Jump to content

Yanmar 4JH2-HTE Skal bytte temp og oljetrykkgiver. Hvilke gjenger?

Kenneth 81

Recommended Posts

Som tittelen antyder så vurderer jeg å bytte oljetrykk- og temperaturgiverene på Yanmaren min. Er det noen som vet hva slags gjenger det er på disse giverene på denne motoren? Jeg tror det er 1/8" på oljetrykksgiver og 3/8" på vanntempgiver, men er ikke sikker.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Hei,

Jeg monterte denne giveren i min 4JH-HTE i vår

Produktnummer hos Best Marin: 793209. Produktbeskrivelse: WEMA giver for olje-/vanntemp. m/alarm 3/8" - SNP-3B - 150131

Gjenger: 3/8” – 18NPT

Jeg monterte denne i tillegg til eksisterende alarmgiver. Fjernet blindplugg i termostathuset.

Byttet også alarmgiver. Samme gjengene begge steder. Giverne lot seg skru inn begge steder.

Kjenner ikke dimensjon for oljetrykkgiver, men vil anta at det er det samme.

Redigert av bergie (see edit history)
  • 1 år senere...

Det ble av diverse grunner en litt over gjennomsnittlig lang pause på dette prosjektet, men nå er det (endelig) på tide å få byttet instrumenter å givere! :smiley:

Er det noen her som vet om en 4JH2-HTE skal ha 0-5 bar eller 0-10 bar oljetrykksgiver?

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Panelet mitt har kun turteller, resten av instrumentene er ettermonterte. Men det ser unektelig ut som at 0-10 vil være den rette varianten. Tar sjansen og bestiller, er dessverre litt for lat til å kjøre bil i over en time for å sjekke når jeg ikke har noe annet jeg skal gjøre i båten. :giggle:

Takk for hjelpen! :cheers:

På min 4JH-TE var dette en utfordring. Måtte ha en overgang mellom trykkgiver og blokk med riktige gjenger.

Husker desverre ikke hva som passet. Kjøpte i messing+giver fra Yanmar.

Yanmar bruker (dessverre) JIS-standard for gjengene på blant annet oljetrykksgiveren. (JIS PT1/8 som er lik 1/8BSPT om jeg ikke husker feil), mens stort sett det som finnes av givere med tommemål er US-standard. Heldigvis så fant jeg overganger fra JIS PT1/8 til 1/8NPT på ebay. :smiley: 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...