Jump to content

FM-s.22 Svinghjul løsnet men...

Doffen01

Recommended Posts

Jaja - da har jeg altså vært om bord i båten og fått løsnet svinghjulet/stempel.

Fremgangsmåten var å løsne tennpluggene - helte oppi ett par spiseskjeer diesel, og lot det stå en stund. Satte så på en rørtang på senterbolten i svinghjulet og dro til litt forsiktig. Etter hvert merket jeg bevegelse og varsomt begevet jeg svinghjulet frem og tilbake og tilslutt var alt løsnet :smiley:

Satte på begge drivremene mellom svinghjul og dynastarter - og vred om nøkkelen i tenningslåsen. Maskinen reagerte og jeg kjørte derfor motoren en del tørninger og fikk ut diesel av tennplugghullene. Rengjorde - satte på plass nye tennplugger og koblet ledningene mellom tennpluggene og tenningsfordeler. Vet med 100% sikkerhet at kablene mellom tennplugger og tenningsfordeler ble koblet riktig.

Trodde da at når jeg pånytt vred om tenningsnøkkelen så ville motoren starte - men akk nei....... :sad:

Dynastarter gikk og drev svinghjulet godt.....men allikevel tennte ikke motoren. Jeg tok pånytt ut tennpluggene - åpnet lokket til tenningsfordeler og rengjorde alt jeg kunne. Alt var tørt og fint og jeg satte alle komponenter på plass igjen og vred rundt nøkkel....men nok engang - startet den ikke. Jeg hadde nytt- fulladet batteri og jeg prøvde gang på gang å starte men endte tilslutt opp med tomt-strømløst batteri....

Fikk motoren bensin? Ja jeg sjekket tilførselen og vet med sikkerhet at maskinen fikk bensin. Uansett hvor mye jeg prøvde å starte så var det "dødt" Motoren gikk - kompresjonen var god- men ikke èn gang var "den etter...".

Kan dette skyldes diesel'n jeg fylte i tennplugghullene.....? Ja ikke vet jeg - men retter nå dette til dere "orakler- der ute". Kom med forslag, tanker og ideer om hva dere tror kan være galt. Jeg vet det kan være mange årsaker - derfor er det fint å kunne få noen innspill fra dere -

Jeg har mest erfaring med bilmotor og i den verden er fastrustet stempelringer ensbetydende med motoroverhaling. Dvs nye stempelringer og honing som min tiltak. Siden den kun har stått over vinter så bør det være tilstrekkelig tenker jeg, i worst case boring og nye overdim stempel (eller nye sylinderforinger om du har det).

Spørs også hvor mye skader (riper) oppstartsforsøket ditt har forårsaket.

Mulig noen andre er mer positiv en meg:-) sjekk gnist og bensintilførsel bør du jo gjøre før du river motoren i småbiter. Kanskje få tak i noen med motorkompetanse til å ta en titt samt gi anbefaling. Mulig du kan se noe ned gjennom plugghull? Evt føre ned et kamera for inspeksjon?

Kompresjonen på motoren virker til å være bra.  Tror ikke startproblemet skyldes motorkompresjon. Ser flere her anbefaler å teste gnisten å pluggene. Kan noen i korte trekk si meg hvordan jeg best tester om det er bra gnist eller ei? Dersom det er dårlig med gnist- hva kan da være feilen?

TMe - skriver også noe om "dramme" motoren. Er usikker på hva du mener med å "dramme" motoren...forklar gjerne mer.

da Cali skriver om stempelringer og "honing" - da må jeg igjen spørre - hva menes med "honing"?

honing:  en glasert(blankslitt) sylindervegg vil ikke holde særlig godt på olja. honing = lett sliping som lager et kryssmønster slik at olja har noe å henge fast i. det trengs også når man bytter stempelringer - de nye ringene vil da slite seg til - og tette bedre i sylinderen , noe som gir bedre kompresjon og lavere oljeforbruk

sjekke gnist: skru ut pluggen , legg den på blokka med plugghetta på og tørn motor på starter. Kan være vanskelig å se kvalitet på gnisten , men manb vil i det minste se om den er helt fraværende eller veldig svak. 

