Jump to content

Demontering av Engbo 32 ankervinsj.


Mox

Recommended Posts

Har en Engbo 32 ankervinsj som de siste 2 årene har begynt å fuske ved slipp og innkjøring av tau. I år sto alt stille og den ville ikke slippe ut og kabelaret står helt fast.

Når jeg trykker på knappen for utslipp eller innkjøring så slår releet inn.

Har sett gjennom feilsøking på manualen til Engbo og der konkluderer de med at den største sannsynlige feilkilden ved disse symptomene er spenningsfall.

Når man man ser på bildene så er det lett å tro at kontaktene inni kan være så irret at det er dårlig kontakt og spenningen da er for liten. Kabelen til endestopp bryteren er også irret helt bort(bestilt ny)

 

Har fulgt denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/36095-demontering-av-engbo-32/for demontering, men får ikke av dekslet som sitter på toppen. Akselen som kabelaret sitter er i veien. Noen som har noen tips eller vet hvordan jeg kan komme videre?

bilde

Endestopper irret bort. Begynner demontering.

 

bilde

Nesten alt demontert.

bilde

Festeskruer til vinsj, strøm og kabler til fjernkontroll

 

bilde

Hit men ikke lengere. Får ikke av dette dekslet. Håper noen kan hjelpe.

Link to post

Se hvordan den står. Utsatt for sjøsprøyt hele tiden. Monterer du den inne vil den naturlig nok ha ett mye mer beskyttet liv. Vinsjer som står ute slik som dette burde vært i rustfritt, derfor man ser en del baugvinsjer montert i akterende på mange båter. Da er de utsatte delene i rustfritt, motor vil være innvendig i skroget.

Link to post

Forundra meg litt at det er so dårleg kvalitet på komponentene. Ikkje mykje rustfritt her nei. Er dette vanleg på alle ankervinsjane? Har oppfatta Engbo som kvalitetsvinsj, og har ein sjølv, men all rusten forundra meg. Denne er i alle høve forlengst moden for skraphaugen.

Det er vel total mangel på vedlikehold som er årsaken til forfallet, det ser ut som det er sprekker i alle deksler som må tettes eller skiftes.Tec 7 på innsiden skader ikke.

 

Siden du har bestilt  ny stopper   ville jeg demontert alt og rengjort alle delene ' 

 

 "Jan"   kan alt om Engbo vinsjer hvis du lurer på noe.

 

En bør ikke belaste vinsjen for hardt.

Passe på at Stopp føleren er rett justert.Så vinsjen stopper når den skal og ikke ved at sikringene ryker. 

IKKE trykk på opp-knappen før ankret er på bunn, etter noen bråstopper blir "stopptappen" slått skakk og henger. 

Det er tappen ved rød pil som får trøkket ved bråstopp.

For å sjekke om vinsjen går lett kan du tørne motor og gir med en bolt oppe til høyre,

 

engbp_tapp_dsci0038.jpg

 

For å få ut akslingen er det en segregering som må av,

dsci0044_seger.jpg

dsci0036_2.jpg

dsci0035_2.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 4 uker senere...

Takk for gode innspill. Bestemte meg for å prøve å fikse opp denne vinsjen.

Skrudde ut hele greia for å se hva som kunne reddes og hva som måtte byttes.

Hele brua var nesten rustet i stykker og det er et under at den sveiv så lenge som den har gjort. Bildet viser motoren etter at alt av rust/salt avleiring som lå som en tykk masse inni og rundt hele brua var fjernet. Her var det ikke mye å spare på.

Et nytt lager på akslingen måtte også til.

Snakket med Jan på Vestfold Vinsj & Truster og fikk bestilt de delene som  måtte til. Ny motor, proximity sesor, lager, nye deksler. Pris ca 7000,-  Betydelig billigere en å kjøpe helt ny vinsj.

Fikk testet vinsjen på en tur nå og den fungerer bedre en noen gang :)

 

bilde

Motor etter rengjøring.

 

bilde

Rustne deler sandblåst, pusset og lakkert. Nye deler montert og klar for montasje i båten.

 

bilde

Fikset! :thumbsup:

Link to post

Ser jo ut til å ha blitt riktig bra!

Når en ser rusten på orginalmotoren, så lurer jeg på, hadde det vært en ide å gi den noen strøk med en forseglende maling, slik som epoxyprimer, eller den gummi dyppe greia til verktøy og ledninger? Min er og temmelig rusten selv om den er montert innvendig, tauet drar med vann inn!

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
  • 4 år senere...
Mox skrev On 30.6.2015 at 13.04:

Fikk til slutt av dekslet og det var ikke noe pent syn :worry:  Kontaktene ser ok ut, men resten er det mye rust og saltavleiring.

Har blitt anbefalt og bare bytte vinsj da det koster mer å reparere.

 

Noen som har noen formening om hva som bør gjøres?

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Link to post
Blyrompa skrev for 2 timer siden:

Hvordan fikk du av deksel uten å ta ut aksel?

Har likt, men det ser ikke ut til å ville gå av?

Du må vri/lirke deksel over aksel. Det går, men virker nesten umulig i første omgang.

Min så likedan ut som den til Mox, så jeg hev hele møkka på dynga tidligere i år. Å bytte motor+++ idag, koster alt for mye. Komplett håpløst idiot design på denne Engbo vinsj, spør du meg. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
TrikkerN Lønning skrev 2 minutter siden:

Anbefaler silikonspray på alle deler som ikke skal ha friksjon.

 

Det ser ikke ut som du tetter kassen?

 

Kablene ville jeg hatt en strømpe som tåler UV-stråler 😊

 

Ellers en flott jobb 👍👍

5 år siden TS fikset vinsjen hehe Så får håpe det ennå holder.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...