Jump to content

Utvendig oppussing av dromedilla ferdig! hva syns?

tomzern

Recommended Posts

Hei!

Har brukt litt tid på å pusse opp min dromedille utvendig, og tenkte jeg skulle legge ut noen bilder, si hva dere syns, og spør hvis dere lurer på HVA jeg har brukt/gjort osv=) Resultatet er jeg ihvertfall veldig fornøyd med=) Fikset også litt småskader med sparkel før jeg lakkerte;)

Før oppussing

bakfra før oppussing

nylakkert, med samme bunnstoff

flekkprimet litt her og der

Ferdig!

ferdig! bafra

bakfra igjen!

Mvh Tomzern :cool:

Kjempefint!

Du skriver "nylakkert, med samme bunnstoff",- betyr det at du har lakkert med bunnstoff? Ser ikke slik ut, men er det det du mener?

Nå må du bare være forsiktig så du ikke får riper i den fine overflaten. Riper vil jo bli hvite og vises godt på det fine blå skroget.

Ser ut som fint arbeid :cool:

"lakkert, med samme bunnstoff" var kanskje litt klønete skrevet, men det betyr at jeg har lakkert båten over vannlinja, men ikke lagt på nytt bunnstoff=)

Takk for positiv kommentar=) Fargen er litt spess, veldig knæsj, men syns ikke det var så ille, spesielt ikke sammen med rødt bunnstoff..

Kommer til å være ganske så forsiktig så jeg ikke riper lakken ja :lol:

mvh;)

"lakkert, med samme bunnstoff" var kanskje litt klønete skrevet, men det betyr at jeg har lakkert båten over vannlinja, men ikke lagt på nytt bunnstoff=)

<{POST_SNAPBACK}>

Å ja, det burde jeg skjønt. Det går jo frem av bildene. :yesnod:

Gratulerer med "ny" båt :flag: Steller du like fint med motoren?

Skal du gjøre noe inni båten? Hvilken årsmodell er båt/motor? Vet du hvor stor fart du får på denne raceren? Tipper det går unna med 25 HK på en 10' With... :wink:

Redigert av Baltic (see edit history)

Har pusset opp motoren oxo=) lakket den opp igjen med originallakk, ny propell og ny anode=)

før

etter

Motoren er en 86-mod yamaha 25hk, den går veldig bra, og er i god teknisk stand, bortsett fra en liten ulyd i giret akkurat i det jeg skifter til revers, men tror dette har blitt bedre nå, etter jeg byttet girolje

Båten er også 86 modell, kjøpte den i fjor, da i ganske dårlig tilstand med en sliten 9,9hk yamaha, som jeg overhalte både kosmetisk og teknisk, lakket også denne opp igjen med originallakk, så ny ut=)

Byttet likt med en kar her inne på forumet, han fikk min 86-mod 9,9 (15) og jeg fikk hans 86-mod 25hk;)

Båten gjør ik mer enn 33-35 knop, men akselerasjonen er enorm, og det er fantastisk morsomt å kjøre den i forhold til mange andre båter på denne størrelsen med 25-30hk :cool:

Redigert av tomzern (see edit history)

Fargen er litt spess ja, var egentlig en av årsakene til at jeg valgte den, fordi jeg ville ha en farge som ikke alle har, var spent selv, men syns som sagt det ble pent=)

Lakken på båten er HardTop 2-komponent, sparklet litt småskader i gelcoaten, pusset disse jevne, og mattet ned hele skroget med 400 våtpapir, avfettet, deretter lakket jeg 2 strøk med lakk=)

Mvh

Bra jobba, motoren ser jo ut som ny!

Med en sånn fart på en så liten båt må du bare være forsiktig, det skal ikke så mye til før den hiver seg (og deg) rundt vet du (håper du har dødmanns bryter).

Men moro er det sikkert :wink:

Skal du gjøre noe oppi båten?

Er det 7007 til jotun hard top?

Det stemmer will=) Funker veldig greit, men må være relativt rask med påføringen...

Hvilke redskap brukte du?(rull, pensel, sprøyte)

Grunnet du først?

Hvor mange lag lakk måtte du ha?

Jeg brukte en finbustet jordan pensel til rundt 100kr for å unngå røyting, det gikk veldig fint!

Jeg grunnet ikke, anbefalt grunning er AntiPest, men jeg mattet bare ned skroget..Lakken fikk bra heft uansett, og resultatet ble bra!

Jeg tok 2 lag, men til nød tror jeg faktisk man klarer seg med ett lag, for lakken dekket veldig bra..