Dramme: kan være flere ting, f.ek ha en skvett olje på sylindrene - kan gjøre at ringene tetter bedre. Eller å ha på en skvett bensin. Noe som kan funke dersom det er noe trøbbel med bensintilførsel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Men - mener dere seriøst at dårlige stempelringer kan være årsaken til at motoren nå ikke starter?

Som jeg tidligere har sagt så ble deler av motoren overhalt i 2013 - altså for 2 år siden - og da ble også stempelringene byttet. Stempelringene på sylinderne er visstnok det som kalles "løse stempelringer" og det er i alt 3 slike ringer på den øverste delen av hver sylinder og èn ring i nedkant av sylinderne

Men - mener dere seriøst at dårlige stempelringer kan være årsaken til at motoren nå ikke starter?

Som jeg tidligere har sagt så ble deler av motoren overhalt i 2013 - altså for 2 år siden - og da ble også stempelringene byttet. Stempelringene på sylinderne er visstnok det som kalles "løse stempelringer" og det er i alt 3 slike ringer på den øverste delen av hver sylinder og èn ring i nedkant av sylinderne

Altso - det trur eg overhode ingenting på. I so fall skal du ha problematiske stempelringer på begge stempela, og det skjer berre ikkje samtidig. Men er du 110% sikker på at pluggledningane står på riktig plugg? Eg foreslår litt bensin i drammekoppane, og so prøva. Hvis ikkje so bytt om pluggledningane og prøv igjen.

Edit:

Den motoren har lause sylinderforinger, so boring og stempel med overmål er ikkje aktuelt.

Redigert av Dinamo (see edit history)

Du får lade opp batteriet og dramme den neste gang og se om den reagerer på det

Du nevner bensintilførsel - er det ny eller gammel bensin? 

Tanken var omtrent tom - så jeg åpnet bunnventilen i tanken og tok ut all gammel bensin og fylte tanken opp med ny blyfri 95 oktan bensin

Denne motoren var laget før begrepet blyfri bensin var oppfunnet. Eg VEIT ingenting, men der fins eindel gamle motorer som ikkje liker blyfri bensin. Den er ikkje årsak til at motoren nekter å starta, men der er ting inni der som bruker blyet i bensinen som smurning, og i so fall kan blyfri bensin ødeleggja motoren.

Dette bør du undersøkja.

Altso - det trur eg overhode ingenting på. I so fall skal du ha problematiske stempelringer på begge stempela, og det skjer berre ikkje samtidig. Men er du 110% sikker på at pluggledningane står på riktig plugg? Eg foreslår litt bensin i drammekoppane, og so prøva. Hvis ikkje so bytt om pluggledningane og prøv igjen.

Edit:

Den motoren har lause sylinderforinger, so boring og stempel med overmål er ikkje aktuelt.

Ja Dinamo - motoren har løse sylinderforinger - så jeg vil heller ikke tro man skal være nødt til å bore.

Er 110% sikker på at pluggledningene står riktig. Har bilder av dette - før og etter - så det er jeg helt sikker på. Ser ut til at en dram med bensin vil være det første jeg begynner med i hvert fall - men er absolutt åpen for andre tanker/ideer/forslag også

Denne motoren var laget før begrepet blyfri bensin var oppfunnet. Eg VEIT ingenting, men der fins eindel gamle motorer som ikkje liker blyfri bensin. Den er ikkje årsak til at motoren nekter å starta, men der er ting inni der som bruker blyet i bensinen som smurning, og i so fall kan blyfri bensin ødeleggja motoren.

Dette bør du undersøkja.

Dette er undersøkt - fra gammelt av kunne man bruke noe ulik bensin - bl.a. det som ble kalt traktorbensin - Eldre brosjyrer etc beskriver dette bl.a. Denne motoren har alltid godt med blyfri 95 oktan bensin i følge den forrige eieren som kjøpte både båt og motor da den var ny

Stempelringene har antageligvis rustet fast i cylinderveggen. Dette etterlater seg spor/merker i cylindervegg og ytterkant ringer er i en eller annen grad korrodert. Ringer med rust, etter oppstartsforsøk, antageligvis slitt bort noe og kanskje en ujevn flate på ringene er ikke optimalt. Kan redusere komp slik at oppstart blir vanskelig.

At du overtalte motoren i 2013 hjelper lite da jeg forstår at ringene dine rusta fast vinteren 2015.

