogaland radio på kanal 22 og på 60 uten resultater Jeg testet fra Fagernes yatch club i Nordåsvannet. Jeg vet at VHF'en fungerer, for jeg får inn "samtaler" på kanal 16 og jeg har brukt VHF'en fra båt til båt på L1. Men da har det vært svært korte avstander. Dere som kjenner området rundt Nordåsvannet. Burde jeg ikke kunne nå Rogaland radio fra Nordåsvannet ? Redigert 25.Juni.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Har du forsøkt på Arbeidskanalen I områder ditt? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
index Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 VHF krever jo fri sikt da, så det er mulig du har for mye fjell rundt deg I Nordåsvannet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GeirT Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 (redigert) Ja du burde let få forbindelse med Rogaland på kanal 60. Den ligger på Rundemannen. Du bør få sjekket antenne installasjonen din. Dvs. få målt standbølgeforholdet. Det avslører om du har noe feilkoplinger eller brudd i pluggene på radio eller antennen. Med slike feil rekker du til de nærmeste stasjonene og du kan motta tilnærmet normalt, men senderen din kan bli kraftig redussert når standbølgeforholdet er feil. Målingen er ganske enkel, om man har et SWR meter. De fleste radio amatører har slike. Du kan spør hos en lokal forhandler av VHF utstyr om de kan hjelpe. Geir Redigert 25.Juni.2015 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Benji Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Vi skal på "langtur" med båten fra Bergen til Sørlandet i 4 uker, og i den forbindelse driver jeg å tester litt sikkerhetsinnretninger. Redningsvester, CO2 varsler, VHF osv før vi kaster loss i morgen. Har ikke hatt VHF sertifikat før nå, så jeg har ikke brukt VHFen noe særlig før jeg skulle teste den med å kalle opp Rogaland i går. En test som gikk dårlig. Prøvde først å "ringe" ved å trykke inn Rogaland radios MMSI nummer på VHF en min uten å få svar. Prøvde så å kalle opp Rogaland radio på kanal 22 og på 60 uten resultater Jeg testet fra Fagernes yatch club i Nordåsvannet. Jeg vet at VHF'en fungerer, for jeg får inn "samtaler" på kanal 16 og jeg har brukt VHF'en fra båt til båt på L1. Men da har det vært svært korte avstander. Dere som kjenner området rundt Nordåsvannet. Burde jeg ikke kunne nå Rogaland radio fra Nordåsvannet ? Veldig fornuftig å teste på forhånd. Ta en tlf til Rogaland radio - 120 - og spør om de kan rope deg opp, og om de kan sende deg ett DSC kall, da vet dere om hverandre, og du burde få en grei test på hvordan "stå" er. NB - du sier du får inn på ch 16, og L1, hører du noe fra Rogaland på arbeidskanalen deres når de sender værmelding? Kan du ha fått satt VHF`n din på US, eller CA kanaler - det skal stå INT i displayet. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
kdtran Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Har båten min i Motorbåtforeningen rett ved der du ligger, og hadde ikke noe problem med å nå Rogaland på kanal 81 når jeg testet min vhf i forrige uke. Antennen står på toppen av vindskjermen på en 32 fot daycruiser. Tror jeg ville ha sjekket forbindelsen mellom vhf og antenne hvis jeg var deg. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Hmm... testet igjen mot arbeidkanal 81 nå. Rogaland radio var der på sekundet.. Merkelig. jaja, ingenting er bedre enn det. Skal teste en gang til litt ut på fjorden i morgen, når vi setter baugen mot sør :) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 det kan tyde på at den står innstilt på US kanaler, og ikke INT. Ser at frekvensen for 81 er lik, mens den er ulik for CH16. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Benji Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Hmm... testet igjen mot arbeidkanal 81 nå. Rogaland radio var der på sekundet.. Merkelig. jaja, ingenting er bedre enn det. Skal teste en gang til litt ut på fjorden i morgen, når vi setter baugen mot sør :) Har du testet på arbeidskanalene 22 og 60 som du skriver i første innlegg, og 81 er den rette for ditt område er det nok grunnen til ikke svar. Men nå vet du det virker, bare å "kjøre" på, god tur. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
bergetun Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Nå når jeg allikevel har deres oppmerksomhet. Dette er hva jeg har gjort som forberedelse til turen. Er det noe jeg har glemt? Full Servet de grønne tvillingene i kjelleren (2 x D6310) + ips drev Kjøpt inn ekstra impeller, olje, kjøleveske, dieselfilter (forfilter og motorfilter), slangeklemmer osv, Har nok verktøy Tatt VHF sertifikat Sjekket plottere, AIS og VHF Kalibrert radar Har jolle i daviter i tilfelle krise Kjøpt inn "underveis pils" (alkofritt) Har nok tau, fender og kulefendere Medlem i RS Noen annet jeg burde tenke på ? Vi reiser på 4 ukers båtferie til sørlandet med mulighet til å ta turen over til skagen om været tillater det. Turen skal "dokumenteres" på ankerdram.wordpress.com ;) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 (redigert) Badetermometer og en tube Tech-7 kanskje :) - Vel - jeg har savnet extra brytepinne til pysevispen ved et par anledninger men du har jo IPS (du har kanskje ikke dette) - ellers kan det være lurt med en pose koniske treplugger om du må gjøre vedlikehold på noen ventiler/gjennomføringer og ekstra rørbit til vannsystemet ombord. Det viktigste, som du sikker har, er vel brannvarsler og CO alarm. Redigert 25.Juni.2015 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 (redigert) @Dante Tech-7 'en er alltid med ;) Trepluggene har jeg savnet et par ganger ja.. ikke dumt. /Badetempen står på plotteren og viser som oftest bare freezing. @Framtia : Det står Int i displayet (Sammen med PRI, HI og DSC) Redigert 25.Juni.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Det trenger ikke ha noe med deg å gjøre, men hørte Rogaland radio rope på K16 i går i 10-11-tiden(?); "Var det en stasjon som kalte på Rogaland radio?" Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.