Jump to content

Marshan 19 ft Speedbåt, motor for høyt?


Arildo85

Recommended Posts

Har dessverre ikke det, men er enig med deg,derfor monterte eg manuell heis Igår som kan heisen både opp å ned, prøvde å laste opp bilde men var visst for stor fil :/ man taper vell mye effekt dersom denne roostertailen kommer? Fikk bare 54 knop , prøvd 5 forskjellige propeller som andre med samme båt har fått langt over 60 knop med ....

Link to post
Share on other sites

hvaslags motor? 

 

effekttap kommer an på propell, noen er jo beregnet på å gå så høyt i vannet at de lager roostertail. Og høy montering gir jo mindre vannmotstand fra stamme/girhus. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

såpass med motor skulle jo klart å dytta den opp i godt over 60 knop ja. 

Du får prøve å kjøre turtall / stigning / utveksling inn i en propellkalkulator (skal være en her på sida bl.a) for å se hva den teoretisk kan gjøre av fart..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Med en visp med såpass mye rake som den på bildet der, vil propellen trekke hekken ned, eller mye bauløft, jeg hadde samme båt som dette for mange år siden å det var en relativt tungt bygget båt, om din er noe lignende så tror jeg 55 knop er bra, hva RPM oppnår du? det må være høyt med en 23" ?? 6000?

En rooster tail bremser normalt ikke med mindre den er laget av for mye tilt på motoren, etter hva jeg husker min marshan var den noe tung på nesa og lite trimmvillig, men jeg hadde forliten motor, merc r6 135hk  max fart var ca 40, samme pokker hva vi gjorde, men utvalget av propeller var ikke meget stort for å si det pent ,,

Der er en regel som sier 5 cm løft på motoren ca 500rpm opp på motoren, så om turtalet er moderat så vil sikkert farten øke med mere løft.

Det er lett å knekke desse motorene med formye rpm så være forsiktig. max 57-5800!! å pass på kjøling :wink:

Link to post
Share on other sites

Hadde du akuratt samme båt? Har hørt om folk som har hatt samme størrelse på motor og nådd 65 knop lett.... Nose conen vil nok sørge for å få nok kjøling:) blir spennende å prøve den nå etter montering av heis:)får bra turtall nå ja så skal prøve med en Chopper med 26 i stigning ;)

Link to post
Share on other sites

En 26 " hørest mer riktig ut ja, da bør 6 tallet være innen rekkevidde, jeg bikket godt 60 med en 25 raker på en finnsport 500 og 200vmax, (2,6 l gasser) men det er en seriøst lettere båt en Marshan 19, men om du får den som en oljet barnerumpe under og hiver ut alt unødvendig dræl er det sikkert mulig :-) Lykke til, knop jakt er meget morsomt ! ( men litt dyrt)

Link to post
Share on other sites

Hehe finnsport 500 med 200 vmax hørtes heftig ut:) sikkert ikkje behagelig å kjøre på fullt da:) ja hadde vært fint å nå 60.... Burde vært mulig nå. Her er noen bilder fra dagens økt . Skal lakkere undervannshus i morgen etter test kjøring i kar for å se om alt er tett å at det virker så ser litt "jalla" ut nå da.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei, eg var med å pusse opp denne båten i 2004.

Er det fortsatt bensintanker framme?

Isåfall kan det ha masse å si. Den gangen båten var nybygd gikk den vel 51-53knop med to personer og fulle tanker, mens den klarte 57-58 med ein person og lite bensin.

Riv ut bensintankene og heile den tunge ramma dei står i og bygg ny tank bak setet, berre ramma til tankene er vel 30-50kg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...