Nicholas Herron Startet 29.Juni.2015 Del på Facebook Startet 29.Juni.2015 hei skal kjøpe båt og kan ikke finne reg nr på båten har fått sett kjøpe kontrakten , synes det var litt rart når det er en 2013 modell og båt til 430.0000 kan dere komme med noen forslag og er det vanlig at en så ny båt ikke har et reg nr Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Hvis den ikke er registrert så har den heller ikke reg-nr. Min har reg-nr men det er så falmet at det i praksis er usynlig. Er ikke noen registreringsplikt på båt. Sier selger at den er registrert så har vel han reg-nr til deg også.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Fjord725SE Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Som glalaks sier er det ingen registreringsplikt på fritidsbåter. Er en del som registrerer i skipsregisteret fordi det da går an å ta pant i båten (tilsvarende fast eiendom) og låne på dette pantet, da er det helst litt dyrere båter. For å registrere båten slik er det ekstremt strenge formelle krav som skal tilfredsstilles også, du må f.eks kunne dokumentere alle eiere tilbake til båten kom fra fabrikk ikke bare at du har kjøpt den. Fritidsbåtregistrene slik som f.eks Redningsselskapets småbåtregister er en annen sak, der holder det med siste kjøpskontrakten og disse registrene er vel mest ment for at det skal være lettere å finne ut av hvem sin båt det er hvis den blir funnet drivende eller lignende. Det har svært begrenset juridisk gyldighet for noe som helst egentlig, du kan ikke pantsette eller noe slikt heller, båten er da bare å regne som vanlig løsøre på linje med en gressklipper eller andre ting du eier (litt dyr ting bare). Mange forsikringsselskaper forlanger at båten skal være registrert i enten skipsregisteret eller i et slikt privat register, mitt gjør det og jeg har derfor båten registrert i redningsselskapets-register. Hadde neppe brydd meg med registrering hvis ikke forsikringsselskapet forlangte det. Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 For småbåter er det vel bare Redningsselskapets småbåt register eller Securmark sitt småbåtregister som gjelder om de ikke er registert i skipsregisteret? Ev. reg nummer hos RS består av 3 bokstaver + 3 tall, f.eks ABC 123 og ev. Securmark reg nummer vil være samme som ev. Securmark ID merking på båt etc. og mener det består av 1 bokstav + 6 eller 7 tall + 1 bokstav f.eks N 123456 S (Tror kanskje alle båter begynner på N og slutter på S ?) Om båten har Securmark ID betyr det ikke automatisk at den er registrert i deres småbåtregister. Koster ikke noe ekstra i året å ha den i Securmark registeret ut over den vanlige Securmark årsavgiften, en betaler kun 100 for å få skiltet. Sitér dette innlegget Link to post
Nicholas Herron Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Hvis den ikke er registrert så har den heller ikke reg-nr. Min har reg-nr men det er så falmet at det i praksis er usynlig. Er ikke noen registreringsplikt på båt. Sier selger at den er registrert så har vel han reg-nr til deg også.. nei selger sier at båten ikke er registrert Sitér dette innlegget Link to post
Nicholas Herron Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Som glalaks sier er det ingen registreringsplikt på fritidsbåter. Er en del som registrerer i skipsregisteret fordi det da går an å ta pant i båten (tilsvarende fast eiendom) og låne på dette pantet, da er det helst litt dyrere båter. For å registrere båten slik er det ekstremt strenge formelle krav som skal tilfredsstilles også, du må f.eks kunne dokumentere alle eiere tilbake til båten kom fra fabrikk ikke bare at du har kjøpt den. Fritidsbåtregistrene slik som f.eks Redningsselskapets småbåtregister er en annen sak, der holder det med siste kjøpskontrakten og disse registrene er vel mest ment for at det skal være lettere å finne ut av hvem sin båt det er hvis den blir funnet drivende eller lignende. Det har svært begrenset juridisk gyldighet for noe som helst egentlig, du kan ikke pantsette eller noe slikt heller, båten er da bare å regne som vanlig løsøre på linje med en gressklipper eller andre ting du eier (litt dyr ting bare). Mange forsikringsselskaper forlanger at båten skal være registrert i enten skipsregisteret eller i et slikt privat register, mitt gjør det og jeg har derfor båten registrert i redningsselskapets-register. Hadde neppe brydd meg med registrering hvis ikke forsikringsselskapet