JoachimogMalene Startet 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2015 Heisann. Har fått et problem med min yanmar 3qm30. Det startet da vi kom til brygga og jeg satt giret i fri.Turtall pleier da å ligge rett i underkant av 1000. Men i dag økte det til 2200. Den gikk litt opp og ned men la seg omtrent på 1600. Når jeg da skulle stoppe motoren (dra i vaieren) Falt den til 1100 men nektet å stoppe.Måtte stoppe drivstoff tilførselen. Har seinere gått over dysene og de er ok. Merket også at jeg kunne "tvinge " turtallet ned ved å holde foran luftinntaket. Og når jeg da fjernet hånda ble den liggende fint på turtall. Noen som vet hva jeg kan sjekke videre? Hvis jeg ruser i fri til ca 2000 omdreininger og tilbake til tomgang faller den fryktelig seint ned. Kan ta ca 10-15 sek før den er normal igjen. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Ask Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Hei Kanskje greit å byrja med det enkle? Smørja wiren, og sjekka at armen går tilbake når wiren er fråkopla. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Ikke for å tenke verstefall.... Men hvordan er det med smøroljenivået? Ligner ikke dette symptomet på at motoren brenner olje, lekkasje inn i sylinderene? -om motoren ikke vil stoppe... Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Vaier og den mekanismen er også ok. Har faktisk glemt å peile olja. Skal gjøres seinere i dag :) takk for tips så langt :) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Cheyenne Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Kjenner ikke til akkurat denne motoren, men er det egen oljepåfylling på dieselpumpa eller er denne trykksmurt fra motoren? Kan få litt forskjellig oppførsel hvis ikke pumpa får den smøringen den trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.