Snusmumrikken Startet 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2015 Heisann! Gutt 15, lurer på et simpelt og enkelt spm, det moralske kan dere spare dere med :) Lappen taas i høst, men har lyst på at par turer med båten min, men som i sig så har jeg 30hk over grensa, om jeg skulle blitt stoppet, hva hadde boten og evt konsekvensene vært? Selvsagt blir det mer alvorlig om det skjer en ulykke, forsikringssak, skjær etc, men nå holder vi oss til at håpe på en ulykkefri sommer :=) La oss si jeg og noen kamerater er på vei hjem fra en holme elns, vi stopper inne hos kr.sand brygge ved byen, polisen går forbi og lurer på om jeg har lappen.. x :Jeg kan svare enten ja og si jeg har glemt det, da blir boten 500-, x : Jeg kan si rett ut nei men den skal tas. Utfallet = ? ¤, Blir det utsettelse på båtfører bevis? ¤, Hører boten er på ``kun`` 500-, er det riktig for å føre frittidsbåt uten bevis? Takker så mye!:) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Goodspeed Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Les svar på spm stilt her rundt tema; http://www.ung.no/oss/lovogrett/120119.html . For øvrig kan jeg tilskyte til ditt alternativ 1 at oppfølgingsspørsmålet fra politiet om ditt navn og fødselsnummer vil avdekke at du ikke kan ha "glemt" det siden du verken er gammel nok eller i det hele tatt har det - mao. du lyver for politiet. Det fører deg inn i andre deler av straffelovgivning enn å ha "glemt" å ta med førerbevis og kan føre til anmeldelse (og risiko for høyere bot enn 500 kr). Redigert 1.Juli.2015 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Snusmumrikken Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Men dette er gml spm og svar, leste noe nytt som kom den 16. 2015. :) Redigert 1.Juli.2015 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Goodspeed Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Siste som omhandler dette på nett er som følger http://www.tryggferdsel.no/botesatser.html . Det står ingenting om vedtatt endring i 2015- sikker på at du ikke har lest om forslag. For øvrig ifht første artikkel, så er loven den samme med tanke på om man kjører med eller uten/har sertifikat men ikke gammel nok osv. Og politiet er nok fortsatt ikke veldig imponert over folk som forsøker å lyve, selv om størrelsen på boten skulle ha blitt foreslått/vedtatt redusert. Edit; utdrag av lovtekst for fører under rett alder. : https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-06-26-47 " "Blir en person som ikke har førerett, ilagt straff for en overtredelse som ville ha ført til tap av retten til å føre fritidsbåt i medhold av § 28 a, skal det i dommen eller forelegget fastsettes en sperrefrist for å kunne gi personen førerett. § 28 a annet ledd gjelder tilsvarende for sperrefristens lengde. Er personen yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått minst ett år fra den dagen vedkommende oppnår minstealderen." Uavhengig av om botstørrelse er 500 eller 5000, så fremkommer det klart og tydelig at det er straffbart, og du vil kunne risikere både straffeforfølgelse og utsettelse av å kunne ta førerkortet. Du får selv vurdere hvilken risiko du ønsker å ta, men mitt tips (uten at jeg skal være moralsk) er å heller vente med å dra ut alene og få heller med deg en med båtførerbevis til å bli med på sjøen månedene frem til du kan kjøre selv. Redigert 1.Juli.2015 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
andersb Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Usikker på hva som skjer nå i våre parnoide tider hvor alt er forbudt, men får 20 år siden når jeg var ung og lovende var det stortsett bare litt kjeft for farten og vi fikk kjøre videre, tidvis var det telefon hjem til mor & far (som jo uansett hadde gitt tillatelse og ikke så problemet) Må man være 16 for å ta båtførerbevis nå? jeg tok mitt når jeg var 14-15 (flott bilde) kanskje det virker formildende om du har? Ref lyving for politiet, dette utgår, de finner ut av alt uansett, bedre å være ærlig. ref forrige taler, er de virkelig så ivrige at man får utsettelse på førerkort nå? det er jo mildt sagt kip, om det er så heftige konsekvenser er det virkelig noe man bør unngå, da dette også går på endel andre ting som sikkerhetsklarering, våpen osv. ser forøvrig at du har en yamarin 4300 med 40h... vi hadde samme når jeg var ung med 30hk, godt sjøskrog, men våt båt ;) Redigert 1.Juli.