forlangte det. takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 (redigert) Er en del som registrerer i skipsregisteret fordi det da går an å ta pant i båten (tilsvarende fast eiendom) og låne på dette pantet, da er det helst litt dyrere båter. For å registrere båten slik er det ekstremt strenge formelle krav som skal tilfredsstilles også, du må f.eks kunne dokumentere alle eiere tilbake til båten kom fra fabrikk ikke bare at du har kjøpt den. Det har jo hendt at importør har registrert båt i Skipsregistret, tatt ut pant, og solgt båt til intetanende kunder. Det fins en lang og lei tråd om emnet her på forumet, og spesielt surt er det når det hele kunne vært unngått ved å gjøre et enkelt oppslag i Skipsregisteret. Båtfolk legger jo ofte ikke noe mindre penger i båt enn i bil, og for de fleste er det jo naturlig å sjekke heftelser når man kjøper bil, ihvertfall bruktbil. Når man ikke finner noe registreringsnummer/kallesignal, som skal være inngravert på et sted det er mulig å oppdage, og man lurer på om man har med en uærlig selger å gjøre, kan det i første omgang høres ut som man vil slite med å få sjekket om det er pant i båten, men Skipsregistret er søkbart på HIN-kode, som jeg vil tippe du finner på skroget til de fleste nyere båter, registrert i Skipsregistret eller ikke. F.eks. er min HIN-kode DE-BAVZ38E#A### (hvor noen av tallene er byttet ut med #, hvis du er veldig nyskjerrig kan du bare søke opp og finne ut :), og denne er søkbar på http://www.sjofartsdir.no/shipsearch/ Her kan du også søke på en del andre ting, f.eks. eier, båtens navn, mv. Prøv med f.eks. "Oslo Kommune" som eier. Eller naboen. Redigert 29.Juni.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Kan søke i småbåtregisteret på stjålne båter på både cin nr (er det det samme som hin?) det skal stå på styrbord side akter under fenderlist. Og motornr er også søkbart. Skipsregisteret kan man og søke i på cin/hin. Du bør også få personnr til selger og ringe brreg for å se om det er noen vedtak ang inndragelse av båten (om eier har økonomiske problemer...) vil ikke selger vi det bort, får du det fra folkeregisteret ved å si du trenger det til brreg. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 2013 modell bør det vel være enkel sak (?)å fremskaffe papirer på hos tollen, hvis den ikke er bygd i Norge da (er vel ikke så mange som er det). Ville nok bedt selger om å ordne papirer som viser at båt og motor er tollet inn i landet. Dumt hvis man selv blir spurt om det og ikke har papirene i orden. ------- En så ny båt uten kjent og dokumentert historikk. Må si at jeg umiddelbart blir veldig skeptisk, men kan jo bare være tilfeldigheter som er lett å ordne opp i. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 nei selger sier at båten ikke er registrert Du må kunne dokumentere eierforhold fra båten er ny både i RS å SK. Har vert gjennom dette så det er en fordel å ta det så fort som mulig. Det blir verre for hvær eier som går å dokumentere. å det blir verre å selle etter hvert også. Jeg hadde ikke kjøpt båten hvis jeg hadde vist hvor problematisk det blei,å forsikringa krevde reg. Ta kontakt med RS så får du vite hva du skal gjøre. Det er som sagt tidligere ingen reg plikt men mange forsikringsselskap krever det. Båten min var fra 1981 å det var ikke bare enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Du må kunne dokumentere eierforhold fra båten er ny både i RS å SK. Ikke helt nøyaktig det utsagnet. Det er himmelvid forskjell på krav til denne dokumentasjonen hos Redningsselskapet og hos Skipsregisteret. Eksempel: Hos RS kan du få et annet medlem i båtforeningen til å signere for at du har eid båten i en periode (fra-til). De vil nok bare flire av deg i skipsregisteret hvis du kommer med noe slikt som dokumentasjon. Men jeg ser poenget med at selv med såpass "løse" regler kan det være vanskelig. Kjøper du gammal båt er det veldig greit om den allerede er registrert, da behøver du bare siste salgskontrakt for omregistrering. Det var trivielt når jeg kjøpte min båt som var fra 1986. Grunnen til at skipsregisteret er mye strengere er at pant i båt registrert der har samme juridiske beskyttelse som pant i fast eiendom. RS sitt register er et rent bekvemmelighetsregister for å gjøre det lettere å koble eier mot båt i f.eks en tyverisak, men det har ingen særskilt status i lovverket. