Christensen Startet 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2015 Heisann! Skarpnesen har nå fått ny motor, D3 på 190 hester, noe som ga en bra gevinst med tanke på fartsregisteret. Pr i dag så er toppfarten 19.5 knop, MEN: når jeg presser den over 18 knop så legger den seg over på siden og blir slik jeg oppfatter det litt nervøs. Vurderer derfor å lage ny flaps og integrere et sett med elektriske trimplan i flapsen og spandere på meg en slik gyrostyring av trimplanene. Hvordan bør en slik flaps designes? ser noen anbefaler at man tilstreber en mer firkantet fasong, noe som integreringen av trimplan også krever for at de skal kunne stå vinkelrett på fartsretning. grunnen til at jeg ikke ønsker trimplan frittstående bak flapsen er at da blir de stikkende så langt ut bak båten. Pr i dag så er roret bare en finerplate som er plastet inn, bør jeg montere ror med en mer hydrodynamisk form? Ser også for meg å gjøre tiltak for å endre den helt firkantede og brede avslutningen i bakkant av kjølen for å servere mindre turbulent vann på propellen. Håper noen kloke hoder og kreative sjeler tar seg bryet med å svare da jeg sliter litt med å se det helt for meg! Eventuellt om noen har bilder av vellykkede løsninger på andre båter så post de gjerne for inspirasjon! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 ser det ut på min båt.kjernen er finer og støpt fast i båten som en direkte forlenging av skrog. Hadde akkurat det samme problemet med at båten skar ut til babord når jeg ga full gass eter motorbytte. Tror ikke roret har noe med dette å gjøre for din båt heller, men det finnes nok fler meninger om det Tror heller ikke roret er årsak til ustabiliteten, men kan nok gi litt bedre effektivitet. Slang med ideen om ror og kjølavslutning da det er i samme område og vil nok eventuellt havne i samme prosjektet! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
VannTro Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Grunnen til ustabiliteten er kort og godt at du har en kjøl som i 19 knop gir for mye bæring. Du har et deplasement-skrog og da skjer dette. Mulig du vil klare å forbedre det med flaps, men ikke bygg fast flaps med for mye bæring, det kan slå feil ut og du kan få en veldig "våt" båt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Bør vel kanskje nevne at min båt er en Enes25, halvplaner og ikke noen deplasement. Bildet er et eksempel og arbeidet ble utført av proff Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Hei ! Tiltak for å øke vannstrømmen til propellen gir god effekt. De var den første forandringen som ble utført når båten ble Nor Star 950 Det skroget som du har er ikke spesielt tørt og den har tendens til det vi kaller "måke vinger" Om du monterer et fast trimplan vil det trykke nesa enda litt lengre ned i vannet. Som Nor Star så er de bygget to steglister i forma fremme hvor av den nederste har en skarp kant/overgang mellom bunn og side og den neste er et trekantsteg som er ca 3 meter langt fra baug. Senere utgaver har også en forandring på den bæreflaten over propellen på 2 cm mindre negativ vinkel. Med en D3 190 er det skroget litt følsomt uansett hvilke tiltak du utfører dessverre, Jeg har kjørt den i 22 knop så det er mulig men om jeg skulle forbedre det Skarpnes skroget så ville jeg : 1. Bygget ut en kant/feste akter for å montere brede og korte trimplan . Om du da kjører et Bennet med gyro så vil den stabilisere skroget en del i høy fart. (detet har blitt prøvd ut tidligere av Skarpnes) 2. Smalnet inn over og under stevn beslag . Jeg sitter på optimale mål som du kan få. 3. Sparklet/støpt på den øverste vannavviseren i baugen lik Nor Star 950. Den gir baugen et lite løft når du kjører trimplan og sørger for et mye tørrere skrog. Det er helt riktig som Vanntro skriver at kjølen er et av problemene i den hastigheten men mine foreslåtte tiltak hjelper på en god del. I den tiden Nor Star Boat A/S produserte denne båten ble det laget 146 stk så vi lærte mye om det skroget. Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Christensen Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Hei ! Tiltak for å øke vannstrømmen til propellen gir god effekt. De var den første forandringen som ble utført når båten ble Nor Star 950 Det skroget som du har er ikke spesielt tørt og den har tendens til det vi kaller "måke vinger" Om du monterer et fast trimplan vil det trykke nesa enda litt lengre ned i vannet. Som Nor Star så er de bygget to steglister i forma fremme hvor av den nederste har en skarp kant/overgang mellom bunn og side og den neste er et trekantsteg som er ca 3 meter langt fra baug. Senere utgaver har også en forandring på den bæreflaten over propellen på 2 cm mindre negativ vinkel. Med en D3 190 er det skroget litt følsomt uansett hvilke tiltak du utfører dessverre, Jeg har kjørt den i 22 knop så det er mulig men om jeg skulle forbedre det Skarpnes skroget så ville jeg : 1. Bygget ut en kant/feste akter for å montere brede og korte trimplan . Om du da kjører et Bennet med gyro så vil den stabilisere skroget en del i høy fart. (detet har blitt prøvd ut tidligere av Skarpnes) 2. Smalnet inn over og under stevn beslag . Jeg sitter på optimale mål som du kan få. 3. Sparklet/støpt på den øverste vannavviseren i baugen lik Nor Star 950. Den gir baugen et lite løft når du kjører trimplan og sørger for et mye tørrere skrog. Det er helt riktig som Vanntro skriver at kjølen er et av problemene i den hastigheten men mine foreslåtte tiltak hjelper på en god del. I den tiden Nor Star Boat A/S produserte denne båten ble det laget 146 stk så vi lærte mye om det skroget. Knude Hei igjen Knude og takk for at du tar deg tid til tross for ditt eget enestående prosjekt!! Ser nå etter hvert at jeg egentlig skulle hatt en Nor Star, men jeg har nå engang denne gamle Skarpnesen og bruker den som feriebåt og fritidssyssel, sistnevnte er nok årsak til at prosjektene mine har en liten tendens til å "ta litt av"! :) Takker så mye for tips, ved anledning så hadde jeg satt stor pris på om du hadde tatt deg bryet med å sende noen bilder av disse steg/sprutlistene om du har, evt også om du har noe av avslutningen på kjølen!! Nå skal sommeren med ny motor nytes og ved opptak så tar jeg av den lille originale flapsen, tar et avstøp av hekken og så får vi se om jeg bygger videre på den originale eller om det blir noe helt nytt!! Da har jeg i allefall muligheten. Ny badeplattform er også i hodet, men ikke kommet så langt på den ennå! :) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.