ehrnst Startet 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2015 Hei, Etter drevet var av i våres har jeg ikke lenger det kjente "klunk" når jeg setter båten i gir. Det lagde lyd i fjor, så et bør også gjøre det i år. Er det noen mulighet for å justere ved spaken, eller må jeg ut å svømme? For øvrig, jeg vet bare det skal lage en markant lyd, men hva er egentlig faren om det ikke gjør det nå? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Usikker selv jeg. På begge mine drev har jeg kraftig klunk når jeg legger inn revers. Fremover virker det mer sømløst. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Klunk = bra. Ikke klunk, dvs mykt og fint= sliten kon eller noe deromkirng. Du kan også ha glemt å justere girvaier ordentlig så det ikke smeller i gir slik det skal. mvh Windy37GM som akkurat har skiftet en kon, dyreste lysestaken ever. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sequoia Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Hos meg antar jeg da konen er ok, siden det klunker kraftig i revers? Og at girvaier trenger justering? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Skulle tro det. Nå er den clutch funksjonen bestående av 2 deler. 1 er konen, 2 er skåla den treffer. Mine skåler var relativt blanke, både oppe og nede. Ble myyyyke girskift av det, dvs det slura som fy. Sjekk justeringen først, det er billigst. Konen er dyr. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sequoia Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Er det den som sitter under dekselet på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 (redigert) Ja. Ta dekselet av (pass på de 2 skruene, de har en tendens til å bli borte :-) Løsne splinten, dra bort den lille messingsaken som tar tak i selve girsjalteren. Få noen til å gire litt frem og tilbake UTEN at selve drevet girer. Når spaken da står rett opp skal messingsaken går rett inn i girsjalteren sitt hull. Passer den ikke rett på, må den justeres ved å vri den rundt. Når du har vridd den til riktig sted, gjennomfør samme greia pånytt. Hvilken motor er dette? mvh Windy37gm Redigert 29.Juni.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
ehrnst Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) jeg tror ikke at kon'et blir slitt av å ligge på land en vinter, men det er altså ikke mulig å ta en justering fra kontrollboks? ser for meg det blir vanskelig å gjøre det på vannet. Kan kanskje tenkes at turtallet er for lavt også? Redigert 30.Juni.2015 av ehrnst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Turtallet skal ikke bety noe. I de fleste kontrollbokser er det mulig å justere wire ende, og mest vanlig for VP/ 290 trykkes wire ned for framover gir. Er enten et endeledd eller en liten mutter med tapp som kan skrus. Prøv Max 2-3mm først, en mulighet ved for mye justering er at du nå mister slaglengde på bakk, og får nå sluring der. En løsning da kan være å justere slaglengde i kontrollboks ved å endre til et hull lengre ute på armen. Problemene skyldes nok at wire er begynt å bli rom i strømpa og du kan da føle slakk når du beveger enden. Noen få mm er vanlig, halv cm gir gjerne problemer med for lite bevegelse av girarmen på drevet. Forover slurer da først, siden her skal wirekjerne trykke istedenfor dra. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 jeg skal prøve å få tatt en titt i kontrollboksen. takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.