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 (redigert) Det var da svert så lempelig RS har blitt i de siste da. Jag måtte minimum ha utskrift fra forsikringsselskap på tidligere eiere,å det var ikke noe jeg fant på selv. Jeg hadde kjøpekontrakter underskrevet av kjøpere å selgere men det måtte fortsatt dokumenteres. Så det du sier med å gå til naboen i båthavna var i hvert fall ikke godtatt når jeg holdt på. Så utsagnet jeg kom med var i hvert fall riktig på det aktuelle tidspunkt . Det er nå bare å kontakte RS så får de vel svar på hva som kreves Det står fortsatt de same krava når jeg var inne å sjekka for nyregistrering i RS. Redigert 3.Juli.2015 av Sayana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Eksemplet med underskrift fra en annen båteier er rett fra web siden til RS: https://www.nssr.no/sbr/registrere-b%C3%A5t/dokumentasjonskrav Under "Annet" nederst på siden: Annet • Hvis det er vanskelig å dokumentere eierforhold, legg ved det du har og skriv ned det du vet om historikken på båt/motor. • En erklæring i fra forsikringsselskapet som viser hvor lenge båt/motor har vært forsikret (fra – til) kan brukes som dokumentasjon. Dette for å sannsynliggjøre eierforholdet. • En erklæring i fra båtforening som bekrefter at en person har hatt båt/motor der (fra – til) kan brukes som dokumentasjon. Dette for å sannsynliggjøre eierforholdet. • Ut i fra tigjengelig dokumentasjon tas det en vurdering på om båt/motor kan registreres. Vi anbefaler å sende kopier ved innsending av dokumenter da vi ikke tar ansvar for innsendte originalpapirer. Til sammenligning så er ingenting av dette godt nok hvis du skal registrere båten i skipsregisteret. Årsaken er at RS ikke forholder seg til noe offentlig lovverk eller forskrifter for hvilke krav som gjelder, de kan faktisk finne på reglene selv i motsetting til skipsregisteret. Det er vel derfor også andre lands myndigheter ikke legger mye brett på et båtkort fra RS, i den grad de overhodet vet hva det er for noe. Papirer fra skipsregisteret vil du nok oppdage har en litt annen status. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 (redigert) Korreksjon: Ser det sto båtforeningen og ikke en annen båteier i foreningen (ofte samme sak i en mindre forening da). Men det spiller ingen rolle, poenget er allikevel at et slikt dokument er verdiløst hos skipsregister da de ikke kan basere seg på 3' parts teorier om hvem som eier båten. Det må dokumenteres etter strenge regler. RS sin webside viser tydelig at de har stort rom for å utøve skjønn innenfor sine egne regler og at de registrerer båter hvor det bare er sannsynliggjort at det er korrekt eier. Redigert 3.Juli.2015 av Fjord725SE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 En så ny båt uten kjent og dokumentert historikk. Er historikken ukjent også? Da ville jeg vært skeptisk óg. Men det står vel bare at det er regnr som er ukjent og at selger sier at båten ikke er registrert noe sted. Det er vel helt normalt. Da ville jeg bare forsikret meg om at den ikke er registrert i skipsregisteret likevel og om så skulle vise seg, at den ikke har heftelser. Det er jo også litt merkelig om den er registrert der uten at selger vil oppgi det. Hvis båten er registrert på selger i skipsregistret, og kjøper ikke er klar over dette, vil den heller ikke bli omregistrert på kjøper, og selger kan registrere pant i båten etter å ha fått kloa i kjøpesummen. Lunde-svindelen i reprise. Sitér dette innlegget Link to post
Nicholas Herron Svart 5.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Er historikken ukjent også? Da ville jeg vært skeptisk óg. Men det står vel bare at det er regnr som er ukjent og at selger sier at båten ikke er registrert noe sted. Det er vel helt normalt. Da ville jeg bare forsikret meg om at den ikke er registrert i skipsregisteret likevel og om så skulle vise seg, at den ikke har heftelser. Det er jo også litt merkelig om den er registrert der uten at selger vil oppgi det. Hvis båten er registrert på selger i skipsregistret, og kjøper ikke er klar over dette, vil den heller ikke bli omregistrert på kjøper, og selger kan registrere pant i båten etter å ha fått kloa i kjøpesummen. Lunde-svindelen i reprise. jo da har kvittering på når båten var kjøpt ..og hin nr på båten og motor ,,pluss dokumeter på at båten har hatt jevnlig serice hos forhandler ..så takk til alle for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.