Jump to content

Volvo Penta 2,5" display

Pirate of Soon

Recommended Posts

Har en VP D3-220, i båten sitter det ert display med ulike funksjoner.

I manualen står det ikke en fullstendig oversikt over alt denne viser. Jeg finner det ikke i alle fall :-/

Nederst til høyre viser det SLY. Det har det alltid gjort, hva viser dette?

Det vises også et lite ikon øverst til høyre som ser ut som et veivhus. Det er ikke alarmer, varsler eller noe som går/vises.

Noen som har fullstendig beskrivelse på dette instrumentet? Eller gode kunnskaper om det.

SLY er for å indikere funksjon til knappen, som skal være å nullstille/kvittere alarm.

Hvis du har et ikon i tillegg så er dette sannsynligvis en melding/alarm.

På mitt display er det ikke noen ikon når alt er i orden, men hadde lavt nivå på kjølevæske en gang. Og da kom det opp et ikon for å indikere det.

Mener at displayet er beskrevet i brukerhåndboka til motoren

Hadde lav batterispenning for noen uker siden. Ha hylte alarmen en liten stund til batteriet ble ladet en liten stund. Kanskje det er noe som må slettes etter at alarmen gikk.....Må sjekke, og takk for tipset!

Har bladd frem og tilbake i User Manual for motor, men finner ikke noe som er så detaljert

Ser ut til at det(ikonet) er en indikator som skal vise at det er lite kjølevæske. Men det er det ikke, det er på det nivået det skal være. Motortemp er også helt fin. Så jeg går ut fra at dette er en giverfeil e.l. Jeg oppdaget også at dette ikonet var borte en periode. Men dukket opp neste gang jeg startet opp igjen.

Noen som har vært borti dette?

Redigert av Pirate of Soon (see edit history)

Ser ut som samme ikon jeg hadde når det var lite kjølevæske.

Trodde det skulle komme opp feilmelding i tekst når alarmen kommer, og så forsvinner den når en trykker på OK knappen. Prøvd å ta hovedstrøm til motoren for å se om meldingen kommer på nytt igjen?

På min så hadde jeg en lekkasje som gjorde at det lakk ut litt i løpet av vinteropplag. Fylte på ca 1 dl med rent vann, så forsvant feilmeldingen

Dersom nivået er helt på grensen så vil det nok være over når motoren er varm, og så synke under når motoren blir kald igjen. Ville fyllt på litt, så blir den sikkert borte

Redigert av to-vid (see edit history)

Jeg har tatt strømmen, kjørt varm, og gjort dette som nevnes.. Første gang jeg så dette var i går, og det dukket opp igjen i dag. Men var borte i en periode. Nivået kjølevæske er riktig, men fylte opp litt, selv om det er lagt innafor. Og ser ikke det minker en dråpe. Har kjørt 40 timer siden opplag, og det er ikke borte en dråpe :)

Har varmkjørt men indikatoren er konstant.

Motortemp er helt perfekt, så jeg gjetter på en giver som ikke følger med i timen  :) Får følge litt med, og åpen for tips.

Den går ikke noen alarm, og den virker, det fikk jeg vite for et par uker siden når startbatteri var utlada. Det ikonet som viser går ikke å kvittere ut, slik jeg ser det. Mulig jeg ikke vet hvordan.

Symbolet betyr lavt nivå på kjølevæske! Dersom du er sikker på at nivået er "innafor", er det sensorfeil.

Jeg tror meldingen også kommer opp i klartekst når du slår på tenningen. Det kan hende dette er versjonsavhengig?

SLY betyr "Safety LanYard". Dette betyr at sikkerhetswiren/dødmannslinen er på plass. Den er sikkert plassert under gasshendelen din. Dersom denne har blitt dratt ut, vises (SLY) på displayet (med paranteser).

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Hei hei Kjeros.

Her var det mye god info. Dødmannsknappen sitter under gasshendel som du skriver.

Antar at symbolet kun indikerer for lavt væskenivå. Har snakket med noen som lurte på om det også kunne indikere tett sjøvannsfilter, eller tett inntak i drevet.

Men så lenge motoren ikke går varm, maks 85-87 grader når man drar på over tid. Så virker jo kjølinga.

Og væskenivået er der det skal være.

Så da kan man vel sikker på sensorfeil?

Og ikke noe med sjøvannsfilter etc?

Jeg tror du kan utelukke sjøvannsfilter og sjøvannsinntak for denne konkrete indikasjonen. Når dette er sagt, skader det jo ikke å sjekke sjøvannsfilteret regelmessig. Hvis filteret ligger under vannlinja, MÅ du huske på stenge krana først...

Ved tett sjøvannsfilter og/eller sjøvannsinntak ville du nok ha fått indikasjoner på høy temperatur. Da ville symbolet sett ut som dette:

bilde

Jeg hadde nivå-alarm for kjølevæske på min ene motor. Nivået var da som på dette bildet:

bilde

Jeg måtte fylle til ca 1cm under falsen (3/4 full) for å tilbakestille alarmen.

mvh kjeros
-

Jeg kan ikke huske å ha kvittert ut akkurat denne. Tror den er å anse som en varsellampe - som slukker av seg selv når problemet er løst.

Ellers så står prosedyrer for kvittering av alarmer (og masse annen nyttig informasjon) i motormanualen. Dersom den ikke fulgte med båten, kan du laste ned en .pdf-versjon hos Volvo Penta.

mvh kjeros
-

Den fulgte med båten, og har lastet ned svensk versjon, så de har jeg.

Om det ikke går over, får jeg ta en prat med en av VP-verkstedene rundt her. Ser jo ut som alt er i orden, men det er bare så irriterende.

På noen biler vet jeg man kan få en slik varsel, ved bruk av andre fabrikaters kjølevæske. Dette gjøres jo bare for at man skal selge sine egne produkt. Akkurat som med blekkpatroner til hjemmeprinteren :) Kan være noe slikt som har satt i gang lampa?

Volvo bruger jo den grønne kølervæske. Den må under ingen omstændigheder blandes med den anden type kølervæske. (Det har ikke så meget med farve men med kemisk sammensætning at gøre. Søg her på forum for at vide mere) Resultatet af at blande kan blive en geleagtig masse.

Men køler din motor ok, så er det næppe heller det, der er sket for dig.

Volvo bruger jo den grønne kølervæske. Den må under ingen omstændigheder blandes med den anden type kølervæske. (Det har ikke så meget med farve men med kemisk sammensætning at gøre. Søg her på forum for at vide mere) Resultatet af at blande kan blive en geleagtig masse.

Men køler din motor ok, så er det næppe heller det, der er sket for dig.

Ikke noe problem med kjøling. Mistenker det er en sensorfeil.

Kjenner til de ulike typene kjølevæsker og blander ikke. Service og skifte av kjølevæske er gjort på verksted.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...