jorhei Startet 13.Mai.2005 Del på Facebook Startet 13.Mai.2005 Har to lensepumper i båten. En ny og en litt eldre. Den nye fungerer helt fint mens jeg ikke klarer å få den gamle til å virke. Og jeg vet at den virket i fjor. Har prøvd å finne feilen i hele dag men klarer det ikke. Kan noen hjelpe meg litt med hva jeg bør sjekke av mulige feil. Kan hende jeg har glemt noe. Og har noen et koblingsskjema jeg kan bruke (er ikke helt sikker på at den er koblet riktig)? Dette er en pumpe med to ledniger fra selve pumpa og to fra nivåbryteren. Dette skal kobles til et panel slik at jeg kan velge mellom manuel og auto. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Ela II Svart 13.Mai.2005 Del på Facebook Svart 13.Mai.2005 Jeg ville startet med å kontrollere at pumpa virkelig går - koble de to ledningene fra pumpa rett på batteriet. Antar det er en svart og en rød ledning. Svart til minus og rød til pluss på batteriet. Hvis pumpa går, er det feil med brytere eller kobling. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mai.2005 Del på Facebook Svart 13.Mai.2005 Går ut fra at du har sjekket at det ikke er fremmedlegemer som ligger i risten og sperrer for impelleren? Ellers så bør du vel sjekke om det kommer strøm fram til pumpa, eventuelt kople den fra og sette på et par midlertidige ledninger direkte fra batteriet. Virker den ikke da, så er det høyst sannsynlig ikke mer å hente i den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pensol Svart 13.Mai.2005 Del på Facebook Svart 13.Mai.2005 (redigert) Hvis lensepumpa ikke virker, kan det vere flere ting... Hvis det er m impeller kan den ha tettet seg med "grums" og stå fast, eller gummien(impelleren) er tørr og har festet seg til metallet der den roterer (en impeller tåler ikke å gå "tørr"). Skru av låkket på impelleren og fjern "grums" og smør med vaselin eller zalo. Sjekk (med hånden) om impelleren roterer når du har låkket av (ta i!), hvis den ikke roterer, kan det hende akselen har festet seg(korosjon) inne i "hovedrommet". spray akselen (der den går "inn" i hovedrommet) med CRC 5-56, 6-66, Sleipner e.l. En lensepumpe m impeller er som en starter, kraftig magnet som "smeller" igang. Når den blir eldre trenger den mere spenning for å starte, så kanskje kabelen er for tynn? Min nye lensepumpe er ca 2m fra batteriene. Først brukte jeg 2,5mm ledning, og det var så vidt den virket(ikke hver gang), Jeg skiftet til 4mm ledning, og nå er den ok. Jeg skrudde fra hverandre den gamle lensepumpa(som ikke virket og stod helt fast), fjernet grums og smørte m vaselin. Den sto fortsatt fast. Jeg sprayet m 6-66, og vips roterte impelleren. Nå har jeg en i reserve. Håper dette er til hjelp. Lykke til. Ps det første man sjekker er kanskje om det kommer strøm frem til pumpa. f eks mål med et multimeter. Redigert 13.Mai.2005 av pensol (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 13.Mai.2005 Del på Facebook Svart 13.Mai.2005 min pumpe med nivåbryter kobles slik: (-) Fra pumpa går til den ene ledningen på nivåbryteren (kaller den grå 1) Den andre ledningen ( kaller den grå 2) på nivåbryteren går til (-)på batteri (+) fra pumpa går til (+) på batteri For å sette pumpa på manuelt kan du ha en ledning med bryter mellom (-) på pumpa og ledning (grå 2) Tror dette skulle fungere, de som er eksperter kan sikkert korrigere dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.