Posidon Startet 29.Juni.2015 Del på Facebook Startet 29.Juni.2015 Jeg hadde starter problemer og med hjelpen av RS klarte å komme med båten på et verksted. Jeg har en MD 47 Volvo marinisert med starter en gammel Bosch 2 polet med direkte kobling fra batteri til minus (2 polet anlegg). https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54958/1435614802.jpg Etter en prat på telefon mekaniker sa til meg at han skal finne en starter som passer til min starter og han fikk riktig modell fra meg. Jeg ringte og sa at alt var i orden med bestilling og han skal montere starter. Dagen etter sa han at han var ferdig og vi hentet båten. Båten starter men nå har vi ikke strøm på navigasjons lys, lanterner, kart plotter. osv. Han kjøpte 1 polet starter og ikke 2 polet som var før https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54958/1435614819.jpg Jeg ringte og samtidig skrivet epost på verksted og fikk jeg svar at han kjøpte 1 polet starter pga. motor er 1 polet. MINUSEN er koblet som jording på motor (se nummer to bilde). Han sier at han skal se på det for å se hvor er feilen. Nå er jeg er veldig forvirret generelt, hva er riktig, også jeg sa at jeg ville ha 2 polet starter. Sitér dette innlegget Link to post
Posidon Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Noen med erfaring fra starter og kobling 2 polet mot 1 polet er velkommen Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 (redigert) Feilen ligg mest sannsynleg i at det mangar minus forbindelse mellom batteri og forbrukskretsen. Sjekk om det er ein kabel som ikkje er kopla inn på motorblokk / starter. ( ev. direkte på batteri ) Den kan vera gløymt i farten.. Om startaren er einpolt eller topolt skal ikkje ha betydning for forbrukarane så lenge alle forbindelsane er tilkopla. Redigert 30.Juni.2015 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Posidon Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Tanken her er at det er bedre med 2 polet, han sa ikke at det var 1 polet starter. To-polet anlegg: Alle elektriske komponenters negativ kommer direkte tilbake til batteriet. Motorens metall er ikke en del av strømkretsen fordi startmotor og dynamo er isolert vekk fra motoren. Den skal derved ikke lede eller lekke strøm videre gjennom drev og propell. Derved reduseres risikoen for tæring/korrosjon på motor, drev, propell, samt berørte gjennomføringer, tanker, treverk etc. To polet anlegg anbefales på det sterkeste. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Han har kansje koblet minus til blokken, og ikke fått med seg minus videre til resten av skuta. Du, eller egentlig han; bør kjappe seg med å finne feilen snarest. Sannsynligvis bare sørge for å føre minus fra batteriet og opp til resten av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Grunnen til at noe ikke virker er nok, som nevnt før her, at en ledning er glemt i farten. Når det gjelder 1 eller 2 polet anlegg: Om motoren er 1 polet så er det ingen vits i 2 polet starter. Med 1 polet motor menes at ALT er fraisolert blokka. Er det tilkobling for kun 1 ledning på feks temp sensor er det ingen vits i å kjøpe en 2 polet starter (som normalt sett er langt dyrere). MEN er resten av motoren din i 2 polt utførelse (dynamo, temp/trykk sensorer, evt magnetventiler eller stoppsolenoid) så ville jeg nok krevd å få byttet denne starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Sjøfare forklarer riktig ang 2polt (dobbelisolert) Ser på bildene at det er 6 kabler på gammel starter og 4 på ny, så noe er koblet om. MEN dersom du henter strøm til plotter og annen elektronikk rett fra starter så har du kanskje litt fare for å skade følsom elektronikk pga spenningsfall ved start. Mange har eget batteri til forbruk. Det er ein fordel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Posidon Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Takk for hjelpen. Fortsatt han har ikke reparert det eller byttet det, båten ligger der og jeg vil ikke gjøre selv. Dette er en reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Fortsatt han har ikke reparert det eller byttet det, båten ligger der og jeg vil ikke gjøre selv. Dette er en reklamasjon. Jeg er i prinsippet enig med deg. Dette er åpenbart reklamasjon og verkstedet skal rydde opp. Men er det ikke litt dumt at båten blir liggende i dagevis om sommeren uten at du får brukt den? Nå er det vel snart 3 uker siden reparasjonen? Det er sikkert mulig å få til en deal hvor du fikser dette selv - og verkstedet slår av litt på regninga for starter-byttet. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.