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Jeg vet ikke så mye om selve lovgivningen, men man kommer unna med mye hvis man oppfører seg. Dvs. Ikke villmannskjøring, ikke bryte fartsgrensen, bruke vest og ikke en rotete båt og høy musikk. Opptrer man ryddig og voksent (bedre enn hva vi voksene gjør), vil man først og fremst ikke tiltrekke politiets oppmerksomhet. Skulle politiet allikevel komme bort, vil de få ett godt første inntrykk, og muligheten for at de mykner opp er stor. Dette er ting jeg forøvrig har erfaring med selv. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Eureka Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Kjør pent og ta på deg løsbart eller mulla-skjegg. Da blir du ikke stoppet, men ser ut som en ansvarlig far til dine venner. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Jeg må si jeg har liten respekt for trådstarters ønske om tips til hvordan han kan slippe billigst unna å bryte loven samtidig som han prøver å reservere seg mot moralske pekefingere. Realiteten er at de fleste lover er til for en grunn og aldersgrense for føring av båt over en viss størrelse eller med motoreffekt eller fartspotensial over angitte grenser, er blant de lovene som er svært godt begrunnet. Nå finnes det helt sikkert 15-åringer som er mer modene enn de fleste 16-åringer, men noe sier meg at trådstarter ikke er en av disse. Jeg er fristet til å påstå at denne tråden i seg selv indikerer det motsatte og at den demonstrerer hvor umoden en 15-åring kan være. Worst case for trådstarter er at han blir stanset av politiet og får bot og kanskje nektes båtførerbevis for en periode. Det som i realiteten er worst case er at hans manglende dømmekraft koster ham selv og hans venner livet. Det er mye en 15-åring ikke vet og det er mye en 15-åring ikke vet at han ikke vet. Så istedenfor å være opptatt av hva du skal si til politiet burde du heller være opptatt av hvordan du blir en god båtfører og da vil jeg anbefale deg å reflektere litt over dine egne holdninger. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Vel talt? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Siden du er 15, med det under minstealder for straff, så er det foreldrene dine som må ta ansvaret for dine handlinger og lovbrudd. Syns du bør snakke med de hva de mener om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Hvor er foreldre/ foresatte i dette? Det gjelder forsåvidt ikke bare for trådstarter, men for alle andre unger som fyker rundt som kommende ulykker i for raske båter? Frem til du fyller 18 er det ikke deg det skal rettes pekefingre mot, men de som har ansvaret for deg. Med visse begrensninger og forutsetninger er det også dine foresatte som rent økonomisk er ansvarlig for dine dårlige valg. Hilsen en som i likhet med de fleste har gjort endel dårlige valg selv, både før og etter fylte 18. Ikke vær like dum som jeg var. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Lett match Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Nylig var det en båtfører som brøt regelverket og det oppstod personskade, han satt igjen med et erstatningsbeløp på flere hundre tusen kroner. Jeg kan ikke fatte at du ikke ser dette som det største problemet, innledningsvis håper du på en ulykkesfri sommer men du ønsker å holde dette unna diskusjonen. Som andre har nevnt tror jeg du bør tenke på nytt, og dersom du fortsatt har samme oppfatning bør du vente noen år før du drar ut som ansvarlig båtfører. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 (redigert) Jeg har ført båt lenge, de mener det er helt greit så lenge at en evt bot blir betalt av meg. Ettersom jeg ble vokst opp med båt og respekterer andre på sjøen og sjøen selv.. Umoden, jaha, men så kjenner ikke du meg da, heldigvis for meg :) Jeg har bare lyst å kjøre rundt i skjærgården, ser ikke problemet med å nyte sommeren på sjøen? Men selvfølgelig , ifølge deg må man være 16 for å gjøre det stradivarius... Håper ikke dere andre på en herlig sommer på sjøen uten ulykker og faenskap? Beklager, men blir litt irritert når jeg spør om et simpelt spm og får dette som svar. Jeg har fått svar på mitt spm, av goodspeed. Det moralske vet jeg allerede. Setter pris på tilbakemeldinger. Blir nok å kjøre i år, men med noen som har lappen, de er med, jeg fører (som vanligvis skjer når jeg er i båt ;)) Tar ingen sjanser da jeg får høre boten, for 5000kr får jeg kjøpt meg et tredje 980 + vannblokk. Anders: Hadde org. 30hk på yamarin, men ble litt smått, har ikke opplevd det som en våt båt, men så kjører jeg kun i finværet, kan har noe med det å gjøre^^ :) Redigert 2.Juli.2015 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Lett match Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Du høres ut som en som er moden for alderen, helt inntil du stiller spørsmålet i innlegg1. Det at du er klar over hva som kan skje dersom ulykken er ute, ............og alikevel velger å stille spørsmålet om hva politiet vil gjøre................. sier sitt........................ Men flott at du velger å ikke kjøre alene, synes bare det er rart at det er en bot på kr. 5000,- fra politiet (stor sansynlighet) som gjør utslaget og ikke det at du risikerer flere hundre tusen kr i erstattningskrav skulle ulykken (liten sansynlighet) være ute. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 -et skoleeksempel på faktisk umodenhet er dette egentlig. Du vet du kommer til å gjøre noe ulovlig, du innser at det ligger en risiko i det, du ser skadepotensialet, du vet det vil straffe hardt både økonomisk, utsettelse og muligheter for fremtidig yrkesvalg. Og tross dette så velger du å heve seg over dette, sette regelverket til side, og gjøre som du selv vil. Med bota kommer også utsettelse på å erverve båtførerløyve, og du kan ikke bruke båten din på over ett år. Blir du tatt da, så skal du ikke se bort ifra inndraging. Slik som ved ulovlig bruk, gjentagende, av moped. Så følger det bekymringssamtale hos forebyggende enhet hos politiet, sammen med en foresatt. Her diskuterer du med voksne folk, 99,9 % over 18 år. Vent med å bruke båten til du har lov. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Her er nok en velformulert formaning av Eureka. Vent til du har lov. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Han har allerede sagt han vil vente med å kjøre alene, så det virker som han lytter til fornuftige tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Jeg har ført båt lenge, de mener det er helt greit så lenge at en evt bot blir betalt av meg. Ettersom jeg ble vokst opp med båt og respekterer andre på sjøen og sjøen selv.. Umoden, jaha, men så kjenner ikke du meg da, heldigvis for meg :) Jeg har bare lyst å kjøre rundt i skjærgården, ser ikke problemet med å nyte sommeren på sjøen? Men selvfølgelig , ifølge deg må man være 16 for å gjøre det stradivarius... Håper ikke dere andre på en herlig sommer på sjøen uten ulykker og faenskap? Beklager, men blir litt irritert når jeg spør om et simpelt spm og får dette som svar. Jeg har fått svar på mitt spm, av goodspeed. Det moralske vet jeg allerede. Setter pris på tilbakemeldinger. Blir nok å kjøre i år, men med noen som har lappen, de er med, jeg fører (som vanligvis skjer når jeg er i båt ;)) Tar ingen sjanser da jeg får høre boten, for 5000kr får jeg kjøpt meg et tredje 980 + vannblokk. Anders: Hadde org. 30hk på yamarin, men ble litt smått, har ikke opplevd det som en våt båt, men så kjører jeg kun i finværet, kan har noe med det å gjøre^^ :) Dette blir kanskje litt filosofisk, men det er vel ingen, uansett alder, som er istand til å vurdere sin egen modenhet noe særlig godt selv. I så måte tror jeg ikke at jeg har noe særlig dårligere grunnlag for å vurdere din modenhet ut ifra det du skriver her, enn det du har selv. Hvis alle 15-åringer som selv mente de var skikket til å føre slike båter stod fritt til å gjøre, ville skjærgården vært full av 15-åringer. Forøvrig er det ikke ifølge meg at man må være 16 år, det er norsk lov som dikterer dette og jeg bare viser til at når fokuset er på hvordan man kan omgå loven istedenfor hva som kan være årsaken til at loven er som den er, så fremstår man ikke spesielt moden. Dette inntrykket forsterkes av at du kringkaster for alle i en egen tråd på et anonymt forum at du har tenkt å begå lovbrudd og så tror du at du kan reservere deg mot moralske pekefingere og ber om å bare få konstruktive svar på hvordan du best kan bryte loven. En over middels moden 15-åring ville ganske sikkert ikke gjort dette. Det å føre båt på en godværsdag i skjærgården er ikke spesielt krevende og det er sikkert mange 15-åringer og enda yngre barn som mestrer dette svært godt. Men det er ikke tilstrekkelig for å kunne føre båt forsvarlig. Det er et faktum at barn er dårligere enn voksne til å vurdere konsekvensene av sine handlinger og se potensielle farer før de oppstår, selv om det også finnes en del voksne som er veldig dårlige på dette, men en voksen person må i hvert fall på alle måter ta ansvaret for sine handlinger. