Martin Grandalen Startet 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2015 (redigert) Hei, jeg er forøvrig helt ny på forumet her, så prøver å poste et lite problem jeg har. Motoren kan ikke tiltes opp, men den går fint ned. Det er strøm til begge reléer og det går strøm ut fra begge reléer til tilt-motoren. Grønn er ned (den funker), blå er opp (der måles det spenning, men motoren kan ikke tiltes opp). Det fungerte tidligere på dagen, men da gikk tilt-motoren veldig ujavnt da motoren skulle tiltes opp. Noen forslag? Takk på forhånd Redigert 29.Juni.2015 av Martin Grandalen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Hadde en Mariner 75 hk av omtrent samme årgang med samme problem. Målte ikke så mye som deg, men om jeg husker riktig så ordnet det seg da jeg koplet ut bryteren på siden av motoren. Fikk tak i ny og alt var i orden. Tror jeg har skrevet om det i en annen tråd tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Grandalen Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Jeg leste faktisk litt om akkurat dét, men da tror jeg ikke jeg hadde hatt strøm til reléet (?). Fungerte da tilt-bryteren på gass-spaken? I dette tilfellet så er det akkurat det samme med gass-spaken; motoren går ned men ikke opp. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 For min del så fungerte bryteren på gassen. Problemet var vel egentlig at bryteren på motoren hang/ var irret så motoren ville gå opp av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Bryterene styrer bare releene. De er koblet i paralell med hverandre, så det å koble ut en bryter gjør ingen ting fra eller til for å løse problemet. Det tyder på at børstene i trim-motoren henger. Vanligvis på grunn av vanninntrenging i motoren. Skift trim-motor først som sist. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Grandalen Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 (redigert) Takker for svar. Vet du omtrentlig hva dette kan koste? Jeg har veldig lite peiling på akkurat dette/båt, men har en del teknisk innsikt fra bil. Som sagt så går motoren helt fint ned uten noe mukking, men den rikker seg ikke oppover, hører bare at det klikker i reléet og har også sjekket at det går strøm ut fra reléet. Redigert 29.Juni.2015 av Martin Grandalen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Ring Ravns Garage. De har tiltmotorer.Du må ta opp båten for å bytte tiltmotor, men det er ikke spesiellt vanskelig.Det er en ventil/stor skrue nede på tilten som du må vri på for å kunne løfte motoren opp manuellt. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Grandalen Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Takker for tips, dette skal jeg sjekke opp Sitér dette innlegget Link to post
Martin Grandalen Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Det å bytte trim-motor, er dette en ok jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Før du setter inn ny tiltmotor, ta opp motoren og mål om du har spenning ned dit. Kan være brudd på ledningen. Er kun en motor (tror jeg? Iallefall det på min 60hk) så om den virker en vei burde den virke andre veien også. Sitér dette innlegget Link to post
Tegler Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Jeg hadde akkurat samme problem og jeg endte opp med å bytte begge releene. Har forøvrig en 1997 modell jeg og. https://baatplassen.no/i/topic/114133-mariner-50hk-powertilt-virker-ikke-som-den-skal/?fromsearch=1 Sitér dette innlegget Link to post
Martin Grandalen Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Jeg fant feilen i stad, det var faktisk det ene reléet som var gåent. Selv om det slo inn, og vi kunne måle spenning på blå ledning ut fra det, så var det allikevel ikke nok. Vi byttet om reléene i dag, så det ene funker og det andre ikke. Takker for svar, da ble heldighvis jobben litt enklere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.