Martin Blomberg Startet 27.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2015 Jeg har fått renovert min Perkins 4.107. Nå skal den tilbake i båten. I samband med det tenkte jeg bytte ut gamle kjøleslanger til nye. Jeg ser nå at en av de forrige eierne med hjelp av hjemmesnekra koplinger har redusert diametern på kjøleslangene fra ca 38 mm som er det som Perkinsen har inn til både eksosmanifolden (kjøling av eksosen) og til inntaket til kjøledelen i motoren. Dessuten har forrige eier koblet en armert hageslange mellom kjølesløyfen under båten og til motoren. Samme hageslange fant jeg også fra sjøvannsinntaket til eksosen. Finnes det noen logisk grunn til å redusere fra 38 mm diameter til 16 mm på kjølesystemene? Eller er det så simpelt at alt han hadde for hånden var en armert hageslange og bestemte seg for å bruke den til kjølingen av motoren? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Kan det være noe midlertidig forrige eier har brukt til ferskvannkjøring/ konservering og/ eller kjøring med systemrens i og med at han også har mekket til noe på slangen som går til eksosbendet? Ta et par bilder og sleng ut så er det lettere å skjønne hva han har drevet med. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
TMe Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Forstår man det slik at motoren har ekstern kjølesløyfe under båten med dia. ø16mm? Og motoren har ingen varmeveksler? Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Har ikke målt diameteren på kjølesløyfa under båten. (er borte et par dager nå). Men her er bilder på innsiden og utsiden av kjølesløyfen. Men kjølesløyfen under båten er hvert fall ikke 38 mm. Motoren har ikke varmeveksler. Inn og ut på kjølesløyfen inne i motorrommet. Kjølesløyfen under båten. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Var det noe problem med kjølesystemet før du renoverte motoren? Gikk motoren varm? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Om du bygger om kjølesløyfen til 38 mm rør ( bygger ny), så får du 3,2 ganger så stor kjøleflate. Og om du forutsetter at pumpa holder samme Flow, så vil hastigheten på vannet gjennom sløyfa synke til 1/6 av det een har i dag. Men det er jo ikke sikkert du trenger så stor kjøle kapasitet! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Martin Blomberg Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Det stemmer. Forrige eier hadde varmgang i motoren. Jeg hadde iofs ikke det men kjörte da veldig sakte uten å anstrenge motoren. Vet ikke hva jeg trenger av kjölekapasitet til en Perkins 4.107. Båten er en Viksund Family og veier 3-3.5 tonn. Har dere noen råd å dele med dere om hva jeg bör gjöre med dette kjölesystemet? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Øyner meg at kjølesløyfa har for liten kapasitet. Meg bekjent er det kun Sabb/Frydenbø som leverer kjølesløyfer. Disse bør kunne fortelle deg hva du bør sates på. Vær dog forberedt på at de tar seg godt betalt. Flere tynne rør er mer effektivt en rør med stor dia. ettersom det kun er det vannet som ligger ytterst som kjøles. Vannet I midten kjøles lite. Flate rør er mer effektie enn runde. Aileen II sier at tre ganger så stor kjøleflate med 38mm rør, men det blir ikke tre ganger så effektiv pga det som nevnes over. Utvendig kjølerør er en god løsning, men ikke utenkelig at ombygging til varmeveksler blir billigere om man kommer over brukte deler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Enig med TMe over. Den kjølesløyfa så spinkel ut til en såpass stor motor. Jeg ville heller skaffet en frittstående varmeveksler og en sjøvannspumpe og lagt opp et mer konvensjonelt opplegg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Har det stått en mindre motor i båten før? Typisk at man bytter motor, men beholder kjølesløyfa. Hadde økt diameter på slangene på motoren til 25mm og hatt redusere rett før sløyfa, hadde også syret ut sløyfa med systemrens. Da ser man om man får økt kjøling på motoren, (mangler man bare litt kjøling kan man da sette på en elektrisk sirkulasjonspumpe ) Litt styr men billig løsning. Må du ha større sløyfe så få en av garasjegutta i nabolaget til og sveise/ lodde sammen noe, nytt "originalt" koster mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.