Jump to content

Hva er egentlig reglene for bøyer?

Dreuf

Recommended Posts

Håper terminologien er riktig.. :)

Jeg ser rundt om kring at det ligger bøyer og flyter, (sånne runde med mulighet for å koble båten til).

Noen er åpenbart private (hvor det ligger båter fortøyd over lengre tid og rett utenfor hytter).

Men jeg ser bl.a. uten for vår brygge så ligger det bøyer med tilkoblingsmulighet. Jeg ser ofte at båter kommer å legger seg på dem for å spise lunsj eller overnatte.

Jeg TROR ikke disse båtene er lokale, og lurer derfor hvilke bøyer man kan legge til på, og hvilke man ikke kan legge seg på?

Jeg prøvde å søke litt på nett, men fant da bare Oslofjordens friluftsråd sine bøyer, og ettersom jeg forstår så er disse blå og alle kan legge til, men de som er medlem har førsterett.

Utgangspunktet er vel at hvis du ikke eier bøyen så skal du ikke bruke den. Unntaket er om den er tydelig merket til offentlig bruk, f.eks lagt ut av det lokale friluftsråd. Men om man ikke vet bør man holde seg unna. Du har ingen forutsetninger for å mene noe om hvor stor båt den er dimensjonert for, så du kan gjøre stor skade ved å bruke andres utstyr. Og eieren vil gjerne bruke den selv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her i Hordaland er det også slike bøyer noen steder, røde og blå. Har jo lagt merke til at friluftsrådet og andre aktører har merket disse uten at noen har fortrinnsrett

Kan jo minne om denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/92478-bøyekrigen-fortsetter-i-oslofjorden/page-48

For min del vil jeg bare oppfordre til å følge Hordalands eksempel, nemlig at ingen har fortrinnsrett eller at alle kan benytte dem uten å være engstelig for å bli jaget bort.

Nå er vel Hordaland snart det eneste fylke som bevilger penger til drift av bøyer og det er bra, Blå  og Røde KNBF bøyer friluftsrådet drifter begge. :thumbsup: 

Fylkene og kommuner rundt Oslo fjorden  vil ha bøyer men ikke betale for driften.

Og vi vil vel ha trygge bøyer med kontroll hver vår?.

Så det er bare å gå på politikktrene og få de til å bevilge penger så de blir gratis det er bare snakk om 1 til 2 mil i året for Oslofjorden.

Det er grunn til at en del av brukerne betaler for å kunne bruke  OF bøyene slik som det er i Sverige og Danmark,

Så en må gå på Politikktrene skal en få gratis bøyer landet rundt.

KNBF  og Gjensidige holder på å legge ut bøyer langs kysten, men hva med med vedlikehold når den tid kommer?

Her bør en få kommunene til å overta driften. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nå er vel Hordaland snart det eneste fylke som bevilger penger til drift av bøyer og det er bra, Blå  og Røde KNBF bøyer friluftsrådet drifter begge. :thumbsup:

Fylkene og kommuner rundt Oslo fjorden  vil ha bøyer men ikke betale for driften.

Og vi vil vel ha trygge bøyer med kontroll hver vår?.

Så det er bare å gå på politikktrene og få de til å bevilge penger så de blir gratis det er bare snakk om 1 til 2 mil i året for Oslofjorden.

Joda, men medlemspengene dekker vel ikke dette alene? Det brukes vel litt skattekroner også tenker jeg ? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...