Tempest Startet 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2015 Har eit merkelig problem med oljetrykkalarmen på min Yanmar 6LP Trykket er normalt (1,5-2,0 bar på tomgang og rundt 4 bar på marsj). Har målt med manometer for å være helt sikker på at instrumentet viser rett. Når eg setter på tenninga lyser og piper alarmen som den skal. Når eg starter går den over til å "blinke" eller pulsere med varierende grader av svakt lys. Eg har skifta føler, ingen endring. Har også prøvd å koble fra føleren. Da får eg alarm når eg setter den til jord (1 polt føler) og "blinking" når eg lar den henge løst. Ok, da er det innslag av jord en plass mellom enden av ledningen og viserinstrumentet. Har gått over med elektronikkspray alle steder eg finner koblinger, uten resultat. Det som er rart, er at alarmen slukker helt med en gang eg gir på og legger båten i marsjfart. Altså har det likevel en sammenheng med oljetrykket? Eller er det potensialet som endrer seg der den henter jord i fra? Veldig åpen for innspill, kjedelig å ha en alarm som driver og pulserer når det ikke er noe galt. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
harry92 Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 prøv og tøm motoren for olje og så kan du få kjøpt en egen olje som du fyller på motoren som skal rense inni motoren og ventiler, tapp det i gjen og fyll på den motoroljen som du skal ha på, ellers kan jeg tenkte meg ventilene og ventilsetene kanskje trenger og bli slipet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Kva har ventil og ventilsete med oljetrykk å gjøre? Tipper at det er jordfeil en plass som er årsaken. Sjekk ledningene til oljelampa. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Det har eg faktisk gjort, i går og i dag. Gjennomførte QMI Innvendig motorvask, skifta filter og hatt på ny olje med 20% QMI Motorbehandling med PFTE. Kjørte inn motorbehandlingen i dag, 2 timer på fjorden. Alt ser bra ut, bortsett fra den lampa som ligger og får varierende grad av innslag når eg går på tomgang. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
.Snorre Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Er det kun lampen som blinker eller beveger oljetrykket seg? Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Kva har ventil og ventilsete med oljetrykk å gjøre? Tipper at det er jordfeil en plass som er årsaken. Sjekk ledningene til oljelampa. Det er vel det eg og konkluderer med, men så var det det å finne jordfeilen Men forstår ikke hvorfor jordfeilen forsvinner når eg går på marsj. Da har eg høyere trykk, og mer strøm fra dynamoen. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Tempest Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Er det kun lampen som blinker eller beveger oljetrykket seg? Kun lampen som blinker, trykket ligger stødig. I takt med lyset på lampen piper det og, svakt. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
marius Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Har du sjekket den positive delen av varsellampen og alarmen? Siden du får blinking når kabel er koblet fra giveren og har sjekket oljetrykket med eget manometer vil jeg tro det er en ren elektrisk feil. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Har du sjekket den positive delen av varsellampen og alarmen? Nei, har kun fokusert på det negative (pun intended). God idè, skal sjekke den positive delen og! Redigert 30.Juni.2015 av Tempest (see edit history) Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
liberty Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Hvis du har Bravo drev på båten så er det sikkert litt lite olje på tanken til drevet. Da får du alarm på oljetrykket til motoren Redigert 30.Juni.2015 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Ahh, det var eg ikkje klar over! Det rimer jo og med at alarmen forsvinner når eg køyrer. Skal sjekke i morgon, takk for tips:) Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
harry92 Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 har faktisk selv opplevd dårlig oljetrykk på en volvo penta md 11 motor som jeg hadde, skrudde av toppene og slipte ventiler og ventilseter og byttet stempelringer og topp pakning. resultater av oljetrykket ble perfekt , motoren ble også mye mere lettstartet og det kom nesten ikke noe røyk i fra motoren heller etter den lille oprasjonen Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Var bra med olje på drev og, men i og med alarmen kan komme fra fleire sensorar har eg fått ein del ekstra elektriske punkt å gå over. Har trua på at løysinga ligg der ein plass... Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.