Jump to content

Akustisk alarm for lavt nivå på drevoljetank

kjonix

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en båt hvor det er 2 sorte løse ledninger på ekspansjonstanken for drevolje (Bravo-drev). Jeg antar at dette er for alarm ved lavt nivå. Det ligger ikke langt fra en kabel kveil med 2 sorte ledninger som tilsynelatende kan være for dette, men den ene ledningen har hann-stikk istedenfor hunn så vil ikke passe direkte.

Hvordan fungerer denne alarmen? Kan jeg kortslutte ledningene som ligger løst for å se om det er riktig ledninger og fremprovosere akustisk alarm?

Hvor går de to  kabler du har funnet til, hvis det går mot transom skjold det er  for trim sender eller trim limit som er ikke altid koblet opp. Har du trim instrument og trim limit funksjon når du trim helt opp. Det kabler på olje boksen skulle fine to tilsvarende kabler på motoren og den har samme alarm som lav motor olje trykk. Hva slags motor har du, diesel eller bensin? Du kan test med voltmeter å ser hvis det er 12v på en av de kabler, alarm for jording via enten olje trykk sensor, over temp sensor, eller flotter bryter i drev olje boks.

Redigert av Spannerman (see edit history)

Har selv Mercruiser motor og drev (3,0L, Alpha Gen 2). Har ettermontert diverse alarmer (lavt oljetrykk, høy vanntemperatur + alarmbuzzer i konsoll) da dette ikke var installert fra fabrikk. Alarmen for lavt drevoljenivå droppet jeg, da det ikke var nivåbryter i drevoljetanken (må mao bytte drevoljetank om man ønsker alarm). Alle ledninger lå klare mellom motor/drevoljetank og styrekonsoll. Alarmene er tydligvis ekstrautstyr.

Har du akustisk alarm for lavt oljetrykk etc. er det bare å koble opp nivåbryteren i tanken slik at alarmbuzzeren aktiveres (får 12VDC) når bryteren i tanken kortslutter.

Redigert av Audiquattro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...