Medås`n Startet 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2015 Hei. Noen her så har ett godt svar på litt spørsmål ang hente seilas fra Tromsø til Bergen. 1: Ca NM fra Tromsø til Bergen? 2: Tidsbruk ved effektiv seiling. Kun innom for å bunkre og ta høyde for venting på vær 3: Tidsrom August/Sept mnd. Båten er en 36 fot seilbåt. VP 36hk motor. 7kn marsj. Min sjø erfaring er bra, seilings erfaring moderat. Prøver og ha med mannskap hele strekket. 4 pax. Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 26.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 *-* Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 Spørsmål 1 er rimelig greit vil vel bli ca. 800 nautiske mil. På,spørsmål 2 er det fristende å spørre hvor mye veier en fisk? Været har stor betydning, men du bør planlegge på 2-3 dager mer enn hva du mener er realistisk under gode forhold da du fort kan bli liggende værfast, evt. noe må ordnes på båten. Er det en båt du har hatt lenge eller er det en båt du ikke kjenner så godt? Den Norske Los ligger på nett, og der vil du finne værstatistikker for norgeskysten, men skulle jeg gjette vil jeg si 10 dager på turen. Planlegg på 2 uker, og vær forberedt på at det kan ta lengre tid. Da sover dere i havn de fleste nettene. August/september kan være en fin tid, men det er også mulighet for de første høststormene i september. Håper dere får en fin tur :-) Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 26.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2015 7 knop? Hvis 800 NM: 800/7 = 115 timer mer eller mindre effektiv seiling. 12 timer pr. dag? = drøye ni dager. Det burde vel gå, pluss det som er av stopp underveis. Litt lenge tid enn hurtigruta, med andre ord. Så får vi håpe på god nordavind, og det får du nesten helt sikkert! Mellom N og V, vanligvis. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
LAKA Svart 27.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Skal dere gå hele turen for motor? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Om max marsjfart er 7 for motor så ville jeg trukket fra 1 knop sånn generelt når vi skal snakke om noe snitt hvis en skal gå for motor. Så ville jeg trukket fra en knop til om dere skal seile. Så jeg ville vel brukt 5 knop i regnestykket. På et så langt strekk utgjør de to knopene en relativt stor forskjell. Utregninga får andre ta seg av :-) ------------ Legg opp ruta vha navionics eller noe tilsvarende så får en tallenes tale både ifht tidsbruk og drivstoffforbruk. Tror selv gulesider "på sjøen" appen klarer det, gratis. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 27.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Er nok enig med i underkant av 7 knop som mer realistisk gjennomsnittsfart. Og det utgjør ca. 25-30 % forskjell i forhold til 7 knop. Men på den andre siden er det mye vind langs kysten i nord, det er totalt forskjellig fra en seiltur i Oslofjorden. Det kan bli temmelig friskt langs kysten. Vind mellom spesielt vest (og nord) dominerer, og gjerne 5 til 10 m/s vind. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Medås`n Svart 27.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Skal nok ikke gå for motor hele strekket, blir mest mulig seiling. Og som det ble skrevet er er det vel klokest å legge opp regne stykket med realistisk seilfart og heller ta motorgangen som en bonus rent tidsmessigt. Da er vel rundt 5 knop realistisk. Men å regne ca 10-14 dager på det strekket bør da vere tilstrekkeligt. Sitér dette innlegget Link to post
Rocksolid Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Kan bare gi ett tips, ha backupplaner angående tidsskjema. Skal dere seile tar det mer tid enn beregnet, har nylig seilet noen hundre nautiske selv fra Nesna og nordover. Satte en hard etappe en dag, det gikk ikke pga at vi plutselig sto i stiv kuling (meldt frisk bris) og hadde diverse navigasjonsproblemer, brukte to dager på 83 nm (til bodø). Deretter blei det fin seiling med godt driv ut fra bodø og ut i vestfjorden, 1,5-2m bølger, rundt 10-12ms, alt fint til vi måtte snu og søke inn i bodø havn igjen, lensepumpa kjørte ut noen liter diesel i cockpit..... Tok en dag og rense opp i dette.. :-) To dager tapt på en meget kort distanse relativt til deres, men det skal nå sies er at jeg er alt annet enn rutinert. TTT - ting tar tid, slår aldri feil:-) God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Nikk Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Et helt annet svar; dersom jeg noen gang skulle ta en seilbåt dette strekket ville jeg tatt permisjon fra arbeid minst en måned. Seile i bl.a. Lofoten er en drøm som dessverre er alt for fjern siden det er så langt unna..... Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 En luksus en kan se nærmere på etter at en har fått kjent båten ett år og to Nikk ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.