Jump to content

Førstegangs båteier


litepeil

Recommended Posts

Kanskje motoren har sveiv  :smiley:

Naturligvis holder det med et batteri, forutsatt at det er av rett type og/eller har stor nok kapasitet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det finnes automatiske ladesystemer med voltsensitivt skillerele osv. som kan gjør det enkelt med 2 batterier. Hvis man i det hele tatt trenger det da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Uten skillerele kan du fortsatt ha problemer med to batterier, dersom disse bare er parallellkoblet. I stedet for et tomt batteri, og et fult batteri, har du i prinsippet to halvtomme batterier. Det er også forskjell på egenskapene til et startbatteri og et forbruksbatteri. Startbatteri skal gi fult trøkk når du vrir på nøkkelen. Forbruksbatteri skal gi et jevnt forbruk over tid.

Link to post

Uten skillerele kan du fortsatt ha problemer med to batterier, dersom disse bare er parallellkoblet. I stedet for et tomt batteri, og et fult batteri, har du i prinsippet to halvtomme batterier. Det er også forskjell på egenskapene til et startbatteri og et forbruksbatteri. Startbatteri skal gi fult trøkk når du vrir på nøkkelen. Forbruksbatteri skal gi et jevnt forbruk over tid.

 

Takk for svar, det var mer forståelig! 

 

Hvor finner jeg alt jeg trenger av koblinger?

Holder biltema sett?

Link to post

Å reservere startbatteriet til start, og derfor vite at det er strøm nok til å starte, alltid, gir ihvertfall meg sjelefred.

 

En enkel måte å løse det på er en 1-2-all-off bryter, feks denne : http://www.seatronic.no/strom-hovedstromsbrytere-c-50_194/bep-batterivelger-400a-p-5159

(Det finnes mange, og du må ha en som takler startstrømen (CCA) i din båt, så det må du sjekke ).

 

Så setter du startbatteri i krets 1 (altså eksisterende krets), og etablerer ett ekstra batteri egnet til forbruk på krets 2.

 

I praksis setter du da bryter i 1, og starter på start batteriet.

Nå motoren går/lader, setter du i ALL. Da lades begge batterier.

Før du stopper (eller ikke så lenge etterpå), setter du i 2. Da tapper du bare forbruk, og uansett hvor mye du bruker kan du starte motor ved å sette tilbake i 1 når du skal gå videre.

 

Krever en prosedyre for å huske å gjøre dette, men er ellers en god og billig metode for å etablere egen forbruks bank.

 

Jeg har etablert med skille diode ombord nå, men levde godt med over nevnte metode i 3 båter før det (hvorav 2 av dem måtte jeg ettermontere det selv)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Det panelet kan nok dessverre ikke lade noe mer enn en mobiltelefon.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Når først 12v kontakten er der er veien kort til andre forbrukere også.

En kjølebag kanskje ?

Musikk anlegg ?

Større skjermer (Kartplotter/Pc/Padde/Ekkolodd/ etc).

 

Men enig. Begrenser mann til kun mobil lading, og da primært prøver å lade når motoren går i tillegg, så er vel behovet for ekstra bank ikke tilstede enda.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Det betyr å kombinere to batterier, når bryteren står i den posisjonen.

Den under er et automatisk laderele/skillerele.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...