Antar motoren har batteritenning og ikke magnettenning siden det her var snakk om tenningsfordeler. En god gnist er blå og kraftig og bør kunne slå en 5 til 6mm I friluft. Er gnisten liten og rød bør der feilsøkes og repareres.

Du sjekker let om kablene er koblet rett ved å se om gnisten kommer på den sylinderen som har kompresjon ved å dreie litt frem og tilbake på svinghjulet. Gnisten skal slå over litt før øvre dødpunkt.

Stakkars deg som skal tenke på alle rådene du får. Men du må glemme den dramminga, det går ikke an å dramme en S-22.

Skal ikke påstå noe om hvorfor den ikke starter, men tenkte også først på pluggene. Normalt er dette lettstarta motorer, men

er du sikker på at alle ledningene til starter, rele og batteri er på plass og inntakte? Skal innrømme at jeg spekulerer en

del på hvorfor motoren hadde satt seg, men det finner du kanskje ut av senere

Får motoren bensin og det er gnist vil det tenne, det er her du burde bruke tiden på å finne ut om den får bensin og om det er gnist. Litt diesel vil ikke gjøre at motoren ikke starter, det vil bare ryke en del fra eksosen de første minuttene. Ikke uvanlig at motorer som har rustet fast og blir løsnet fungerer helt fint i etterkant, så ikke tenk så mye på det :smiley: Gjør som foreslått og legg en plugg til toppen med pluggledningen på og kjør starter, det skal gnistre blått og kraftig, du hører det gnistrer om det er kraftig gnist. Om den ikke får bensin kan det jo være at forgasseren har hatt vann i seg og må demonteres og gjøres ren. Uten å huske hvordan denne motoren ser ut kan det jo være at det har rent vann fra sylinder inn i innsug og inn i forgasser.

Stakkars deg som skal tenke på alle rådene du får.

Neida - slett ikke synd på meg :smiley:  Det er jo jeg som går ut på dette forumet og ber om tanker, ideer og forslag så jeg er kjempeglad for alle de innspill dere kommer med :smiley:

Jeg gikk over alle ledninger i går og det ser ut til å være i orden - men selvsagt- kabler og kabelsko, releèr osv blir jo slitt med årene og taper effekt så jeg har allerede bestemt meg for å skifte ut ledninger, kabelsko og sjekke releèr etc.

Forgasseren ble tatt ut i fjor høst og er totaloverhalt - og den ble satt på plass for èn uke siden. Løsnet den i går og så den var fylt med bensin så det kommer i hvert fall bensin fra tanken og frem dit.

Det var èn ting jeg tenkte jeg skulle si hva angår strøm etc.

Da jeg var om bord i båten i går - sjekket jeg ut strømmen på enkelte steder.

Har ett apparat som man kan lese av strøm etc på.

Ved å følge denne lenken http://www.fm-motor.no/publikasjoner.htm kommer man frem til en pdf-fil som heter: FM koplingsskjema - standardoppsett.

På det som betegnes som "Tennspole" (jeg kaller det gjerne for coil). Der går det en "hovedkabel" fra tennspolen til tenningsfordeler (Fordeler).

På hver side av denne "hovedkabelen" på coilen  er deten ledning på hver side. På koblingsskjemaet ser det ut til å være èn positiv (strøm) og en negativ (jord) "pinne" med mutter.

Da jeg kontrollskjekker på denne finner jeg "pluss" på begge sider. Altså - det er 12,5v på begge "pinnene" - også når tenningsnøkkel er skrudd av.

Vet ikke helt om det skal være sånn - men har min tvil om dette er riktig?

Tennplugger er testet og det kommer en kraftig blå og hørbar gnist. Forgasser er sjekket og funnet i orden. Motoren får bensin. Alle filter er funnet i orden og ingen luftlekkasjer noe sted.

Det er 2 plugger i denne motoren og selv om jeg var helt sikker på at jeg ikke hadde byttet om kablene til pluggene prøvde jeg allikevel å bytte kabler uten at det hjalp.

Nå er jeg derfor ganske rådvill.

Kan det være ventilfeil som er årsaken? Det slo meg plutselig at det kanskje kunne være noe feil med ventilene men sikker er jeg absolutt ikke. Hva kan i såfall være feil med ventilene?

Det ser nesten ut til at sommeren og båtlivet går uten min deltagelse i år :sad:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...