Skal du gjøre noe oppi båten?

I år skal jeg ikke gjøre annet enn å montere lanterne, lage ny festeanordning for gass/gir kontroll, og reparere luke foran, samt vaske og rubbe=) Nytt GT-ratt spanderte jeg oxo på meg selv i år, men ikke noe utover det innvendig...

Takk for positive kommentarer=)

mvh

har snudd båten nå, planen var å gjøre den ferdig så jeg fikk satt ut på mandag, men da jeg satt på nytt ratt og skulle prøve å vri på det, hadde vaieren rusta fast...Det endte med at hele styresnekka falt av inni konsollen, festet bare knakk :sad: så istedenfor sjøsetting på mandag, må jeg bruke denne månedens stipend på nytt styresystem :rolleyes: sånn kan det gå...Var egentlig ikke uventet for det var slitent, men veldig dårlig timing akkurat nå da:( rett etter butikkene stengte:(

Any way, kan legge ut bilder av båten innvendig oxo etterhvert, når jeg blir ferdig med den=)

Mvh Tomzern :cool:

Motoren er en 86-mod yamaha 25hk, den går veldig bra, og er i god teknisk stand, bortsett fra en liten ulyd i giret akkurat i det jeg skifter til revers, men tror dette har blitt bedre nå, etter jeg byttet girolje

Hva slags ulyd? skrapelyd?

Ikke helt uvanlig på disse Yamahaene, viktig at Girwire er riktig justert, og at man er litt bestemt i bevegelsene når man girer.

Ellers er jo 33-35knop slett ikke ille, mener den er oppgitt til 29-30 knop med 20hk.

Når det gjelder styringa, sjekk denne posten for tips,

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=11535&hl=

Du må nok ha ny snekke, men mulig du kan bruke kabelen fortsatt.

Forresten veldig viktig på en sånn båt at styringa er i god stand og uten slark. Både for sikkerheten sin del + at den blir mye bedre å kjøre

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tror denne ulyden er noe som går igjen på de gamle 25hesterne til yamaha, vi har 2 stykk, en langstammet og en kortstammet (min), og begge har samme lyden, men den er verre på den langstammede...Det høres ut som to tannhjul som gnisser uten å få tak..lyden kommer ikke hvis jeg er rask å få den i revers...

Takk for gode tips ivar!

Ny snekke må jeg ihvertfall ha, kjøper ultraflex T-67...Har ikke prøvd å løsne vaieren enda, men den er rimelig rusta og fæl i enden ved motoren ( plasten på kabelen er morken i enden) så veit ikke om det kanskje er på tide å bytte kabel uansett jeg?

Mvh tomzern

Hvis du går inn på posten "billig propell" eller no sånt så er det en link til et firma som heter bra-mar eller noe lignende , de så ut til å ha bra priser på styringer og kabler.

Koster jo uansett ikke noe å ta kabelen ut av båten og gå løs på den med rustløser, hammer og skrustikke. Er sikkert en M58 snekke eller tilsvarende som står i båten nå tipper jeg..?

Når det gjelder giret så er tanhjulene i inngrep konstant , det er klokoblinger som skal smette i inngrep. Og disse krever da som sagt at man er litt bestemt.

Har sett folk klare å slite ut disse klokoblingen i giret iløpet av relativt kort tid med "Feil" bruk.

PS Dekoren på motoren din tilsier at det er en 83 modell eller tidligere...

En kamerat av meg pusset opp en yamaha, han fjernet alle dekalene og lakkerte hele dekselet, og fikk deretter laget nye dekaler hos et reklamebyrå. La på disse og etpar lag klarlakk utenpå, så meget bra ut.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

mulig motoren er 83- mod, jeg fikk oppgitt av tidligere eier at det var 86-mod...

Styresnekka som stod i båten er antakeligvis T-67...Er ihvertfall helt lik...Prøvde å sette vaieren i stikka og dra litt, men den sitter som F***...Kjørte på med 5-56, får se om jeg får løsna'n i morra, men tror uansett vaieren er rimelig klar for å byttes ut...

U tenker vel på TraMar?

Mvh Tomzern

Hvis du får løsna den og du kan bruke kabelen så er det et tips og kjøpe deg en krympe strømpe å tre på kabelen. det blir både fint og beskyttende.

Båten din ble kjempe fin :yesnod::yesnod: , hadde selv lik med 9,9, ønsket meg 25, men det ble hurrycane 370 med 50 yamaha. istedenfor :cool::cool: , konge båt den gangen og idag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...