Tommyaleks Startet 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2015 Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en noe eldre trebåt med en Renault rc8d marine couach motor. Jeg får ikke motoren til å gå, har snart prøvd alt. Problemet er at den gamle eier fikk heller ikke motor til å gå (Hadde stått i et par år eller noe) så han skrudde av dysen og sendte den inn til overhaling, så den skal vist nok være i orden nå. I samme slengen så skrudde han også ut injection pumpa og gjorde den rein. men greia var at han klarte å miste delene på gulvet i det han tok ut pumpa, han fant igjenn delene og satte pumpen i sammen igjenn. Han klarte også å miste ei shims skive ned i motor, denne har jeg funnet igjenn og satt tilbake i motor. men den nekter å starte opp. den drar fint rundt og kompresjonen er bra. Jeg tror etter alt dette at det har noe med injection pumpa å gjøre, instillinger osv. Men jeg er ikke sikker. Han hadde null peiling på dette, jeg har litt greie på det men ikke så mye ang. injection pumper og slikt. For å ikke dra historien så veldig langt så går jeg bare rett på sak. Jeg trenger hjelp slik at jeg kan få start på denne og kanskje redde noe av makrell sesongen, for baska at slikt skal skje når en kjøper seg båt. Jeg blei fortalt at det var null problem å få fikset dette. men i ettertid så er det vist ikke så enkelt alikevel. Altså. Dette dreier seg da altså om en Renault RC8D Marine Couach motor. Den får diesel helt fram til dysa og det er noe vått i sylinderen når jeg sjekker men ikke så mye vått. Jeg har luftet den så ingen bobler å se heller. Her er pumpen, En bosch PFE 1 Q 55/19 Her er pumpen i deler, de liggger i rekke følge bortsett fra kobber skiven (nr 4) som jeg ikke vet hvor skal hen. Noen spørsmål. Nummer 1 har et firkantet hull og nummer 2 har en firkantet kant. Nederst på pinnen på numer 2 er det også et hakk. Skal denne stå en bestemt vei eller kan jeg bare tre den den ned i hylsa nr 3 også ned i nr 1 ? Tenkte da på om den skal roteres en spesiell vei før jeg setter den sammen. Jeg er usikker på den lille kobber skiven nr 4. skal den ligge den der ligger på bildet eller skal den legges nedi der spørsmålet er ? Nr 5, dette er en liten pinne med hatt på, denne er det tre små shims på. ligger den riktig vei på bildet? Jeg vet dette ser og kanskje hørest helt teit ut men jeg har ingen andre måter å forklare det på så beklager hvis det ser teit ut. Jeg håper noe der ute har vært borti dette og kan forklare meg litt. Jeg har et par bøker på motor men ikke noe skisse over injection pumpa og ikke klarer jeg å finne noe på det heller. Takker for all hjelp jeg kan få. Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.