Jump to content

Verksted byttet starter, ikke strøm på lanterner osv

Posidon

Recommended Posts

Jeg hadde starter problemer og med hjelpen av RS klarte å komme med båten på et verksted.

Jeg har en MD 47 Volvo marinisert med starter  en gammel Bosch 2 polet med direkte kobling fra batteri til minus (2 polet anlegg).

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54958/1435614802.jpg

Etter en prat på telefon mekaniker sa til meg at han skal finne en starter som passer til min starter og han fikk riktig modell fra meg.

Jeg ringte og sa at alt var i orden med bestilling og han skal montere starter.

Dagen etter sa han at han var ferdig og vi hentet båten.

Båten starter men nå har vi ikke strøm på navigasjons lys, lanterner, kart plotter. osv.

Han kjøpte 1 polet starter og ikke 2 polet som var før

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54958/1435614819.jpg

Jeg ringte og samtidig skrivet epost på verksted og fikk jeg svar at han kjøpte 1 polet starter pga. motor 

er 1 polet.  MINUSEN er koblet  som jording på motor (se nummer to bilde). Han sier at han skal se på det for å se hvor er feilen.

Nå er jeg er veldig forvirret generelt, hva er riktig, også jeg sa at jeg ville ha 2 polet starter.

Feilen ligg mest sannsynleg i at det mangar minus forbindelse mellom batteri og forbrukskretsen.

Sjekk om det er ein kabel som ikkje er kopla inn på motorblokk / starter. ( ev. direkte på batteri ) Den kan vera gløymt i farten..

Om startaren er einpolt eller topolt skal ikkje ha betydning for forbrukarane så lenge alle forbindelsane er tilkopla.

Redigert av Havlengt (see edit history)

Tanken her er at det er bedre med 2 polet, han sa ikke at det var 1 polet starter.

To-polet anlegg:

Alle elektriske komponenters negativ kommer direkte tilbake til batteriet. Motorens metall er ikke en del av strømkretsen fordi startmotor og dynamo er isolert vekk  fra motoren. Den skal derved ikke lede eller lekke strøm videre gjennom drev og propell. Derved reduseres risikoen for tæring/korrosjon på motor, drev, propell, samt berørte gjennomføringer, tanker, treverk etc.

To polet anlegg anbefales på det sterkeste. 

Grunnen til at noe ikke virker er nok, som nevnt før her, at en ledning er glemt i farten.

Når det gjelder 1 eller 2 polet anlegg: Om motoren er 1 polet så er det ingen vits i 2 polet starter. Med 1 polet motor menes at ALT er fraisolert blokka. Er det tilkobling for kun 1 ledning på feks temp sensor er det ingen vits i å kjøpe en 2 polet starter (som normalt sett er langt dyrere).

MEN er resten av motoren din i 2 polt utførelse (dynamo, temp/trykk sensorer, evt magnetventiler eller stoppsolenoid) så ville jeg nok krevd å få byttet denne starteren.

Sjøfare forklarer riktig ang 2polt (dobbelisolert)

Ser på bildene at det er 6 kabler på gammel starter og 4 på ny, så noe er koblet om.

MEN dersom du henter strøm til plotter og annen elektronikk rett fra starter så har du kanskje litt fare for å skade følsom elektronikk pga spenningsfall ved start. Mange har eget batteri til forbruk. Det er ein fordel.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 3 uker senere...

Fortsatt han har ikke reparert det eller byttet det, båten ligger der og jeg vil ikke gjøre selv.

Dette er en reklamasjon.

Jeg er i prinsippet enig med deg. Dette er åpenbart reklamasjon og verkstedet skal rydde opp. Men er det ikke litt dumt at båten blir liggende i dagevis om sommeren uten at du får brukt den? Nå er det vel snart 3 uker siden reparasjonen?

Det er sikkert mulig å få til en deal hvor du fikser dette selv - og verkstedet slår av litt på regninga for starter-byttet.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...