Jump to content

Kjøleslangene redusert fra 38mm til 16mm av forrige eier, hvorfor?


Martin Blomberg

Recommended Posts

Jeg har fått renovert min Perkins 4.107. Nå skal den tilbake i båten. I samband med det tenkte jeg bytte ut gamle kjøleslanger til nye.

Jeg ser nå at en av de forrige eierne med hjelp av hjemmesnekra koplinger har redusert diametern på kjøleslangene fra ca 38 mm som er det som Perkinsen har inn til både eksosmanifolden (kjøling av eksosen) og til inntaket til kjøledelen i motoren.

Dessuten har forrige eier koblet en armert hageslange mellom kjølesløyfen under båten og til motoren. Samme hageslange fant jeg også fra sjøvannsinntaket til eksosen.

 

Finnes det noen logisk grunn til å redusere fra 38 mm diameter til 16 mm på kjølesystemene?

 

Eller er det så simpelt at alt han hadde for hånden var en armert hageslange og bestemte seg for å bruke den til kjølingen av motoren?

 

 

Link to post

Har ikke målt diameteren på kjølesløyfa under båten. (er borte et par dager nå). Men her er bilder på innsiden og utsiden av kjølesløyfen. Men kjølesløyfen under båten er hvert fall ikke 38 mm. Motoren har ikke varmeveksler.

 

 

bilde

Inn og ut på kjølesløyfen inne i motorrommet.

 

 

bilde

 

Kjølesløyfen under båten.

Link to post

Det stemmer. Forrige eier hadde varmgang i motoren. Jeg hadde iofs ikke det men kjörte da veldig sakte uten å anstrenge motoren.

Vet ikke hva jeg trenger av kjölekapasitet til en Perkins 4.107. Båten er en Viksund Family og veier 3-3.5 tonn.

 

Har dere noen råd å dele med dere om hva jeg bör gjöre med dette kjölesystemet?

Link to post

Øyner meg at kjølesløyfa har for liten kapasitet. Meg bekjent er det kun Sabb/Frydenbø som leverer kjølesløyfer. Disse bør kunne fortelle deg hva du bør sates på. Vær dog forberedt på at de tar seg godt betalt.

 

Flere tynne rør er mer effektivt en rør med stor dia. ettersom det kun er det vannet som ligger ytterst som kjøles. Vannet I midten kjøles lite. Flate rør er mer effektie enn runde.

 

Aileen II sier at tre ganger så stor kjøleflate med 38mm rør, men det blir ikke tre ganger så effektiv pga det som nevnes over.

 

Utvendig kjølerør er en god løsning, men ikke utenkelig at ombygging til varmeveksler blir billigere om man kommer over brukte deler.

Link to post

Har det stått en mindre motor i båten før? Typisk at man bytter motor, men beholder kjølesløyfa.

 

Hadde økt diameter på slangene på motoren til 25mm og hatt redusere rett før sløyfa, hadde også syret ut sløyfa med systemrens.

Da ser man om man får økt kjøling på motoren,  (mangler man bare litt kjøling kan man da sette på en elektrisk sirkulasjonspumpe ) Litt styr men billig løsning.

Må du ha større sløyfe så få en av garasjegutta i nabolaget til og sveise/ lodde sammen noe, nytt "originalt" koster mye.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...