Jump to content

Feil på 290 drev etter service, verksted skylder på fjernkontroll

båtfyren

Recommended Posts

Noen ganger når frustrasjonen er størst kan andre med kaldt hode tenke klarere.

Dette er saken. For ca 3 uker siden kom jeg ut av verksted med båten hvor de gjorde all service på drevet, standard service + bytte av slitt kon. Jeg fikk også med meg en senior mekanikker som fikk testet båten ute i fjorden. Alt så greit ut.

3 uker etterpå skal jeg hente ungene på båtskole hvor jeg skal legge meg inntil brygga og får ikke satt i gir fremover. Jeg måtte opp i ca 1200 på turtall før den kom i gir. Dette hendte meg flere ganger. Akter gikk greit.

Siden verkstedet ligger 200 meter unna stikker jeg bort til de og ber om å få en mekanikker om bord for å høre, kjenne føle osv.

Han sier til meg «jeg hører en ulyd når jeg svinger fult, drivknute ?. Det er også en ulyd ifra drevet. Test i helgen men ta det med ro.  Neste uke (i dag) skal vi få den på land og sjekke om ikke annet vårt eget arbeid»

Dette syntes jeg var flott. Slikt liker jeg å høre.

Nå som mandagen er her tar jeg kontakt med kontoret til verkstedet som igjen må ringe meg opp. Nå er alt endret. Nå er hovedfokus rettet på en wire og styrekonsoll. Det er ikke en lyd om kon, drev osv. Ta den opp er uaktuelt. Har ikke tid.

På fredag skal vi starte vår ferie som nå kan henge i en tynn tråd.

Jeg synes verksted skal ta båten opp og kontrollere sitt eget arbeid, er det feil som de har gjort skal dette fikses umiddelbart. Er det andre feil som har oppstått må jeg vente.

Er dette rimelig ?

Hva gjør jeg om de nekter å gjøre dette ?

Hvis jeg reiser på ferie og drevet slutter å fungere på utsatte steder, hva sier forsikring da ? får jeg regress eller ?

Jeg er veldig fortvilet over dette fordi jeg har lyttet til alle råd som har blitt gitt meg og verkstedet fremsto som pålitelige. Når denne saken er løst / ikke løst skal jeg heller legge ut full historie som anbefaling / ikke anbefaling til andre.  

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Haster litt. Er jeg urimlig ? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Du skal ikke øke turtallet for at gir settes i.
Tvert imot skal girskiftet skjer mens motoren er på tomgang.

Jo større turtallet er destå verre blir belastningen.
Noen større bensinmotorer har t.o.m. en bryter for å stoppe tenningen automatisk for et sekund for å avlaste hele strengen mens giret settes inn.
Er det påhenger da går økt turtall hart over på klutchkantene (er ikke som på bil, men ren mekanisk).
Men det er heller ikke bra for andre gir og komponenter.

Du skriver også at den derimot funker når du skifter til revers.
Som jeg ser det kan det være et enkelt problem med enten justeringen eller slitne wire, foreløpig.
Hva det er spiller ingen rolle, det blir ikke bedre ved bare å ignorere dette.

Ang "det andre".
Selvfølgelig er det ønskelig at verkstedet fikser sine egne feil så rask som mulig.
Men du har vært ute med dem på prøvekjøring, og da har dette jo virket (som du beskriver).
Så har de logisk konkludert at det høyestet sannsynlig er en feil de ikke må står for.
Noe som også jeg vile antar på grunnlag av det du skriver.

Så er du forståelig frustrert at det skjer nå, men det kunne ha vist seg mitt på feriene også, eller senere.
Med det er det vel rimelig at verkstedet tar alle andre (avtalte) oppdrag først,
og deg innimellom enten når det passer eller hvis mekanikkeren ikke har lyst på å dra hjem fordi du vinket med ekstra penger.
Ma kan jo ikke forvente at alle andre må nå vente bare fordi du fikk et problem til, som ingen kunne ane før?

Jeg ville snakke veldig høvlig med dem, tilby overtidsbetaling, eller finne en annen mekaniker som kan fikse problemet før du reiser.
Er det bare justeringen eller å skifte wirer er det jo ikke noe stort.

Lykke til oog gode ferie etter hvert. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker

Takk for raskt svar.

Burde ha skrevet det men I heten glemte jeg å si at dette er  VP290Dp drev.

Etter å ha brukt 32k sist på verksted tenkte jeg at de burde prioritere meg. Kan se nå at dette er muligvis ikke rimelig av meg.

Jeg tror jeg lat kone og unger ta buss på de utsatte strekk og reiser på ferie. :-)

God ferie

Ville sjekket slakk i gearwire® selv, de får litt mer dødgang over tid, og justeringer er mulig nå rett under. Ta opp kontrollboks, og sjekk hvilken vei den drar wire i forover gir, her er nok en 'terning' som kan skrus for å justere slaget.

Gi den 2-4mm mer den veien du ønsker, eller se om Du kan justere slaglengde for spaken. På mine Morse-spaker er der stilleskruer for å justere slaglengde for/akterover.

Justering har nok vært på grensen tidligere med for mykt innslag forover, og medvirket til at du måtte bytte kon mm. Verkstedet tenker nok i samme baner, men burde selvfølgelig sjekket justering ved service!

Ja, som Kaffelars skriver, ville jeg også prøve først (se brukermanualen).

Så sant jeg husker riktig er det veldig enkelt med både å justere og å skifte wire på Volvo Z.

Ikke en gang drevet må tas ned siden hele herligheten ligger bak dekslen som kan åpnes ved å fjerne bare en skrue.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker

Takk for raskt svar.

Burde ha skrevet det men I heten glemte jeg å si at dette er  VP290Dp drev.

Etter å ha brukt 32k sist på verksted tenkte jeg at de burde prioritere meg. Kan se nå at dette er muligvis ikke rimelig av meg.

Jeg tror jeg lat kone og unger ta buss på de utsatte strekk og reiser på ferie. :-)

God ferie

Jeg syns ikke det er urimelig at de prioriterer deg! Slik jeg leser ditt innlegg har du fått et autorisert verksted til å reparere et drev du ikke fikk i gir. Verksted kommer da opp med en "diagnose" der de sier at kon må byttes. 3 uker senere har du samme problem. Da syns jeg absolutt du burde få høyeste prioritet.

At det skal være nødvendig å "vifte med penger" etter å ha først betalt 32k er helt bak mål. Det kan være at verksted har gjort feil selv om drev fungerer på prøvetur, det har jeg selv opplevd.

Du er neppe den eneste som har brukt 32k. Og jeg kan ikke helt se hva tidligere regninger skal ha med køsystemet å gjøre? Har verkstedet ikke gjort jobben ferdig syns jeg imidlertid det er urimelig at du må stå i kø en gang til.

quantumduck

Jeg forventer ikke prioritet fordi jeg brukte 32k men fordi de har fikset dette nå nylig. Eneste jeg ber om at de bekrefter at det arbeid som verksted har utført er i orden. Burde ikke ta de lang tid. Jeg forventer normal kø om det skulle vise seg å være andre ting som feiler.

Jeg dra på ferie med kryssede fingre og med tanken "det går som regel bra" :-)

Jeg har haft et tilsvarende problem, dog skulle jeg ikke op på 1200RPM for at få fremdrift, men "kun" omkring 900. Bagover gik den i gear meget hurtigt.

Det var en justeringsfejl på wiren til drevet.

På min kontrolarm er der to huller. Wiren skal forbindes til det hul, som giver den største slaglængde, altså det yderste. Efter et par forsøg med justeringen virkede det som det skulle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...