dennrick Startet 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2015 Falltanken min er supersensitiv, og jeg fikk en propp igjen på søndag. Dro inn på Vallø Marina (ikke langt fra Tønsberg), og der hadde de denne: I motsetning til de andre sugestasjonene jeg har forsøkt som har en gummistuss man presser ned i dekkavsuget, så hadde denne en gjenget tilkopling. Gummistussene har jeg ikke fått ordentlig tett, men denne derimot..... Startet maskinen og innhold, propp og Oslofjorden fikk god fart inn i maskinen. Guttungen under ropte stopp da jeg tettet luftingen med fingrene fordi tanken sugde seg sammen (hvilket jeg gjorde bare for å ha prøvd det). Det som har skjedd (denne gangen) er at Admiralen fant ikke Lambi på forrige butikkrunde, og kjøpte noe annet som var "like hvitt og mykt". Det var resirkulert papir. Jeg har jo lest masse om hvor fy det er å bruke dette, og jeg hadde ikke fulgte med godt nok på siste innkjøp. Her er en video av gutta som forsøker å røre ut det resirkulerte papiret vs det noe mer marine vennlige papiret til venstre: Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Herman Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Det er vel ikke noen standard for gjengene på en dekksgjennomføring? Tviler på at de jeg har fra 1977 har like gjenger som deg. Hva gjør man da? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Viking.1 Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Det fins en standard for gjennomføringen, EN ISO 8099:2000. Hvorvidt den omfatter gjengene vet jeg ikke, men jeg antar at den gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Joda, og dette kommer nok til å bli mer vanlig. Vi som har gamle, ikke-standard gjenger bør nok vurdere å fikse dette. Det står litt om dette på båtwikiartikkelen om septik Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ally Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Slik gjennomføring har jeg også, lokket mitt er i tillegg festet med en vire innvendig. fint å høre at tømmestasjonen på Vallø fungerer Dennrick hvordan er din erfaring med de andre stussene og denne gjennomføringen? Lar de benytte uten å være to personer? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Fjern kjettingen på lokket, så blir alt bedre. De nye stasjoner jeg har besøkt har hatt overgang til gummi-stuss hvis gjengene ikke passer. Fikk et tips av en danske at en måtte legge tyngden til ellers så blir det fort søl med gummi stussen.. Redigert 30.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Ally skrev On 30.6.2015 at 8.07: Dennrick hvordan er din erfaring med de andre stussene og denne gjennomføringen? Lar de benytte uten å være to personer? Wiren er festet til lokket på dekkavsuget mitt, og jeg måtte skru den av for å få skrudd i gjengestussen til tømmestasjonen. Da ble det temmelig tett. De gangene jeg har forsøkt de med gummistuss, så har jeg ikke skrudd av wiren til lokket på dekkavsuget. Sikkert derfor jeg har slitt med å få det tett. Litt grisejobbe å feste wiren igjen etterpå, men det var ingenting ift lettelsen over å få ut proppen... Enklere å kjøre tømmestasjon med gjenget tilkopling enn med gummistuss syntes jeg. Særlig dersom du også skal tette luftingen med den ene hånden for å få litt mer vakuum dersom det er behov for det. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Eureka Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Artig video :) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Den kjettingen som går til lokket kan du vel egentlig bare droppe å feste igjen Dennrick. Skal dette fungere bra må det nesten være 100% tett der du fører ned slangen. Må bare huske på at lokket ikke er festet( i praksis ryker jo disse kjettingene er kort tids bruk likevel). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
jørn Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Hvordan gjenger passer den til? Jeg har 50mm, men denne står det Iso på, og er 38mm: https://www.maritim.no/dekksforskruvning-iso-8099-1-38mm#.VZJpMVIzenM Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Den på Vallø er 50 mm og skrukobling. på 38 mm gjennoføringen setter man ned en gummi kon, som også passer på 50 mm gjennomføringen så vidt jeg har forstått. Det jeg undres over mht. opprettelsen av Færder Nasjonalpark er at det ikke har vært mer fokus på etablering av septik tømmestasjoner. Hvor mange tømmestasjoner er det i Vestfold på østsiden, de jeg vet om er Vallø, Bolærne og Verdens Ende? Jeg har båtplass på Mågerø og må da reise en halvtimes tur for å få tømt septiken!!, hvis jeg da ikke dumper den i Vrengensundet utenfor NP grensen. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 En oversikt jeg har forsøkt å lage finner du her: http://msfortuna.no/septik.html Er det en tømmestasjon på Bolærne, som du skriver. Send gjerne et bilde eller beskrivelse på hvor den står, så kan kartet oppdateres. Er det det andre som har oppdateringer så send de gjerne til kaptein@msfortuna.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.