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Nå siden jeg er så umoden skal jeg bare si OK! Neida, Jeg har i løpet av mitt liv aldri sett, opplevd eller hatt nære som har vært i en båtulykke for noen form, så da blir den sjansen utenkelig for meg, selvsagt et tegn på at jeg kanskje ikke er helt moden ennå, MEN jeg er moden nok for å være på sjøen, ha sjøvett, skjønne konsekvensene av en evt farlig situasjon. MEN, som sagt så er ikke jeg redd for at det skal skje, med mindre noen treffer siden av min båt i 60 knop. Jeg racer ikke rundt i skærgården og kommer inn mot bryggene i 20 knop og lager store hekkbølger for alle... jeg sakker den for mindre båter som går sent, for kajakker, seilbåter you name it.. jeg er ansvarlig nok til å ha sjøvett) Innrømmer at jeg kanskje ikker er helt moden, er tross alt 15, men når du påpeker at jeg er et prakteksempel på en drittunge på sjøen så kan du dra en vis på for min del Eureka. En godværsdag er ikke krevende overhodet, såogsi ingen vind, så legge til er en lek, ikke bølger, etc. (iknow, derfor jeg foretrekker å kjøre da:)) Selv om jeg vil kjøre ulovlig en sommer og jeg vet konsekvensene, som om jeg skulle skadet noe/noen eller i værstefall drept noen. så er det jo ikke like stor sjanse for mesteren eureka skal skade noen... (For å ta et eksempel) Tok til meg og skal kjøre med noen som har lappen. Som jeg sa i forrige innlegg. Rart at jeg har sett så mange vokse, og halvvoksne oppføre seg som DRITTUNGER på sjøen, så en som kjørte en 17 fot rib i 14-15 knop inn mot en brygge, men selvsagt, de er over 16 og har lappen, dermed så er de perfekte båtfører, eller? Jeg fyller 16 den 15.10. altså siste mnd i båtsesongen, hadde vært utrolig digg med en båttur eller to med kamerater (som også har vokt opp med båt) så en gjeng uansvarlige drittunger er vi nok ikke. Før jeg må gjennom et helt år med skole før neste ferie. Lappen skal tas egentlig så fort som fy. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Stradivarius: Godt skrevet, om en kanskje noe ubehagelig for mottaker ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Skal ned å snakke med politiet når jeg kommer hjem fra ferien. De vet best. Litt dumt skrevet av meg tidligere i tråden, but let it be. Takker for tilbakemeldinger, dere har helt rett, det er idiotisk å føre båten, kan tross alt vente et år. Vil jo gjerne ha billappen ^^ Har tenkt litt over det nå siste timen. Beklager at jeg fremstår som umoden, var ikke min hensikt. Blir bare litt forbannet nå folk skal kommentere det moralske, selv om jeg vet det godt selv, da går det fort skjæsj for meg og jeg blir veldig fort forbannet :P Min onkel, og noen fedre til mine kamerater, inkl foreldre (som kjenner meg godt, selvsagt) sier bare det er å tute å kjøre ettersom de vet hvordan jeg håndterer en båt. Så når jeg fremstår som noe annet så vil jeg bare rette meg selv og beklage. :) Hadde det vært 500kr i båt så hadde jeg tenkt, shit au, tar sjansen, men om det er 5000kr blir det fort være, hehe. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Lett match Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Spør de voksne hvorfor de har forsikring på huset sitt, sansynligheten for at det brenner opp er tilnærmet lik null. Men jeg regner med de har forsikring fordi de ikke vil komme i den situasjonen at alt går tapt skulle det brenne. Slik burde du også tenke, skulle det oppstå en ulykke kunne du komme opp i en situasjon med skade for flere hundre tusen kr som forsikringen ikke dekker. Du slipper kansje å betale på grunn av alder, men mulig foreldrene dine må dekke hele beløpet eller deler av det. Ikke sikkert de forsatt synes det bare er å tute og kjøre. Etter å ha lest ditt siste innlegg, virker det som du har bedre holdninger enn de "voksne" du har snakket med. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Vet du hva, enkelte ganger må man bare forholde seg til at man ikke er gammel nok, ikke har lov. Slik er livet, du må bare akseptere det. Du er sikkert rasende flink til å føre båten din. Det er ikke der det ligger. Du har bare ikke lov. Bittert og surt er det, men slik er livet. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Nå siden jeg er så umoden skal jeg bare si OK! Neida, Jeg har i løpet av mitt liv aldri sett, opplevd eller hatt nære som har vært i en båtulykke for noen form, så da blir den sjansen utenkelig for meg, selvsagt et tegn på at jeg kanskje ikke er helt moden ennå, MEN jeg er moden nok for å være på sjøen, ha sjøvett, skjønne konsekvensene av en evt farlig situasjon. MEN, som sagt så er ikke jeg redd for at det skal skje, med mindre noen treffer siden av min båt i 60 knop. Ja, hva om noen kommer rett mot deg i 60 knop, hva gjør du da? Du uttaler deg som om du bare har tenkt deg ut i godt vær og gjøre ting du er trygg på, men du later til å avfeie muligheten for at du kommer ut for en situasjon du ikke har forutsett. La oss si at noen kjører inn i siden på båten din og du og dine venner havner i vannet, da hjelper det deg ingen ting at du setter ned farten for kajakker og ellers opptrer forsiktig. Uten at det nødvendigvis er innenfor din kontroll (bortsett fra at du har valgt å dra ut med båten) kan du havne i ganske krevende situasjoner som du overhodet ikke er forberedt på. Uansett hvor moden du mener du er, tror du ikke at du vil være mer moden om et år? Nå ser jeg forresten at du har revurdert og du kanskje uttalte deg i affekt her tidligere. Det er jo forståelig at noen hver i opphisselsen kan skrive ting de ikke egentlig mener og det er prisverdig at du tar det tilbake igjen. Men det er en ting du burde ha klart for deg (og alle andre også forøvrig). Det er mange som har lov og rett til å føre båt og som likevel ikke opptrer som de burde på sjøen og det ser for meg ikke ut til at antallet går ned. Dette er noe vi alle må forholde oss til og vi må være våkne og passe på, men det gir oss ikke noen som helst rett til å ta oss friheter selv. At du har sett en eller flere voksne tullinger opptre tvilsomt på sjøen er helt irrelevant for hvorvidt det er greit for deg å bryte loven. Det er bra du har kommet på bedre tanker, men jeg håper du forstår hvorfor det ikke går an å reservere seg mot moralske pekefingere når man kringkaster at man har til hensikt å bryte loven og ber om tips til hvilke løgner man skal servere politiet dersom man blir tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Skal ikke ta alt ansvar fra deg Christian, men de voksne rundt deg som sier at det bare er å kjøre på burde ikke gjøre det. Det er noe trist ved å ha voksne forbilder i familie eller voksne bekjente som oppfordrer barn til å gjøre til lovbrudd. --- Som et tankeeksperiment. Hva om de voksne rundt deg var helt tydelige på at dette ikke var lov og ikke kom til å bli aktuelt før du var gammel nok, og andre voksne der du bor hadde samme holdning. Da hadde ikke du kommet i en situasjon der du føler at du går glipp av noe, du ville ikke brukt tid og energi på å selv måtte vurdere om du skal gjøre noe ulovlig. Det hadde ikke vært aktuelt uansett, du hadde antagelig ikke engang eid den båten og motoren du har nå, som ligger og roper etter deg og vil på tur ;-) De voksne rundt deg har ikke tatt ansvar, de har lagt ansvaret over på deg og sagt at det er greit at du bryter loven. Den voksne slipper unna og har lagt ansvaret over på deg, som må ta smellen om det går galt. De voksne tror kanskje de var hyggelige som sier at det er greit. Som voksen så gjør man ofte sånn, kanskje fordi man ikke orker å ta diskusjonen, kanskje fordi man vil være grei og ikke har tenkt så nye gjennom ting, kanskje fordi man driter i loven, men uansett har man løpt fra sitt ansvar som voksen. En voksen må tåle ubehaget det kan være ved å si nei. Det er ikke så mye å kreve. -------- Det som er knallbra er jo at du selv åpenbart tenker på dette, og det virker som du faktisk tenker lengre enn de voksne rundt deg. Angående dette så er du kanskje mer voksen enn de voksne :-). Og siden de voksne ikke vil ta det ansvaret de skal ta så må du ta det selv. Så du må nesten stole på deg selv. Det at du spør her på BP viser at du er godt i stand til finne svarene du trenger på egenhånd når de voksne rundt deg ikke klarer å gi svar. --------- Du kan jo kjøre båten hvis du har med en i båten som har lov å kjøre den. Men da er det jo samme greia igjen, ofte voksne da ikke gidder, ikke har tid, ikke har lyst osv og da er det enklere å si at du kan kjøre båten alene, selv om det er ulovlig og kan få alvorlige konsekvenser. En enkel og lettvint løsning for de voksne som legger alt ansvar over på deg. Og det bare fordi den voksne ikke har tid/lyst osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.