Jump to content

Oljetrykkalarm blinker svakt, Yanmar 6LP

Tempest

Recommended Posts

Har eit merkelig problem med oljetrykkalarmen på min Yanmar 6LP

Trykket er normalt (1,5-2,0 bar på tomgang og rundt 4 bar på marsj). Har målt med manometer for å være helt sikker på at instrumentet viser rett.

Når eg setter på tenninga lyser og piper alarmen som den skal. Når eg starter går den over til å "blinke" eller pulsere med varierende grader av svakt lys.

Eg har skifta føler, ingen endring. Har også prøvd å koble fra føleren. Da får eg alarm når eg setter den til jord (1 polt føler) og "blinking" når eg lar den henge løst.

Ok, da er det innslag av jord en plass mellom enden av ledningen og viserinstrumentet. Har gått over med elektronikkspray alle steder eg finner koblinger, uten resultat.

Det som er rart, er at alarmen slukker helt med en gang eg gir på og legger båten i marsjfart. Altså har det likevel en sammenheng med oljetrykket? Eller er det potensialet som endrer seg der den henter jord i fra?

Veldig åpen for innspill, kjedelig å ha en alarm som driver og pulserer når det ikke er noe galt.

Kva har ventil og ventilsete med oljetrykk å gjøre? Tipper at det er jordfeil en plass som er årsaken. Sjekk ledningene til oljelampa.

Det er vel det eg og konkluderer med, men så var det det å finne jordfeilen :worry:  Men forstår ikke hvorfor jordfeilen forsvinner når eg går på marsj. Da har eg høyere trykk, og mer strøm fra dynamoen.

har faktisk selv opplevd dårlig oljetrykk på en volvo penta md 11 motor som jeg hadde, skrudde av toppene og slipte ventiler og ventilseter og byttet stempelringer og topp pakning. resultater av oljetrykket ble perfekt , motoren ble også mye mere lettstartet og det kom nesten ikke noe røyk i fra motoren heller etter den lille oprasjonen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...