Jump to content

Valgets kval - Sørlandskysten eller svenskekysten i år.

bare lek(k)er

Recommended Posts

Hei folkens, trenger litt inspill pro/cons ifht. trådtittel.

Vi: Jeg og guttungen på 8. Jeg er godt kjent både på svenskeksyten og norskekysten. Riktignok mange år siden jeg har vært på ferietur på norskekysten. Avreise på søndag,14 dager. Vi har kjente begge steder vi kan besøke. Jeg er godt båtvant og klarer stort sett greit å legge til alene, litt utfordrende med sterk vind på tvers av bryggene, men med forberedelser og gode spring går det stort sett greit

Båten: Nordic 27 (Snekkeseiler)  bevegelser og manøvrering omtrent som en snekke. Marsjfart ca 6-7 knop, greit uttyrt med vhf, kartplotter, papirkart, nyere Lombardini innenbordsmotor gått ca 250 t. Hjemmehavn Nesøya.

Jeg er i år veldig usikker på hvor turen går, vi hadde en testtur i fjor (litt utvidet indre oslofjordturne) som gikk aldeles strålende, men er fortsatt litt usikker på lengre strekk (ja disse kan evt. taes på natten) Starten er grei, 1 natten på Oscarsborg, 2 natten muligens på Komersøya (var der i fjor og guttungen stordrivdes og jeg har lovet ham en tur dit i år også, men kan jo taes på returen) Deretter trolig Bolærne, men etter det begynner jeg å bli usikker... 

Det at det er en snekkeseiler medfører at kryssing er uakuellt! Med (forhåpentligvis) solgangsbris betyr dette at for norskekysten sin del blir det tidlige avganger og relativt korte strekk. På norskekysten er det jo noen litt lengre strekk i 6 knop :( Som kanskje er den største ulempen. 

Fordeler: Som sagt mange år siden sist, hadde vært gøy å utforske uthavnene på nytt, Muligens litt bedre plass i gjestehavner.

Ulemper svenskekysten. Dyrere, og fullere havner (med 27 foter får vi stort sett plass uansett) Men jo lengre syd man kommer, jo billigere og bedre plass blir det, spesiellt syd for Kjerringøn, har vært der mye! (er litt lei)

Fordeler: "lommekjent" færre og korterer strekk i "åpent hav" Billigere mat og drikke, muligens flere tilrettelagte havner for barn? (Som sagt lenge siden jeg ha vært på norskekysten så vet ikke hvordan det har blitt i gjestehavnene nedover)

Setter stor pris på alle innspill! :)

TnT (Trym og Trygve)

Nja, plass får vi som sagt alltid :) Heldigvis relativt skjelden det er langvarig kald vestavind. Dyrere/vanskeligere bredbånd er et godt argument ifht guttungen, hvis det bli dårlig vær. På den andre siden er det spådd varmere på svenskekysten enn norskekysten på langtidsvarselet... Overfyllt med Nordmenn løser seg seg jo lengre syd man kommer ;) og som singel pappa, kan det jo være greit med litt liv oxo .... :wink: Dog er det relativt langt mellom single damer på båttur... :blush:

TnT

Guest Avmønstret#

Hadde selv en snekkeseiler, Sandvik 28 ac med rigg, genial båt :-)

Med rigg så er ikke de åpne strekka et veldig stort problem selv om det er litt vær. Heis opp fokka, hvis den er liten nok, eller revet storseil med bommen strammet mot midten så har du støtteseil og kan gå i ganske så dårlig vær med vesentlig bedre komfort. Går du mot vinden for motor med "støtteseil" kan du miste en knop eller noe men det er det verdt. 

Gikk Stavern - Langesund og Kragerø- Risør i dårligere vær enn jeg egentlig var komfortabel med i snekkeseileren, sjøen inn fra siden, vinden litt for mye i mot til å kunne seile, men når vi motorseilet var det ikke noe å snakke om egentlig. Ene gangen holdt det meste av motorbåter seg i havn, kun vi i den rare snekka med rigg og seilbåter på sjøen, fine greier :-) 

Det var på de turene vi skjønte at en ren seilbåt kanskje var enda bedre/lurere/mer komfortabelt/tryggere. 

-------

Blir Sørlandet på oss. Ikke at jeg drikker så veldig mye på sjøen men 0,2 i Sverige betyr i praksis at båten må ligge dagen etter om man hygger seg litt en kveld, det er litt drøyt syns jeg. Og Sørlandet er jo deilig da, uansett. 

Båtferie i seilbåt/snekke når man trives best i uthavner er uansett en billig ferie så prisforskjeller på mat/alkohol osv i forhold til Sverige har ikke noe å si for oss. 

... Ikke at jeg drikker så veldig mye på sjøen men 0,2 i Sverige betyr i praksis at båten må ligge dagen etter om man hygger seg litt en kveld, det er litt drøyt syns jeg. ...

5 enheter på kvelden, avslutter kl 24:00, forbrenne 0,15/time. Så bør du være "klar" kl 9 neste morgen.

Hele dagen etter er dermed ikke borte. :smiley:

Guest Avmønstret#

5 enheter på kvelden, avslutter kl 24:00, forbrenne 0,15/time. Så bør du være "klar" kl 9 neste morgen.

Hele dagen etter er dermed ikke borte. :smiley:

Hender jeg slumper borti kvelder som begynner etter 5 enheter og etter midnatt ;-) Men det er ikke ofte så det er ikke noe problem egentlig, får bare la båten ligge om så skulle skje. Må jo tro det er en ok plass å ligge om man først har hygget seg så veldig kvelden før :-) Nå er jo Sørlandet 0,8 så det er i praksis ikke noe å tenke på. 

Hender jeg slumper borti kvelder som begynner etter 5 enheter og etter midnatt ;-) Men det er ikke ofte så det er ikke noe problem egentlig, får bare la båten ligge om så skulle skje. Må jo tro det er en ok plass å ligge om man først har hygget seg så veldig kvelden før :-) Nå er jo Sørlandet 0,8 så det er i praksis ikke noe å tenke på.

Det ser ut som det blir norske kysten på oss i år :yesnod: Så får vær og vind avgjøre om vi ombestemmer oss, men kommer vi oss syd for Langesund, blir det Norskekysten uansett, så får vi heller ta en xtra dag i havn hvis det skulle bli helt håpløst føre. Har ikke noen stor plan for hvor langt vi drar, men tenker kanskje at Kragerø området er ok som utgangpunkt, så får vi se om vi drar noe lenger. Man kan jo fint bruke en liten uke både i Tjøme/Nøtterø området og bare ligge i ulike uthavner, det samme i Kragerø området :thumbsup: Utslagsgivende for valget er rett og slett at det er lenge siden man var "farende fant" hver sommer i 12-13 år oppover og nedover sørlandskysten til Kristiansand.

Vi gleder oss og tror det blir en knall sommer! :clap:

TnT

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...