Jump to content

Volvo penta md11c vil ikkje starte

Terje 23

Recommended Posts

Eg har eit problem. Første dagen min på ferie låg vi til havn sløkte motoren. Dagen etter på klarte vi ikkje å starte den. Eg tilbrakte 6 timer med å bytte dieselfilter og lufte systemet utand hell.

dagen etterpå fekk eg båtmekanikker på besøk, han sa det var stempel ringene eller ventilene som var øydelagt.

Eg har no bytta stempelringer, slipt ventiler, bytta ei ventil fjær, montert alt igjen, lufta dieselen.

No har eg tømt 1 og eit halvtbatteri utand å få start på den. har nokon forslag til ting som kan være gale?

Setter veldig stor pris på forslag.

Kommer det diesel frem til dysene? Og ikke minst, ut av dysene? I så fall burde den starte. Med mindre du har krysset støtstengene, feilstilte ventiler etc.

Veldig rar diagnose du fikk av mekanikeren der, en slik plutselig stopp relaterer seg neppe til verken stempelringer eller ventiler. Dette gir mer snikende problemer, dvs de øker over tid. Jeg vi tro den opprinnelige feilen (som sikkert fortsatt er der), relaterer seg til regulator, dieselpumpe eller stoppmekansime.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bruk varmluftpistol rett I innsuget uten luftfilter og full gass. Dette mens du kjører motoren på starteren. Lad opp batteriet først så du får godt turtall.

Olje som Index beskriver er bra, men vanskelig uten å ta ut dysene. Du kan ev. sette en tynn slange på ei pumpekanne og stikke inn I innsuget. Prøv varmluft først.

Motoren vil nok bedre seg og bli med startvillig når den får gått noen timer.

Redigert av TMe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...