belsby Startet 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2015 (redigert) Vurderer Polar 22, men leste så om Skager 660 som også er en fin snekke. Veldig lik på mange måter, og med samme tilpassing. Noen gode råd her for valg? Ser Skager også har en hybrid modell. Og hva med pris? Hva gir mest for prisen? Redigert 28.Juni.2015 av belsby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Skager 660 er i mine øyne kanskje en mere "bruksbåt", med bl.a.selvlensende dørk etc. Kan jo fåes i mange alternativer, som helt åpen båt, til fast styrehus, via vindskjerm og kalesje. Båten er jo bygget på det gamle Hanto 22 skroget. Polaren er en mere "smekrere" båt, med mere tre-innredning o.l., og tar seg finere ut på sjøen. Har selv en fire år gammel Polar 20 (2011mod.) m/ Yanmar 21hk, og er veldig fornøyd. Polar 22 er jo et par fot større, og har jo noe mere innredning og større plass.. Prismessig ligger vel både Polaren og Skageren nokså likt, naturligvis alt etter utstyr, motor, etc. Ville personlig valgt Polaren da disse snekkene er blitt noen klassikere, og sikkert også lettere og selge når den tid kommer. Sitér dette innlegget Link to post
belsby Svart 5.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 Hei, takk for svar. - Er det et "must" å ha baug truster, vil jeg angre viss jeg kjøper uten? - En 2004 Polar 22 med Volvo penta 2020, er det i minste laget? Ser for meg at en yanmar 3ym30 kler denne bedre? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Syntes baug propell på en slik snekke er bortkastet penger. Det er nå mye annet jeg ville hatt i stedet. Både Polaren og Skageren som er nevnt her, har jo rene deplasements skrog, så disse har jo ikke slik avdrift som f.eks et planende skrog har, og er dermed greiere å manøvrere i langsom fart. Yanmar 3YM 30 (29hk) er jo en ypperlig motor til Polar 22. Noe større motor enn dette tåler vel ikke båten. Ble vel levert en del 22 fotere med Volvo Penta D2 (38hk), men flere mente at denne ble for stor, og at båten ble veldig ustabil på "full guffe". Dette er jo tross alt snekker med kjøl som jo opprinnelig kom med små bensinmotorer på noen få hestekrefter som standard. Nå har jo de aller fleste flaps bak, så man kan jo tyne noe mere fart ut av båten med en større motor, men båten trives jo best i snekkefart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.